خطر رسیدن به عدد 250 هزار معتاد تا سه سال آتی
کد خبر: 4150490
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
احمدی‌صدر خبر داد:

خطر رسیدن به عدد 250 هزار معتاد تا سه سال آتی

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در جلسه هم‌اندیشی آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۲ تهران گفت: اگر تا سه سال دیگر معضل معتادان متجاهر را رفع نکنیم، آمارها به ۲۵۰هزار نفر می‌رسد. معضل اعتیاد در جامعه با پاسکاری و فرافکنی حل نمی‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، جلسه هم‌اندیشی موضوعات آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۲ امروز، پنجم تیرماه با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، معاونان دادستان تهران، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی و شهردار این منطقه برگزار شد. 

احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی در این نشست با اشاره به این پرسش که چرا معتادان از سطح شهر جمع نمی شوند، گفت: این سوال به پرسش مرسومی بدل شده تا دستگاه‌ها تقصیرها را گردن هم بیندازند تا جایی که در حالت کلی برای مدیران این رفتار باب شده تا در پاسخ به همه چراها، بلافاصله انگشت اشاره را به سمت دیگر نهادها و دستگاه ها بگیرند و خود نقش منفعلی ایفا کنند. 

وی ضمن تشکر از اقدامات همسوی قوه قضائیه و شورای شهر در مسیر اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر گفت: متاسفانه امروز آمار معتادان متجاهر تهران به ۲۹هزار نفر رسیده است. اگر همه دستگاه‌ها پای کار بیایند، سه سال فرصت داریم تا این معضل برطرف شود وگرنه ظرف مدت سه سال آینده این آمار به ۲۵۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

احمدی‌صدر  با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت و ضرورت کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: بدنه قوه قضائیه و مدیران ارشد قوه قضائیه، همواره فارغ از جنجال‌های سیاسی قبل و بعد از انتخابات، در میدان عمل حضور می‌یابند و به دور از هیاهوی رسانه‌ای شبانه‌روز زحمت می‌کشند که این اقدام و حمایت همسو با شهرداری تهران جای تقدیر و تشکر دارد. 

وی همچنین، با تقدیر و تشکر از استاد امانی برای طرح صادقانه و خالصانه موضوعاتی درباره آسیب‌های اجتماعی تهران در جلسه هم‌اندیشی پیرامون موضوعات آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۲، گفت: درد معضل اعتیاد در جامعه، با پاسکاری و فرافکنی حل نمی‌شود بلکه باید به طور دقیق بررسی شود. امروز شاهدیم نوآوری‌های شهردار تهران در این حوزه نه تنها معطوف به شعارهای توخالی نبوده بلکه همراه بدنه شهرداری و در رأس آن سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، به میدان آمدند و گفتند ما خادم مردم هستیم. زمانی که ما آمدیم از ۱۴ نهاد متولی معتادان متجاهر سؤال پرسیدیم که مشکل ساماندهی معتادان متجاهر چیست که گفتمد نبود ظرفیت‌ها مشکل اصلی است. از همین رو شهرداری تهران در بین ۱۴ نهاد متولی، مسئولیت تأمین پنج هزار ظرفیت برای ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی پایتخت را عهده‌دار شد. 

احمدی‌صدر با ابراز تأسف از اینکه از سال ۹۲ تا پایان دوره قبل، از سه گرمخانه جنرال تهران که می‌توانستند ظرفیت ۱۵۰تخت به تهران اضافه کنند تنها اسکلت یک ساختمان باقی مانده است، گفت: در دوره جدید مدیریت شهری در مدت هشت ماه توانستیم پنج هزار تخت فراهم کنیم. افتخار می‌کنیم محکوم به مرگ‌هایی که زباله اجتماعی تهران خطاب می‌شدند، امروز به فرمایش مقام معظم رهبری پذیرش و ساماندهی می‌شوند. 

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با یادآوری اینکه در ۲۰ سال گذشته معتادانی در تهران نفس می‌کشیدند که قانون از آن‌ها به عنوان منع پذیرش یاد می‌کرد، ادامه داد: شهرداری بر خود واجب می داند به سراغ معتادان متجاهر زخم باز و عفونی، زنان معتاد متجاهر، معتادان اعصاب روان زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری‌های ایدز و هپاتیت و غیره برود در حالیکه بخش قابل توجهی از مسئولیت این افراد با بهزیستی و وزارت بهداشت بود. 

احمدی‌صدر با تأکید بر اینکه شهرداری تهران ماهیانه به طور متوسط برای هر یک معتاد متجاهر زخم باز حدود ۳۰میلیون تومان هزینه می‌کند، افزود: این خدمات در حالی ارائه می‌شود که وزارت بهداشت حتی پروانه بهره برداری از مراکز ماده ۱۶ سراسر استان تهران را هم نمی‌دهد. 

وی همچنین، به تدوین الگوی ۹ گام تربیتی، آموزشی و درمانی برای معتادان متجاهر تهران اشاره کرد و گفت: تمامی افراد منع پذیرش تهران، بر اساس این الگو در مسیر بهبودی قرار می گیرند.  

وی در پایان سه راه برای رفع معضل آسیب‌های اجتماعی پایتخت ترسیم کرد و گفت:  در وهله نخست وحدت فرماندهی در مسائل مدیریتی باید تقویت و ۱۴ دستگاه متولی که برخی از آن‌ها پاسخگو نیستند، با یک مدیریت یکپارچه پای کار بیایند. در وهله دوم غربال‌گری و جمع‌آوری از شیوه سنتی خارج و به شکل تخصصی اجرا شود و در پایان دست کاسبان آسیب‌های اجتماعی از معضلات اجتماعی برای همیشه کوتاه شود.

انتهای پیام
captcha