حاکمان افغانستان هر چه زودتر نسبت به رهاسازی آب هیرمند به سوی ایران اقدام کنند
کد خبر: 4147557
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
در بیانیه 200 نفر از نمایندگان مطرح شد؛

حاکمان افغانستان هر چه زودتر نسبت به رهاسازی آب هیرمند به سوی ایران اقدام کنند

200 نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای با تأکید بر مطالبه حقابه هیرمند و حمایت از مواضع قاطع رئیس‌جمهور و دولت اعلام کردند: از حاکمان کشور برادر و مسلمان افغانستان انتظار می‌رود به جای به کارگیری ادبیات نامناسب و غیردیپلماتیک، هر چه زودتر نسبت به رهاسازی آب به سوی کشور عزیزمان اقدام نمایند و نگذارند روابط دیرینه دو کشور برادر و همسایه بیش از این خدشه‌دار شود.

بیانیه نمایندگان مجلس

به گزارش ایکنا، 200 نفر از نمایندگان در جلسه علنی امروز، سه‌شنبه 23 خرداد، مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای با تأکید بر مطالبه حقابه هیرمند، از مواضع قاطع رئیس‌جمهور و دولت حمایت کردند.

متن بیانیه شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حقابه بین‌المللی هیرمند که ریشه در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان دارد و یک حق طبیعی و تاریخی و بین‌المللی است مستقیماً با حیات و زندگی مردم ارتباط عمیق دارد. حقابه مردم شریف ایران و خاص مردم شریف و صبور سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون که صیانت از یک رسالت جهانی است و تبعات خشکی و اکولوژیک آن متوجه کل منطقه و به طور قطع کشور افغانستان خواهد شد لذا هرگونه ممانعت از اجرای این حقابه نقض حقوق ملت ایران و مخالف قوانین بین‌المللی است.

دو ملت ایران و افغانستان که دارای تمدن و فرهنگ مشترک هستند همواره در طول تاریخ و فراز و نشیب و گذر زمان و فراوانی‌ها و کم آبی‌ها در کنار هم بودند، اکنون شرایط برای مردم نجیب سیستان به حدی دشوار است که اگر تا سه ماه دیگر آب به منطقه سیستان نرسد باید منتظر فاجعه انسانی در شرق کشور باشیم.

مواضع به‌حق و قانونی رئیس‌جمهور محترم و سایر نهادها مبتنی بر همین واقعیت است و مورد تأیید و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است لذا از حاکمان کشور برادر و مسلمان افغانستان که می‌دانند چند میلیون افغانستانی مهاجر مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند، انتظار می‌رود به جای به کارگیری ادبیات نامناسب و غیردیپلماتیک، هر چه زودتر نسبت به رهاسازی آب به سوی کشور عزیزمان اقدام نمایند و نگذارند روابط دیرینه دو کشور برادر و همسایه بیش از این خدشه‌دار گردد.

انتهای پیام
captcha