کشورهای مسلمان، موضع فرانسه در قبال اسلام را محکوم کردند
کد خبر: 4143957
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱

کشورهای مسلمان، موضع فرانسه در قبال اسلام را محکوم کردند

تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی مواضع پاریس را در قبال تجاوزات مکرر پیامبر اسلام (ص) در فرانسه و آنچه را که آن‌ها «سخنان نفرت‌انگیز و بدرفتاری» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه توصیف کردند، محکوم کردند.

به گزارش ایکنا، به نقل از اسپوتنیک، طی هفته‌های گذشته، کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر (ص) در فرانسه منتشر شد که خشم بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی را برانگیخت، اما رئیس‌جمهور مکرون در این باره اظهار کرد که دولت در امور مطبوعاتی دخالت نخواهد کرد و مانعی برای آزادی بیان نخواهد شد.

مکرون در یک توئیت عربی بار دیگر بر موضع خود تأکید کرده و گفت: هیچ چیزی باعث نمی‌شود که ما از موضع خود عقب‌نشینی کنیم. ما به همه تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم. هرگز سخنان نفرت‌انگیز را نمی‌پذیریم و از بحث‌های منطقی دفاع می‌کنیم. ما همیشه در کنار کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی ایستاده‌ایم.

در واکنش به این اظهارات فراخوان‌های مردمی برای تحریم محصولات فرانسوی توسط مسلمانان جهان راه‌اندازی شد و در برخی مناطق این فراخوان‌ها مورد حمایت رسمی یا نیمه رسمی قرار گرفت.

در حالی که وزارت خارجه فرانسه از کشورهای اسلامی خواست تا محصولات خود را تحریم نکنند، با صدور بیانیه‌های وزارت‌خانه‌های خارجه و سازمان‎‌های دولتی در تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی در انتقاد از موضع فرانسه، مواضع محکومیت از فضای عمومی به فضای رسمی منتقل شد.

قطر، کویت، عربستان سعودی، اردن، عراق، یمن، مصر، لیبی، مراکش، الجزایر، ایران، پاکستان، ترکیه، تاتارستان و چچن کشورهای عربی و اسلامی بودند که نسبت به مواضع فرانسه در قبال اسلام و مسلمانان واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

انتهای پیام
captcha