راز ۲۰ ساله شدن خیمه از نگاه یونس شکرخواه
کد خبر: 4145656
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵

راز ۲۰ ساله شدن خیمه از نگاه یونس شکرخواه

ماهنامه خیمه به‌مناسبت ۲۰سالگی، ویژه‌نامه‌ای در ۸۰ صفحه با عنوان «مروری گذرا بر فراز و فرود‌های ۲۰ سال انتشار» منتشر کرد.

راز 20 ساله شدن خیمه از نگاه یونس شکرخواهبه گزارش ایکنا، ویژه‌نامه ماهنامه خیمه که در شماره مسلسل ۱۵۴ قرار گرفته است، شامل یادداشت‌هایی از اساتید ارتباطات و مدیران فرهنگی و نیز گفت‌وگو‌هایی با دست‌اندرکاران تولید و انتشار ماهنامه از ابتدا تاکنون است.

در فصول بعدی این ویژه‌نامه مروری سریع بر هر سال همراه با گزینشی از گفت‌وگو‌های برتر و نیز صفحات و طرح جلد‌های برگزیده، پرداخته شده است.

در این شماره همچنین «چراغ پرفروغ»، «بار دیگر خیمه‌ای که دوست می‌دارم»، «جانم شیفته مولا بود؛ خطم شد معلی»، «تجلی فطرت‌های پاک» و «تفریح‌گاه قرآنی مردم» مطالب خواندنی ماهنامه را شامل می‌شود.

یونس شکرخواه، پدر روزنامه‌نگاری آنلاین ایران در یادداشتی در این ماهنامه نوشته است: مجله باید مخاطبانی را پیدا کند که سایر مجلات به آن‌ها سرویس نمی‌دهند. حواس مجله باید به تغییر حالات، دیدگاه‌ها و ذائقه مخاطبان باشد، مجله باید بازتاب شخصیت همان کسی باشد که مسئول اصلی آن است. این سه محور در واقع اجزای یک فرمول است که یکی از چهره‌های برجسته ارتباطات به نام تئودور پترسون ارائه کرده است. فرمول پترسون یک مبانبر مؤثر برای بررسی و درک احوال نشریه‌هاست.

خیمه در فاصله دو دهه انتشار با افت و خیز‌هایی روبه‌رو شده است، تشویق و در برخی از موارد نیز انتقاد‌های شدید سایه به سایه خیمه بوده است، این اتفاق بدیهی حاکی از این است که مسیر خیمه دیده می‌شده و زیر نگاه مخاطبان ثابت و تعقیب‌کنندگان آن بوده است. گفتم اتفاق بدیهی، چرا که فقط پا‌هایی به سنگ و مانع می‌خورند که راه می‌روند. اما از دیگر سو، توجه پیوسته دست‌اندرکاران خیمه به همین واکنش‌ها (مشتمل بر دگرگونی حالات، دیدگاه‌ها و ذائقه‌های مخاطبان) باعث شد تا خیمه از مسیر‌های متروک یا آزموده شده فاصله بگیرد و جاده واقع‌نگری، اعتدال و انصاف را درنظر بگیرد و نکاتی را مطرح کند که آمیزه‌ای از نیاز‌ها و خواسته‌های مخاطبانش باشد و در عین حال از پشتوانه قوی و محکم اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی و اخلاقی برخوردار باشد. به گمان من، استمرار، جوهره توسعه است و استمرار خیمه در تعقیب هدف و گرفتن نبض مخاطبان، راز ادامه چرخه زیست ۲۰ ساله این ماهنامه است.

این شماره ماهنامه خیمه با قیمت ۱۰۰ هزار تومان در شهر تهران از کتابفروشی اسم و ترنجستان سروش و در شهر قم از کتابفروشی کتاب و مطبوعات شهر و در شهر مشهد از کتابفروشی امام و همچنین از سایت دیجی‌کالا و نیوار قابل تهیه است. همچینین نسخه الکترونیک ماهنامه خیمه در کتابخوان طاقچه در دسترس است.
انتهای پیام
captcha