نمایش 63 رسم الخط قرآنی در موزه تاریخ دین روسیه
کد خبر: 4152236
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷

نمایش 63 رسم الخط قرآنی در موزه تاریخ دین روسیه

موزه تاریخ دین در روسیه 63 رسم الخط قرآنی را که با استفاده از هنر دیجیتال تهیه شده متعلق به یک هنرمند اهل جمهوری چچن به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، موزه تاریخ دین در سن پترزبورگ روسیه نمایشگاهی از اسماعیل دنیلخانف، هنرمند چچنی را با عنوان «کلمات و معانی قرآن: مطالعات خطی» برپا کرد.

بازدیدکنندگان از این نمایشگاه فرصت دارند 63 رسم الخط را مشاهده کنند که با استفاده از فناوری هنر دیجیتال ایجاد شده است.

اسماعیل دنیلخانوف، خوشنویس و عضو شورای اجتماعی جمهوری چچن، در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه گفت: تمام آثار ارائه شده امروز برای اولین بار به این شکل طراحی شده‌اند.

وی افزود: من مدت‌ها بود که با تکنیک کلاسیک کار می‌کردم، اما آثارم را با آن تکنیک  عرضه نکردم بود، زیرا  خوشنویسان آن را 500-700 سال پیش نیز انجام می‌دادند.

 این خوشنویس چچنی گفت: امروزه جوانان نمی‌توانند با چنین رسم‌الخط‌های کلاسیکی شگفت‌زده شوند، زیرا مفاهیمی رنگارنگ و روشن در آن نمی‌یابند، اما چنین هنر دیجیتالی برای آنها به نوعی نشان از این دارد که خوشنویسی عربی در چچن احیا شده است.

دنیلخانوف اعتراف کرد که مهمترین چیز برای او گسترش دانش در مورد زیبایی قرآن و همچنین حفظ حافظه تاریخی مردم چچن و میراث ادبی آنها است که بیشتر به زبان عربی مربوط می‌شود.

خبرگزاری تاس روسیه گفته که این هنرمند همچنین یک سخنرانی در مورد خوشنویسی نوین اسلامی خواهد داشت که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانند علاوه بر آشنایی با تکنیک و تاریخچه خوشنویسی اسلامی، کل روند خلق خط قرآن را مشاهده کنند.

قابل ذکر است که موزه تاریخ دین در سن پترزبورگ یک مؤسسه فرهنگی وابسته به دولت روسیه و وزارت فرهنگ این کشور است و دارایی‌های این موزه شامل حدود 200 هزار قطعه از آثار تاریخی و فرهنگی کشورهای مختلف مربوط به دوران‌های مختلف است. 

انتهای پیام
captcha