سید متولی عبدالعال و شهرتی که از تلاوت سوره یوسف(ع) رقم خورد
کد خبر: 4155381
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
یادی از استاد مصری در سالروز درگذشت

سید متولی عبدالعال و شهرتی که از تلاوت سوره یوسف(ع) رقم خورد

امروز یک‌شنبه 16 جولای (25 تیر) مصادف با هشتمین سالگرد درگذشت قاری مشهور مصری، شیخ سید متولی عبدالعال از محبوب‌ترین قاریان در جهان اسلام است. شهرت این قاری بزرگ با ضبط سوره یوسف(ع) و سوره‌های کوتاه برای شرکت «صوت الشرقیه» در مصر بالا گرفت و سپس او را در سراسر جهان اسلام مشهور کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، شیخ سید متولی عبدالعال، قاری مشهور مصری و از محبوب‌ترین قاریان در جهان اسلام است که تلاوت دل‌نشین، صوت زیبا و نافذ او، وی را به یکی از بهترین سفیران قرآن کریم در جهان تبدیل کرد.

شیخ «سید متولی عبدالله» در 25 تیر 1394 در سن 68 سالگی چشم از جهان فروبست. وی در روستای الفدادنه در بخش فاقوس از استان شرقیه چشم به جهان گشود و در مکتب‌خانه روستا، از سوی پیرزن نابینایی که شیخه مریم رزیق نام داشت، قرآن کریم را آموخت.

وی در مصاحبه‌ای پیش از وفات خود از این معلم خویش تقدیر کرد و درباره آن مرحومه گفت: اگر او در روستای ما نبود، هیچ‌کس حافظ قرآن نمی‌شد، او در تمام عمر خود ازدواج نکرد و عمر خود را صرف آموزش قرآن به کودکان روستا کرد و 82 ساله بود که از دنیا رفت در حالی که هر شیخی که در روستا پیش از او مکتبی برای حفظ قرآن ایجاد کرده بود، شکست خورده بود.

شیخ سید در سن پنج‌ سالگی به مکتب‌خانه قرآن رفت و در دوازده‌ سالگی حفظ قرآن را به پایان رساند، سپس نزد شیخ احمد الصاوی عبدالمعطی رفت و قرائت حفص از عاصم را نزد وی آموخت و سپس به حضور شیخ طه الوکیل در قریه العرین رفت و علوم قرآنی و روایت ورش و قالون از نافع را آموخت و شهرتش رفته‌رفته در روستای زادگاه بالا گرفت.

شهرت این قاری بزرگ با ضبط سوره یوسف(ع) و سوره‌های کوتاه برای شرکت «صوت الشرقیه» در مصر بالا گرفت و سپس در سراسر جهان اسلام مشهور کرد. او در شب‌های ماه رمضان در کشورهای اسلامی زیادی از قبیل ایران، نیجریه، سوریه، آفریقای جنوبی، اندونزی، هند و آمریکا به تلاوت قرآن پرداخت و در 16 ژولای سال 2015 در سن 68 سالگی چشم از دنیا فروبست.

در ادامه ویدئویی یکی از تلاو‌ت‌های استاد متولی عبدالعال را در سفر به ایران مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha