از توزیع آب زمزم در محل اسکان زائران تا هشدار درباره سایت‌های جعلی حج
کد خبر: 4145757
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
تازه ترین اخبار حج

از توزیع آب زمزم در محل اسکان زائران تا هشدار درباره سایت‌های جعلی حج

توزیع آب زمزم در محل اسکان حجاج در مکه مکرمه، هشدار درباره سایت‌های جعلی ثبت نام برای سفر به حج و توصیه‌های بهداشتی به زائران از جمله تازه‌ترین اخبار مربوط به حج 2023 است.

به گزارش ایکنا به نقل از مباشر، شرکت زمزم عربستان سعودی اعلام کرد که تمام ظرفیت انسانی خود را از طریق 9 مرکز خدمات میدانی به کار گرفته است که آب زمزم را روزانه به محل اسکان زائران و حجاج برسانند.

ریان درویش، نائب رئیس حوزه نظارت بر اعمال موسم حج در شرکت زمزم عربستان سعودی اعلام کرد که نیروهایش به صورت شبانه‌روزی در مکان‌های جغرافیایی نزدیک به محل اسکان زائران در مکه مکرمه و مشاعر مقدسه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 950 نیرو تحت مدیریت تیمی از ناظران و مدیران مراکز در این طرح مشغول فعالیت هستند، گفت: ناوگانی مرکب از 137 کامیون در اندازه‌های مختلف هم مامور انتقال آب زمزم به محل اسکان حجاج با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی و حفظ سلامت محصول ارائه شده به زائران هستند.

درویش می‌گوید: مراکز خدمات میدانی مسئول دریافت اطلاعات محل‌های اسکان زائران از طریق پایگاه الکترونیکی وزارت حج و عمره با ارتباط‌گیری از طریق مرکز کنترل در شرکت زمزم و بستر الکترونیکی این شرکت است.  آنها سپس جعبه‌های آب زمزم را از مراکز ویژه شرکت زمزم دریافت و با خودروهای ویژه توزیع می‌کنند.

این مسئول شرکت زمزم عربستان سعودی می‌گوید: این کار به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود تا خدمات به صورت مستقیم و بدون تاخیر به محل اسکان زائران ارائه شود.

توزیع آب زمزم در محل اسکان حجاج تا هشدار درباره سایت‌های جعلی سفر به حج

توصیه‌های بهداشتی به حجاج

از سوی دیگر وزارت بهداشت عربستان سعودی  چند توصیه کلی برای حجاج در جریان ادای مناسک حج منتشر کرده که در ادامه آمده است:

- حتما از ماسک استفاده کنید و به افرادی که علائم تنفسی دارند نزدیک نشوید.

- هنگام سرفه یا عطسه، حتما از دستمال استفاده کنید تا دهان و بینی را با آن بپوشانید، اگر دستمالی پیدا نکردید از بازو استفاده کنید.

- لباس های تمیز بپوشید.

- دهان و دندان های خود را قبل و بعد از خوردن غذا تمیز نگه دارید.

- نظافت روزانه محل سکونت در طول ایام حج.

  • دست‌های خود را پس از سرفه یا عطسه پس از استفاده از سرویس بهداشتی هنگام بازگشت به محل اقامت و پس از لمس ماسک‌هایتان با آب و صابون به طور دقیق بشویید.

فریب پویش‌های جعلی ثبت نام حج را نخورید

وزارت حج و عمره عربستان سعودی نیز عصر دیروز شنبه نسبت به پویش‌های جعلی تبلیغ سفر به حج در فضای مجازی هشدار داد و بر لزوم رزرو تنها از طریق پلتفرم‌های تایید شده تاکید کرد؛ هشداری که مقامات ذیصلاح در این کشور طی سال های اخیر بارها بر آن تاکید کردند.

این وزارتخانه در حساب توئیتری خود اعلام کرد: پلتفرم‌های تایید شده برای ثبت نام حج از داخل کشور عربستان از طریق وب سایت وزارت حج و عمره و اپلیکیشن  نسک است.

وی افزود: ثبت نام برای زائران از اروپا، آمریکا و استرالیا نیز از طریق پلتفرم حج ​​نسک انجام می‌شود.

این وزارتخانه تاکید کرد: ثبت نام زائران کشورهای اسلامی از طریق دفاتر امور حج که مسئولیت ثبت نام زائران آنها در کشورهای اسلامی را بر عهده دارند، انجام می‌شود.

دستگاه‌های امنیتی عربستان سعودی به طور مداوم از دستگیری متخلفان از ملیت‌های مختلف در این کشور خبر می‌دهند که به طور غیرقانونی برای حضور در مراسم حج خود را به عربستان رسانده‌اند و برخی از آنها نیز مرتکب تخلف، کلاهبرداری و سرقت می‌شوند.

عربستان سعودی حج امسال را کاملا بدون اعمال محدودیت‌های کرونایی برگزار می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که قریب به دو میلیون نفر در مراسم حج پیش رو حضور داشته باشند.

این در حالی است که سال گذشته 899 هزار و 353 نفر که 779 هزار و 919 نفر آنها از خارج عربستان بودند در مراسم حج حضور داشتند.

دو سال پیش نیز مراسم حج با حضور 60 هزار حاجی و سه سال پیش نیز با حضور تنها 10 هزار حاجی برگزار شد.

در سال 2019 میلادی و قبل از شیوع کرونا عربستان میزبان دو و نیم میلیون حاجی بوده است.

انتهای پیام
captcha