هم‌افزایی برای آبادانی ایران
کد خبر: 4148123
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
برخط جامعه

هم‌افزایی برای آبادانی ایران

افتتاح نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا «‌آبادیران»، اعطای ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مددجویان کمیته امداد، خدمت به زوار حسینی در قرارگاه اربعین جهادی‌ها و ... از مهمترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

به گزارش ایکنا، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهایی همچون؛ اعطای ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مددجویان کمیته امداد، مهارت‌آموزی تخصصی و نیازسنجی‌؛ حلقه مفقوده حوزه اشتغال، ثبت نام صدور و تمدید پروانه موکب‌های اربعین ۱۴۰۲ آغاز شد، تلاش برای استانداردسازی استفاده از رسانه در صنعت مد، نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا «‌آبادیران» افتتاح شد، هویت انسان انقلابی نیازمند بازاندیشی مستمر است، نقش‌آفرینی اهداکنندگان خون در حکمرانی کشور، خدمت به زوار حسینی در قرارگاه اربعین جهادی‌ها و پدران دارای ۴ فرزند از خدمت سربازی معاف شدند را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اعطای ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مددجویان کمیته امداد

نشست خبری علی عاشوری، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت روز یکشنبه، ٢١ خردادماه در محل کمیته امداد امام خمينی(ره) برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست خبری، عاشوری طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز تأسیس صندوق امداد ولایت اظهار کرد: امروز نیازمندان فراوانی از خدمات صندوق بهره می‌برند. شاید در ابتدای تأسیس صندوق، تصوری از رشد امروز آن با پرداخت بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بیش از دو میلیون نفر وجود نداشت.

عاشوری با بیان اینکه تلاش ما در صندوق ایجاد فضایی برای تجمع خیرین است، تصریح کرد: در سال گذشته طبق بودجه پیش‌بینی شده باید حدود چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه می‌دادیم اما با تلاش همکاران بیش از چهار هزار و ۶۲۳ میلیارد تومان تسهیلات به تعداد ۳۴۰ هزار و ۶۳۷ فقره در چهار سرفصل مسکن، اشتغال، فرهنگی و حمایتی ارائه شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی ما برای سال جاری چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات است که امیدواریم امسال نیز بتوانیم با تلاش همکاران از سقف تسهیلات عبور کنیم. با تسهیلات پرداخت شده برخلاف تصور موجود میزان معوقات صندوق نیز کاهش پیدا کرده است. در پایان سال ۱۴۰۰ میزان این معوقات ۲.۳ درصد بود که با تلاش‌های انجام شده این میزان به یک و نیم درصد کاهش پیدا کرده است. 

مهارت‌آموزی تخصصی و نیازسنجی‌؛ حلقه مفقوده حوزه اشتغال

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تفاهم‌نامه چندجانبه با موضوع «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب و کار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار آینده که روز دوشنبه ۲۲ خرداد در سالن جلسات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد طی سخنانی بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسه امضای تفاهم‌نامه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل با عنوان طرح خلاقانه مدرسه تابستانه مهارت است. کمتر جوان خلاق و ماهری را سراغ داریم که بیکار باشد و هرکسی که مهارتی دارد حتماً شاغل است. حلقه مفقوده مهم در حوزه اشتغال و مهارت کشور  عدم مهارت‌آموزی تخصصی و نیازسنجی‌های تخصصی است. اگر به این حلقه مفقوده توجه شود بسیاری از هنرجویان به هنرآموز تبدیل و اشتغال خواهند داشت.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کارآفرینان کمبود نیروی کار ماهر و خلاق است و موضوع بیکاری در طول این دولت روند کاهشی به خود گرفته است. رئیس‌جمهور یکی از مشکلات کارآفرینان را کمبود نیروی کار خلاق و ماهر می‌دانند و از طرفی مسئله بیکاری از دیگر مشکلات بازار کار محسوب می‌شود. این طرح به مصوبه شورای عالی اشتغال تبدیل شد و باید از هدایت‌های تحصیلی نظری به سمت تلفیق هدایت تحصیلی نظری و عملی حرکت کنیم. اگر ما سیاست‌های آموزشی صحیحی داشته باشیم آمار بیکاری کشور به شدت نزول پیدا خواهد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حلقه مفقوده مهم در حوزه اشتغال و مهارت کشور، عدم مهارت‌آموزی تخصصی و نیازسنجی‌های تخصصی است؛ اگر به این حلقه مفقوده توجه شود بسیاری از هنرجویان به هنرآموز تبدیل و اشتغال خواهند داشت. 

ثبت نام صدور و تمدید پروانه موکب‌های اربعین

مجید نامجو، رئیس قرارگاه اربعین حسینی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، گفت: علاقه‌مندان به برپایی موکب و مسئولان مواکبی که سال‌های گذشته پروانه موکب‌داری دریافت کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه موکب‌داری به نشانی www.mokeb.atabat.org، نسبت به درخواست صدور پروانه جدید یا تمدید پروانه خود برای اربعین حسینی ۱۴۰۲ اقدام کنند.

وی افزود: با همت خیران، هیئت‌های مذهبی و خادمان موکب‌ها در سراسر کشور، برنامه‌ریزی شده است تا با استعداد بیش از سه هزار موکب، خدمات اسکان و تغذیه به زائران اربعین حسینی امسال ارائه شود.

نامجو گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تفاهمی که با مسئولان عراقی به امضا رسیده است، عملیات ارسال تجهیزات و اقلام موکب‌ها از ۲۵ محرم آغاز و تا پنجم صفر از مرز‌های شلمچه و مهران و در صورت نیاز مرز خسروی ادامه خواهد داشت. بعد از این تاریخ اگر نیاز به ارسال بود، همچون سال گذشته از طریق مرز سومار عملیات ارسال اقلام و تجهیزات موکب‌ها صورت خواهد گرفت.

هم‌افزایی برای آبادانی ایران زمین با نمایشگاه آبادیران

تلاش برای استانداردسازی استفاده از رسانه در صنعت مد

نشست خبری رویداد ملی مد و رسانه «رستا» روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه با حضور علیرضا بابایی، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره مد و لباس فجر و مهسا فرزان، دبیر اجرایی رویداد مد و رسانه برگزار شد‌. 
 
مهسا فرزان، دبیر اجرایی رویداد مد و رسانه با اشاره به اینکه نام رستا بر روی این رویداد گذاشته شده که از رستگاری وام گرفته شده است، گفت: به دنبال این هستیم که به خاستگاه مدنظر مد در رسانه برسیم. ما طی ۱۰ سال اخیر این دغدغه را حس می‌کردیم که در استفاده از رسانه ضعیف عمل کردیم و به همین دلیل این رویداد برای استفاده صحیح از ظرفیت رسانه در مد و استانداردسازی در استفاده از رسانه برای مد است. 
 
وی ادامه داد: در کل دنیا استارتاپ ویکندها طی سه روز برگزار می‌شود اما ما این رویداد را تجمیع کردیم و طی یک روز برگزار می‌شود و منتورها در کنار شرکت‌کنندگان خواهند بود. کارکاه آموزشی داریم و شرکت‌کنندگان وارد فضای عملیاتی می‌شوند و عملاً با بسترهای مجزای هر بخش با منتورها به طراحی محصولات، عکاسی محصولات، معرفی محصول، ساخت تیزر و ... اقدام می‌کنند. 

افتتاح نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا 

مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا(آبادیران) روز ۲۳ خردادماه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در سخنانی بیان کرد: خدا را شاکریم که در این جمع در خدمت صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای محرومیت‌زدای که در حرکت ملی با عنوان آبادیران فعالند، هستیم. این حرکت ملی، همراهی جمعی همه نهادهای دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی ایران و مناطق محروم است که با فناوری و علم برای آبادانی کشور ترکیب شده است.

وی افزود: ذات همراه شدن و کنار هم قرار گرفتن قطعاً هم‌افزایی ایجاد کرده و برکت خواهد داشت. این مسئله بسیاری از منابع را حفظ کرده و بدان ضریب می‌دهد. حوزه علم و فناوری استانداردسازی اشتغال و تولید و به صرفه‌سازی اشتغال کوچک است تا مردم ثمره بیش از ۲۰ سال تأکید مقام معظم رهبری در موضوع علم و فناوری را در سفره‌ها و کار و اشتغال خود ببینند.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: مناطق محروم کشور در ظرفیت‌های سرزمینی و انسانی محروم نیستند. از لحاظ ظرفیت‌های سرزمینی مناطق محروم ما بسیار بکر و دست نخورده هستند. همچنین این مناطق سرشار از استعدادهای جوان پرانرژی و بسیار قابل برخوردارند. آنچه این مناطق را محروم کرده، محرومیت در توجه است. حرکت ملی آبادیران به دنبال آن است که این مناطق را مورد توجه شرکت‌های دانش بنیان و علم و فناوری قرار دهد. حرکت ملی آبادیران در حوزه‌های سلامت کشاورزی، معدن و .. بازاری را برای دانش‌بنیان‌ها و رونقی برای مناطق محروم ایجاد می‌کند که ان‌شا‌ءالله ثمرات آن چشم‌گیر خواهد بود.

هویت انسان انقلابی نیازمند بازاندیشی مستمر است

نشست «هویت و انسجام انقلاب اسلامی» روز ۲۳ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه، پژوهشگر دانش اجتماعی مسلمین و مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) و سجاد صفارهرندی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

حجت‌الاسلام نامخواه در این نشست با اشاره به اسلام انقلابی و هویت انقلابی گفت: اسلام انقلابی به انسان ایرانی هویت داده تا انقلاب درونی و باطنی پیدا کند. در واقع اسلام انقلابی، ایده جدیدی برای انسان انقلابی است و عالم جدیدی را می‌طلبد که آغاز آن تحقق انقلاب اسلامی است. این ایده که بستر پیدایش انقلاب هویتی است، چه ایده‌ای است؟ در نگاه رهبر انقلاب و متفکران انقلابی، امر ملی محصول انقلاب اسلامی است و تا چند دهه قبل‌تر از آن امر ملی وجود نداشته است. در این راستا، با جامعه‌ای مواجه هستیم که طبقات گوناگون اجتماعی همه یک حرف، تقاضا و ایده دارند.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) گفت: بازسازی هویت انسان انقلابی می‌تواند به بازسازی انسجام اجتماعی کمک کند، بنابراین نیازمند بازاندیشی مستمر است و در عین اینکه باید این هبه الهی را در سطح اجتماعی بفهمیم، برای بازسازی آن تلاش کنیم. 

نقش‌آفرینی اهداکنندگان خون در حکمرانی کشور

مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه با حضور جمعی از اهداکنندگان خون از استان‌های مختلف کشور در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. پخش کلیپ از شهدایی که قبل از شهادت، خون اهدا می‌کردند و پیکر آنها همراه با کارت اهدای خونشان سال‌ها بعد در تفحص شهدا پیدا شده آغاز بخش این مراسم بود.

در ادامه مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، به عنوان اولین سخنران این مراسم، گفت: آیه شریفه ۳۲ سوره مائده می‌فرماید هر کس نفسی را نجات دهد مانند این است که همه انسان‌ها را نجات داده است. اهداکنندگان خونی که امروز در این سالن حضور دارند، جمعاً ۱۴ هزار و ۲۰۰ اهدای خون انجام داده‌اند. هر واحد خون جان سه نفر را نجات می‌دهد، یعنی ۴۳ هزار انسان از سوی اهداکنندگان این سالن نجات پیدا کرده‌اند.

وی با طرح این پرسش که آیا قدر و منزلت اهداکنندگان خون که جان انسان‌های بسیاری را نجات داده‌اند، شناخته و از آنان به شایستگی تقدیر شده است؟ ۵۰ میلیون واحد خون در طول این سال‌ها اهدا شده است؛ یعنی ۱۵۰ میلیون نفر را اهداکنندگان خون در طول این سال‌ها نجات داده‌اند. بقای نسل ما در گرو همین انسان‌ها بوده است. از سال ۲۰۰۷ اهدای خون صد درصد داوطلبانه داشتیم و شاخص‌های اهدای خون ما مثل کشورهای پیشرفته است و ما کشور برتر آسیا در اهدای خون شدیم و همه این موارد به خاطر اهداکنندگان خون کشور است. 

هم‌افزایی برای آبادانی ایران زمین با نمایشگاه آبادیران

خدمت به زوار حسینی در قرارگاه اربعین جهادی‌ها

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با جزئیات برگزاری کنگره شهدای جهاد خدمت اظهار کرد: جهاد سازندگی با فعالیت‌های فاخری که در طول هشت سال دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشته، بیش از سه هزار شهید گلگون‌کفن را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. برخی از شهدا نیز مانند شهدای آتش‌نشان‌، شهدای دوران کرونا و ... هستند که تاکنون برای ایشان کنگره‌ای برگزار نشده و جزء شهدای خدمت محسوب می‌شوند. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های بسیج سازندگی در ایام پیش رو، ایجاد قرارگاه اربعین جهادی‌هاست که برای اولین بار انجام می‌شود. قرارگاه اربعین هم‌اکنون به صورت مرکزی و قشری راه‌اندازی شده است که طی مدت یک ماه از عاشورا تا اربعین حسینی نسبت به خدمت‌رسانی به زوار حسینی اقدام می‌کند. این قرارگاه در خدمت زائرانی که از پاکستان وارد کشور شده و سپس، وارد خاک عراق می‌شوند، خواهد بود و این خدمت همچنان تا پایان مسیر پیاده‌روی از نجف به کربلا ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این قرارگاه از سوی سازمان بسیج سازندگی و با محوریت جهادی‌ها ایجاد شده و تمامی فعالیت‌های آن از سوی جهادگران در سراسر کشور و در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی انجام می‌شود

پدران دارای ۴ فرزند از خدمت سربازی معاف شدند

سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمامی سربازان وظیفه حین خدمت که دارای چهار فرزند و بیشتر هستند، بدون شرط سنی و سربازان وظیفه دارای ۳ فرزند به شرط داشتن حداقل ۴۰ سال تمام از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌شوند.

ملاک عمل برای رسیدگی به درخواست سربازان وظیفه اعم از سربازان عادی، امریه، طلاب و … سند رسمی ازدواج، شناسنامه پدر و تأییدیه ثبت احوال است.

یگان‌های خدمتی پس از بررسی و تأیید مدارک و مستندات مربوطه و ثبت ترخیص آنان در سامانه، سربازان واجد شرایط را برای ثبت درخواست معافیت به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس +۱۰ معرفی می‌کنند.

سازمان وظیفه عمومی فراجا پس از بررسی و تأیید شرایط سربازان ترخیص شده، کارت معافیت را صادر و در صورت عدم احراز شرایط جهت ادامه خدمت فرد را به یگان خدمت معرفی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha