چالش بانوان محجبه بریتانیا در انتخاب محدود لباس‌های پوشیده
کد خبر: 4150678
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱

چالش بانوان محجبه بریتانیا در انتخاب محدود لباس‌های پوشیده

در بریتانیا با وجود محیط چند فرهنگی و حضور گسترده مسلمانان، بانوان محجبه همچنان در پیدا کردن لباس مناسب و پوشیده مشکل دارند.

به گزارش ایکنا به نقل از The Conversation، هنگامی که طراح اندونزیایی ویوی زوبدی (Vivi Zubedi) در هفته مد نیویورک در سال 2018 اولین حضور خود را در صحنه بین‌المللی تجربه کرد، توجه منتقدان به عبایی‌های بلندی که مدل‌هایش پوشیده بودند جلب شد. در حال حاضر بازار لباس‌های پوشیده به عنوان یک بخش در حال رشد مورد استقبال بانوان مسلمان قرار گرفته است.

لباس‌های پوشیده بدن را به طور کامل می‌پوشاند و اغلب با پایبندی به باورها و هویت‌های مذهبی و فرهنگی همراه است. اگرچه اغلب به زمینه اسلامی به آن اشاره می‌شود، اما در واقع به یک منطقه یا مذهب خاص محدود نمی‌شوند.

با وجود این واقعیت که پیش‌بینی می‌شود بازار پوشاک اسلامی در سراسر جهان تا سال 2024 به 311 میلیارد دلار (251 میلیارد پوند) برسد، بسیاری از زنان در بریتانیا هنوز در محدوده هزینه‌های خود انتخاب بسیار کمی دارند.

بین سال‌های 2017 تا 2021، با 23 زن مسلمان در بریتانیا، از قومیت یا میراث‌های فرهنگی مختلف: بنگلادشی، بریتانیایی، هندی، نیجریه‌ای، ترک و تونسی مصاحبه‌ای انجام شد. هدف از این مصاحبه‌هایی که The Conversation انجام داد این بود که به عنوان مسلمانانی که در کشوری با اکثریت غیر مسلمان زندگی می‌کنند، هویت مذهبی آنها چگونه بر مد آنها تأثیر گذاشته است.

بریتانیا یک محیط ایده‌آل برای این نوع مطالعه است، زیرا دارای بخش خرده‌فروشی قوی است که انتخاب فردی را تشویق می‌کند. همچنین به‌طور گسترده، متنوع بوده و چندفرهنگی در‌نظر گرفته می‌شود.

با این حال، زنانی که با آنها صحبت شد، هنوز برای یافتن گزینه‌های لباسی که می‌توانند از پس هزینه‌هایشان برآیند و احساس کنند مناسب و از آنها در پایبندی به اعتقاداتشان حمایت کرده، تلاش می‌کنند. همانطور که یکی از مصاحبه‌شوندگان، ایزما، می‌گوید: می‌خواهم چیزی در حد خودم بپوشم اما پیدا کردن چنین لباسی بسیار سخت است. ای کاش طراحان لباس‌هایی به‌روز و کاملاً پوشیده طراحی می‌کردند البته مواردی هست که در دسترس ما قرار ندارد.

برای این زنان، شیک‌پوش بودن و هویت مسلمان آنها مهم است. اما آنها همچنان درگیر انتخاب بین این دو هستند.

ایزما افزود: ببینید، من چون مسلمان هستم به‌خاطر حفظ حجاب و شئونات اسلامی، طرح‌های خاصی از مد لباس‌های مدرن با سبک زندگی‌ام جور در نمی‌آیند.

بیان هویت از طریق مد

بسیاری از زنان غیر مسلمان هم درجاتی از عفاف را در پوشش خود می‌پذیرند تا در عین حال ظاهر موقری داشته باشند. چنان که ساره الظاهر، نویسنده می‌گوید: مد ساده برای افرادی است که کمتر خود را نمایش می‌دهند. همچنین برای افرادی است که ظاهر راحت و لباس سایز بزرگ را ترجیح می‌دهند.

در جهان اسلام، مد عفیفانه نقش اساسی در نمایش هویت مذهبی شما دارد. الظاهر تصریح می‌کند: این فقط یک مد کوتاه‌مدت و گذرا نیست. این یک نیاز است زیرا چیزی است که در ذهنیت و باورهای ما جا افتاده و تا آخر عمر با ما خواهد ماند.

در سال 2018، زمانی که لندن در نمایش گزینه‌های مد پوشیده از نیویورک پیروی کرد، کارشناسان تصور می‌کردند این هجوم باعث می‌شود مدهای عفیفانه به جریان اصلی تبدیل شوند و بازار را فراتر از مدهای سطح بالا تقویت کند. با این حال، هنوز هم فقط به طور موقت مورد توجه طراحان و خرده‌فروشان قرار می‌گیرد.

آینده درخشان صنعت لباس‌های پوشیده 

تا سال 2030، جمعیت مسلمانان بیش از 25 درصد از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد که رشد آن دو برابر جمعیت غیرمسلمان است.

این بدان معناست که برندهای مد فرصتی عالی برای پر کردن شکاف بین مد و عفاف دارند و به درستی برای آنچه به وضوح جمعیتی در بازار رو به رشد دارد، ارائه طرح دارند. با این حال، شکاف همچنان ادامه دارد.

در سال 2021، یاسمین خاتون دوان (Yasmin Khatun Dewan)، روزنامه‌نگار، نمونه‌هایی را که  حلیمه عدن، مدل مسلمان پیشتاز با حجاب را در جامعه برجسته کرد مورد ستایش قرارداد.

این مدل سابق گفت: زنان مسلمان و آنهایی که عفاف برایشان یک اصل راهنما در انتخاب لباس پوشیدنشان است نباید مصالحه کنند. آنها سزاوار طیف وسیعی از انتخاب‌های مد هستند. همانطور که آنا، زن دیگری که در سال 2021 با او مصاحبه شد، گفت: فقط به این دلیل که شما مسلمان هستید به این معنی نیست که نمی‌توانید با پوشیدن لباسی که می‌خواهید بپوشید لذت ببرید. شما هنوز هم می‌توانید لباس‌های واقعاً زیبا بپوشید، اگر بلند باشد، یا تونیک‌های بلند یا هر چیز دیگری، هنوز هم می‌تواند پرطرفدار باشد.

انتهای پیام
captcha