هم‌افزایی قوا، ضامن عبور از حاشیه‌ها برای حل مشکلات مردم
کد خبر: 4150382
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
قالیباف تأکید کرد:

هم‌افزایی قوا، ضامن عبور از حاشیه‌ها برای حل مشکلات مردم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌افزایی میان قوا ضرورت دارد و هرچند قانون تفکیک قوا را پیش‌بینی کرده ولی تفکیک قوا به معنای عملکرد جزیره‌‌ای قوا نیست، گفت: اگر هم‌افزایی صورت پذیرد از حاشیه‌ها در امان می‌مانیم و به اصل موضوع که حل مشکلات مردم در چارچوب قانون است، عمل خواهیم کرد.

محمدباقر قالیباف

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز، پنجم تیرماه، در همایش سراسری قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در قوه قضائیه ماه‌ها و سال‌هاست شاهد رویکرد تحولی و تحول‌گرا هستیم و این رویکرد در تمام ارکان این سازمان وجود دارد.

وی افزود: وقتی از قوه قضائیه نام می‌بریم سریع یاد و نام شهید بهشتی زنده می‌شود و اینکه هفته قوه قضائیه با نام شهید بهشتی گره خورده باعث افتخار همه ماست. شهید بهشتی به تمام معنا اتمّ ایمان، اخلاص، ایثار و تلاش برای ایجاد رفاه و فلاح مردم بود. ما شهید بهشتی را یک اسطوره می‌دانیم در سعه صدر و در برابر ناملایمات و در برابر توطئه‌ها و طعنه‌ها و طعمه‌ها. ما او را به تواضع و انضباط می‌شناسیم. او برای تعالی ارزش‌های انقلاب و برای بسط و عمق‌بخشی به اندیشه‌های انقلاب اسلامی از آبروی خودش گذشت، او برای انسجام و اتحاد در جامعه سکوت کرد؛ شهید بهشتی برای نسل جوان ما روشن و ثابت کرد راه پیشرفت با التزام به مسائل دینی و انقلابی در تضاد نیست و این را در عمل به همه ما نشان داد و آموخت.

شهید بهشتی زمان‌شناس بود

رئیس مجلس بیان کرد: شهید بهشتی زمان‌شناسی را به همه ما درس دارد. او به ما یاد داد که در حداقل مشترکات می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم و در حل مشکلات مردم و پیشرفت انقلاب پیش برویم. او به ما آموخت لازمه استقلال این است که باید از ظرفیت همه ملت استفاده کنیم و پیروزی ما در گروی همین اتحاد و یکپارچگی است و باید این را بگوییم که مناعت طبع و نظر او بود که موجب شد با مدارا و مدیریت قدرت جذب بالایی برای جبهه انقلاب ایجاد شود.

قالیباف ادامه داد: همین خصلت‌ها سبب شد تا این شهید بزرگوار در تیررس منافقین قرار گیرد و او آبرو و جان خویش را تقدیم انقلاب اسلامی و مکتب اسلام کرد و امروز این ما هستیم که باید راه شهدا و امام شهدا و سیدالشهدای هفتم تیر را ادامه دهیم و ما میراث‌دار این باور هستیم نه میراث‌خوارش. این ما هستیم که باید تلاش کنیم راه امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری پیش ببریم تا این دِین بزرگ را ادا کنیم و شکر نعمت را به جا بیاریم.

وی با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری از مسئولان ایجاد تحول است، گفت: در فرمایشات اخیرشان در حرم امام راحل، ایمان و امید را به عنوان دو موضوع مهم مطرح کردند که هریک از اینها بسترساز تحول هستند و از مسئولان مطالبه کردند در این مسیر حرکت کنیم و قبل از هر چیز نیازمند این هستیم مردم‌باور باشیم و اگر به قدرت مردم باور داشته باشیم همین موضوع نقطه تحول خواهد بود.

مهمترین رسالت قوه قضائیه احقاق حقوق عامه است

رئیس مجلس با بیان اینکه مهمترین رسالت قوه قضائیه احقاق حقوق عامه است، افزود: مردم صاحب حق هستند و اگر ما حق مردم را ادا کنیم بدون‌شک مردم هم به وظیفه خودشان آشنا می‌شوند. نباید اول تلاش کرد مردم با وظیفه‌شان آشنا شوند بلکه وظیفه ما آگاهی‌بخشی است و اگر مردم آگاه شوند قطعاً به حقوقشان اشراف خواهند داشت و اگر چنین شود اعتماد به وجود می‌آید و اگر اعتماد ایجاد شود مشارکت افزایش پیدا می‌کند و مشارکت هم مهمترین راهکار حل مشکلات محسوب می‌شود.

قالیباف بیان کرد: در حوزه مشکلات اقتصادی باید مسائل را شناسایی کرد و تلاش کنیم مسائل را حل کنیم و حل مسائل در سایه همدلی و همکاری امکان‌پذیر است. هم‌افزایی میان قوا ضرورت دارد و هرچند قانون تفکیک قوا را پیش‌بینی کرده ولی تفکیک قوا به معنای عملکرد جزیره‌‌ای قوا نیست. اگر هم‌افزایی صورت پذیرد از حاشیه‌ها در امان می‌مانیم و به اصل موضوع که حل مشکلات مردم در چارچوب قانون است، عمل خواهیم کرد.

هوشمندسازی؛ راهکار کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا

وی با اشاره به لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی است و در اینجا از اقشار مختلف خواهش می‌کنم کمک کنند این برنامه هرچه بیشتر غنی شود. با رویکرد مسئله‌محوری قادر خواهیم بود مشکلات اقتصادی امروز را حل و فصل کنیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه براساس سیاست‌‎ها تقویت قوه قضائیه و پشتیبانی از آن اولویت مجلس است، گفت: اولویتِ پشتیبانی را به جاهایی خواهیم داد که محل رجوع مردم از جهت فیزیکی و محتوایی هستند و تمام تلاش ما حل مشکلات قضات از بُعد معیشت و سازمانی و زندگی است. معتقدیم باید ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه کاهش یابد و این امکان‌پذیر نیست جز با هوشمندسازی دستگاه قضا و همچنین باید بتوانیم با اصلاح قوانین پرونده‌ها را از مسیر درست و صحیح کاهش دهیم.

قالیباف در پایان تأکید کرد: از طریق مصلحت همراه با شجاعت و تدبیر می‌توان مشکلات را حل کرد. حل مشکلات مستقیم مردم اولویت برنامه هفتم است و یک نکته بسیار مهم در مبارزه با جرم و فساد محسوب می‌شود. قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه اگر همگرا شوند در حوزه مبارزه با فساد اتفاق مثبتی رخ خواهد داد.

انتهای پیام
captcha