آغاز مناسک رمی جمرات در سرزمین منا + فیلم
کد خبر: 4151011
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

آغاز مناسک رمی جمرات در سرزمین منا + فیلم

بیش از یک میلیون و هشتصد هزار زائر حج امروز در نخستین روز عید سعید قربان در مشعر منا مناسک رمی جمرات عقبه را آغاز کردند.

رمی جمرات در سرزمین منا

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، خیل عظیم حجاج بیت‌الله الحرام از سحرگاه امروز چهارشنبه؛ هفتم تیر ماه مصادف با اولین روز عید قربان در عربستان سعودی، مناسک رمی جمرات را با پرتاب جمره عقبه در منا آغاز کردند.

 حجاج با راهنمایی نیروهای امنیتی و حضور گسترده نیروهای خدمات رسانی، بدون روبرو شدن با ازدحام جمعیت، در حال انجام این مناسک حج هستند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی تأکید کرد، حرکت زائران به سمت پل جمرات و میادین اطراف به صورت تدریجی و ایمن که از پیش تنظیم و سازماندهی شده بود، انجام گرفته است تا بازگشت زائران خانه خدا به محل سکونت خود به صورت روان و ایمن انجام بگیرد. 

در ادامه ویدئویی از مراسم رمی جمرات امروز زائران در سرزمین منا را مشاهده می‌کنید.

انبوه حجاج دیروز نهم ذی حجه (به تاریخ عربستان سعودی) پس از ادای بزرگ‌ترین رکن حج یعنی وقوف در عرفات پس از اذان مغرب شروع به خارج شدن از عرفات به سمت مزدلفه(مشعر الحرام) کردند تا مناسک رمی جمرات را از پس از طلوع آفتاب روز دهم ذی حجه انجام دهند.

حجاج امروز پس از رمی جمره عقبه مناسک قربانی‌کردن و سپس تراشیدن سر و پس از آن طواف و سعی بین صفا و مروه را به جای می‌آوردند.

حجاج در ادامه ادای مناسک، طی ایام تشریق در منا می‌مانند و ضمن ذکر و سپاس از باری تعالی بخاطر توفیق ادای مناسک حج، مناسک سه‌گانه رمی جمرات هر کدام با 7 سنگ را تکمیل می‌کنند.

اگرچه پس از انجام اعمال منا در روز عید قربان، حاجى باید بار دیگر براى انجام پنج عمل از اعمال حج به مکّه برگردد، اما وقت این اعمال تا پایان ماه ذى حجه است و حاجی مى‌تواند در منا بماند براى بقیه اعمالى که در منا شب‌هاى یازدهم و دوازدهم و روزهاى یازدهم و دوازدهم انجام مى‌شود و بعداز ظهر روز دوازدهم از منا خارج شود و براى بقیّه اعمال به مکّه بیاید.

تمام حجاج، چه آنها که براى اعمال بعد از منا به مکّه رفته‌اند و چه آنها که به مکه نرفته و در منا مانده‌اند، باید شب یازدهم ذى‌حجه و شب دوازدهم را از غروب آفتاب تا نیمه شب، با قصد قربت در منا باشند، بنابر این آنها که به مکّه رفته‌‌اند باید قبل از غروب به منا برگردند.

 در روز یازدهم و دوازدهم ذى حجه حجّاج نیز باید به هریک از سه ستون هفت عدد سنگ بزنند. در آخر منا سه ستون سنگى وجود دارد که اوّلین ستون، جمره اُولى و دومین آنها جمره وُسطى و سوّمى را جمره عُقبى یا عَقَبه مى‌‌نامند، اوّلین کار واجب در روز عید قربان زدن هفت عدد ریگ به جمره عقبه است.

انتهای پیام
captcha