وکیل فرانسوی: ممنوعیت حجاب ورزشکاران در فرانسه، ضربه به آزادی‌ بیان است
کد خبر: 4151623
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

وکیل فرانسوی: ممنوعیت حجاب ورزشکاران در فرانسه، ضربه به آزادی‌ بیان است

وکیل فرانسوی یک گروه معترض مسلمان به قانون ممنوعیت حجاب در فوتبال، گفت که این قانون، ​​آزادی بیان را متزلزل و سی سال تلاش قضایی را تضعیف می‌کند.

ممنوعیت حجاب ورزشکاران در فرانسهبه گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، پنجشنبه گذشته بالاترین دادگاه اداری فرانسه ممنوعیت پوشیدن روسری با حجاب اسلامی را برای بازیکنان زن فوتبال تایید کرد. این امر بحث‌های شدیدی را برانگیخته است.

این موضوع به میدان جنگ برای سیاستمدارانی تبدیل شده است که استدلال می‌کنند سکولاریسم در معرض تهدید است.

شورای قانون اساسی فرانسه در بیانیه‌ای تاکید کرد که فدراسیون‌های ورزشی این اختیار را دارند که در طول رقابت‌ها و رویدادهای ورزشی، شرط بی‌طرفی را برای بازیکنان اعمال کنند تا امنیت برگزاری بازی‌ها را تامین و از  هرگونه برخورد جلوگیری کنند.

این شورا قانون فدراسیون فوتبال فرانسه (FFF) را در مورد ممنوعیت نمایش «هر گونه علامت یا لباسی که به وضوح وابستگی سیاسی، فلسفی، مذهبی یا سازمانی  را در طول بازی نشان می‌دهد» مناسب تشخیص داد. این ممنوعیت توسط گروهی از زنان فوتبالیست مسلمان موسوم به «زنان محجبه» مورد اعتراض قرار گرفته است. FFF در پاسخ به این حکم، آن را تصدیق و بر ادعای تعهد خود به ترویج برابری و مبارزه با تبعیض تاکید کرد و بر ارزش‌های جمهوری‌خواهانه و مدنی که فوتبال مظهر آن است تأکید کرد.

ماریون اوژیه، وکیل مدافع گروه زنان محجبه از این حکم ابراز ناامیدی و استدلال کرد که این تصمیم سکولاریسم و آزادی بیان را تضعیف می‌کند و در عین حال سه دهه تلاش قانونی در این مورد را نادیده می‌گیرد. او گفت: این حکم با انسجام اجتماعی در کشوری که بر پایه تنوع و کثرت گرایی بنا شده است، در تضاد است.

جرالد دارمنین وزیر کشور فرانسه که به مواضع سختگیرانه در قبال حجاب شهرت دارد، ابراز امیدواری کرد که بی طرفی در میادین ورزشی حفظ شود. وی اظهار داشت: وقتی فوتبال بازی می‌کنید، نیازی به دانستن دین شخص مقابلتان ندارید.  وی مدعی شد که زنان محجبه امیدوارند ضربه مهلکی به جمهوری وارد کنند و زمانی که ورزش می‌کنید نباید لباس مذهبی بپوشید.

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی در صفحه توئیتر خود نوشت: نه به حجاب در ورزش؛ ما قانونی را برای اطمینان از احترام به این ممنوعیت تصویب خواهیم کرد. 

انتهای پیام
captcha