لزوم حمایت معنوی از برگزیدگان جشنواره فارابی
کد خبر: 4152191
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
مالک شجاعی بیان کرد:

لزوم حمایت معنوی از برگزیدگان جشنواره فارابی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه می‌توان با برخی اقدامات به بهتر دیده شدن برگزیدگان جشنواره فارابی و حمایت معنوی از آن‌ها نزدیک‌تر شد، گفت: فلسفه ناظر بر دغدغه و درد و رنج انسان است و اهالی علوم انسانی به خصوص فلسفه نمی‌توانند در برابر آلام مردم بی‌تفاوت باشند.

مالک شجاعی

جشنواره‌های علمی به عنوان بازوهای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نهادهای تحقیقاتی نقشی اساسی در فرایند تحول ایفا می‌کنند و بعد از بررسی آخرین دستاوردهای ارائه‌شده در حوزه‌های گوناگون، پایه‌گذار نمایش هر چه بهتر این دستاوردهای علمی می‌شوند. 

با توجه به اهمیت تحول در علوم انسانی در کشورمان، جشنواره فارابی از 13 دوره گذشته به این سو، همگام و گاهی جلوتر از سایر دستگاه‌ها وظیفه تقویت ظرفیت نوآوری و نظریه‌پردازی را برعهده گرفته است و هرساله با برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی برای هدایت تحقیقات و پژوهش‌های محققان سعی در عینی‌تر کردن دستاوردهای علمی دارد. بر همین اساس جشنواره‌ها مانند جشنواره فارابی می‌توانند علوم انسانی را مستعد پاسخگویی به نیازهای اساسی در مسیر پیشرفت همه‌جانبه کشور و مقصد نهایی آن یعنی شکل گیری تمدن نوین اسلامی کنند. 

جشنواره بین‌المللی فارابی با درک ضرورت تحول در علوم انسانی و نقش بنیادی علوم انسانی اسلامی و بومی در پیشرفت ایران و تمدن‌سازی اسلامی، رسالت خود را متمرکز بر شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان و آثار پژوهشی آنان در حوزه علوم انسانی و اسلامی و نیز تشویق، معرفی و حمایت از آنها کرده و در سیزده دوره پیشین، گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است.

لوازم بازتاب جشنواره فارابی

مالک شجاعی جشوقانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فارابی در حوزه علوم انسانی، گفت: برای بازتاب فعالیت‌های جشنواره فارابی و دیده شدن آثار برگزیدگان این جشنواره، به دوستانی که در جشنواره زحمت می‌کشند و دست‌اندرکارند پیشنهاد می‌کنم یک فراتحلیل کتاب‌شناسانه و وضعیت‌شناسانه را از جایزه‌های اعطا شده از سوی فارابی به آثار برتر ارائه کنند. مثلاً تحلیلی را از برترین آثار در بخش فلسفه، کلام، تاریخ، علوم سیاسی و ارائه کنند تا مشخص شود آثار با چه ویژگی‌ها و کیفیتی به عنوان یک اثر برتر انتخاب شده است. 

وی ادامه داد: می‌توان تحلیلی به لحاظ محتوای کتاب‌ها و جریان‌شناسی فکری و اثرگذاری در برنامه‌های درسی ارائه کرد که این آثار چقدر در حوزه مسائل مربوط به ایران در خدمت فهم و تحلیل و تجویز بوده‌اند. 

اهمیت راه‌اندازی کتابخانه مجازی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه می‌توان با برخی اقدامات به بهتر دیده شدن برگزیدگان و حمایت معنوی از آن‌ها نزدیک‌تر شد، گفت: فلسفه ناظر بر دغدغه و درد و رنج انسان است. لذا اهالی علوم انسانی و خاصه فلسفه نمی‌توانند در برابر آلام مردم جامعه بی‌تفاوت باشند، ولی وظیفه فلسفی ما این است كه فلسفیدن در راستای این درد و رنج را به سهم خود در پیش گیریم. اگر جشنواره فارابی به این سمت برود که با برگزیدگان جایزه فارابی گفت‌وگوی عمیقی انجام شود و به یک نوع الگو و روش شناسی برای تالیف و ترجمه آثار فاخر در حوزه علوم انسان برسیم، مفید خواهد بود. 

شجاعی جشوقانی با اشاره به لزوم راه‌اندازی یک کتابخانه مجازی از آثار جشنواره فارابی، گفت: به نظرم می‌رسد باید یک کتابخانه مجازی از آثار برگزیده فارابی با حق اشتراک حداقلی برای پژوهشگران و هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تأسیس شود. طبیعتا کتابخانه حضوری از آثار برتر وجود دارد، اما به علت امکان دسترسی راحت‌تر این کتابخانه مجازی می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. 

 

یادآور می‌شود چهاردهمین دوره جشنواره فارابی با موضوع علوم انسانی و اسلامی 19 تیر 1402 برگزار می‌شود و از برترین آثار پژوهشی ارسال‌شده به جشنواره در حوزه‌های مختلف اعم از تاریخ، فلسفه، کلام، روان‌شناسی و... تقدیر و تجلیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha