اردوغان: در دفاع از حجاب بانوان پیروز خواهیم بود
کد خبر: 4143804
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

اردوغان: در دفاع از حجاب بانوان پیروز خواهیم بود

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه رقیب انتخاباتی او ارزش حجاب را دست کم گرفته است، گفت که تسلیم تلاش‌ها در ایجاد محدودیت برای بانوان محجبه نمی‌شود و در دفاع از حجاب بانوان پیروز خواهد بود.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر اهمیت تصمیمی که شهروندان کشورش فردا یکشنبه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به خاطر آینده کشور و فرزندانشان خواهند گرفت، تأکید کرد.

او این سخنان را  در نطق خود در حاشیه همایش بانوان که توسط حزب حاکم عدالت و توسعه دیروز جمعه، 5 خرداد در مرکز همایش‌های استانبول برگزار شده بود، بیان کرد.

اردوغان گفت: یکشنبه دوباره پای صندوق‌های رأی خواهیم رفت و شاید یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی خود را انجام دهیم. ما نه تنها در مورد خود، بلکه در مورد آینده کشورمان و فرزندانمان نیز تصمیم بسیار مهمی خواهیم گرفت. ما در انتخابات پیش هستیم و باید راهی را که در 14 ماه مه آغاز کردیم، ادامه دهیم.

او خطاب به بانوان تُرک گفت: بانوان محجبه در رژیم‌های گذشته همواره با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند و تسلیم نشدند و اینجا می‌گوییم ما نیز هرگز تسلیم نمی‌شویم و انشاالله پیروز خواهیم شد.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که پیشرفتی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که در 14 می برگزار شد، نباید حامیانش به‌ویژه بانوان برای شرکت در دور دوم انتخابات سست کند.

وی ادامه داد: آقای کمال قلیچدار اوغلو حجاب را صرفاً یک تکه پارچه توصیف کرده و ارزش حجاب را به خودی خود دست کم گرفته است و من اکنون از خواهران محجبه خود می‌پرسم: چگونه می‌تواند حجاب را اینگونه توصیف کرد! اوغلو به تمام معنا یک شکست خورده است.

کمال قلیچدار اوغلو، رقیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور یک ماه پیش نیز پس از انتشار تصویری از او و تعدادی از اعضای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در حالی که با کفش‌هایش روی سجاده نماز ایستاده بود، جنجال گسترده‌ای به راه انداخت که باعث شد او در نهایت از کار خود عذرخواهی کند.

مصطفی ورانک، وزیر صنعت و فناوری ترکیه در واکنش به توئیت قلیچدار اوغلو در عذرخواهی از مسلمانان و اینکه سجاده را ندیده بود، در توئیتر پرسید: کمال قلیچدار اوغلو فرش را ندید، اطرافیان و زنانی که در کنار او بودند، حتی عکاس، فرش را ندیدند؟ اگر این افراد که با ارزش‌های مردم خود بیگانه هستند، بر کشور حکومت کنند، آیا به این ارزش‌ها احترام گذاشته و رعایت خواهند کرد؟

زهی باشی، نویسنده ترکیه‌ای هم در پاسخ به اوغلو گفت: کسانی که حجاب را یک متر پارچه می‌خوانند، سجاده نماز را یک متر فرش می‌خوانند.

داشتن حجاب برای زنان در ادارات دولتی، مدارس، مجلس، دانشگاه‌ها، اماکن عمومی و مراکز نظامی از آغازین سال‌های تأسیس جمهوری ترکیه نوین در سال ۱۹۲۳ ممنوع شده بود ولی دولت اردوغان، برداشتن ممنوعیت درباره حجاب را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد و در اوایل سال ۲۰۱۷ ممنوعیت حجاب در ارتش و مراکز نظامی ترکیه برداشته شد.

در همین حال کمال قلیچدار اوغلو که به داشتن گرایش‌های ملی‌گرایانه و سکولار معروف است، از حق داشتن حجاب برای زنان حمایت کرده است.

او چند ماه پیش از رقابت‌های انتخاباتی نیز گفته است که حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه در گذشته درباره حجاب، اشتباهاتی مرتکب شده و زمان آن فرا رسیده که از این مسئله عبور کنیم. 

این در حالی است که حزب متبوع اوغلو در دهه‌های گذشته از مخالفان جدی حجاب و از بانیان وضع قوانین محدودیت‌ساز حجاب در ترکیه بود و موضوع منع حجاب را مسئله نخست خود معرفی می‌کرد.

بافت اجتماعی و سیاسی ترکیه در سه دهه اخیر تا جایی متحول شده که برخلاف دهه ۱۹۹۰ میلادی، دیگر هیچ حزبی پیشنهاد ممنوعیت حجاب در این کشور را مطرح نمی‌کند و حتی اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه قصد دارند، موضوع آزادی حجاب را علاوه بر قوانین عادی، به متن قانون اساسی هم اضافه کنند.

انتهای پیام
captcha