۱۲۵ گروه دامپزشکی در آذربایجان‌شرقی بر ذبح دام قربانی نظارت می‌کنند
کد خبر: 4150978
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰

۱۲۵ گروه دامپزشکی در آذربایجان‌شرقی بر ذبح دام قربانی نظارت می‌کنند

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۲۵ گروه ثابت و سیار دامپزشکی در استان بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در روز عید قربان نظارت می‌کنند.

عید قربان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، امیرحسین بهداد، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی، روز گذشته، 6 تیرماه، در جمع خبرنگاران، گفت: ۱۲۵ گروه ثابت و سیار دامپزشکی در این استان بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در روز عید قربان نظارت می‌کنند.

وی افزود: امسال نیز همانند سال‌های گذشته به‌منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تأمین بهداشت عمومی، اکیپ‌های این اداره‌کل متشکل از ۱۳۵ دکتر دامپزشک، ۴۶ بازرس بهداشتی گوشت و ۵۹ ناظر ذبح شرعی در روز عید سعید قربان بر ذبح دام‌های قربانی نظارت رایگان خواهند داشت.

بهداد، ادامه داد: گروه‌های ویژه اداره‌کل دامپزشکی برای نظارت شرعی و بهداشتی بر ذبح دام‌های قربانی در روز عید قربان از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ آماده ارائه خدمات به مردم در سراسر استان هستند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه اینکه در فصل گرم سال قرار داریم، احتمال خطر ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان دام بوده وجود دارد که می‌تواند منجر به فوت فرد مبتلا شود از مردم خواست برای تهیه دام زنده به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام که توسط شهرداری‌ها ایجاد شده مراجعه و از تهیه دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیرمجاز خودداری کنند.

وی اظهار کرد: مراکزی برای آسایش مردم در سطح شهرستان‌های استان در نظر گرفته شده که بتوانند دام‌های قربانی خود را به راحتی و اطمینان خاطر تهیه و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و نظارت شرعی روحانیان ناظر بر ذبح شرعی قربانی کنند.

بهداد گفت: در سطح شهر تبریز میدان عرضه دام زنده واقع در جاده آناخاتون، بالاتر از CNG به طرف جاده ونیار جهت تهیه دام زنده، کشتارگاه صنعتی دام شهرداری تبریز واقع در جاده خسروشهر - ساتلو، شیرخوارگاه احسان تبریز واقع در منظریه، کمیته امداد امام خمینی، واقع در ابوریحان روبروی شهرداری، موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز واقع در شتربان، خیابان ثقه الاسلام، خیابان شمس تبریزی از جمله مراکزی هستند که برای ارائه خدمات بهداشتی دامپزشکی در روز قبل عید و روز عید قربان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به ویژگی‌های دام سالم، افزود: مردم در موقع خرید دام زنده توجه داشته باشند که دام خریداری شده سرحال و بدون لنگش بوده، پوست و پشم سالمی داشته و دارای زخم و یا ریختگی پشم نباشند، چشم‌ها براق و پوزه دام تمیز و بدون آبریزش و ترشحات باشد، علائم بیماری مانند عطسه و سرفه دیده نشود و در دام حالت جوش (نشخوار) مشاهده شود.

وی تأکید کرد: هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه ممنوع است ولی براساس تبصره ۲ ماده ۲ آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت، کشتار دام‌های قربانی در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در خارج از کشتارگاه با نظارت سازمان دامپزشکی کشور بلامانع است.

بهداد از مردم خواست تا همکاری‌های لازم را با اکیپ‌های نظارتی در سراسر استان داشته و در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس حاصل کنند تا اکیپ‌های سیار دامپزشکی در محل حضور یافته و بر ذبح دام قربانی نظارت بهداشتی و شرعی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha