برگزاری مراسم محرم در افغانستان در سایه محدودیت‌های طالبان
کد خبر: 4156205
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

برگزاری مراسم محرم در افغانستان در سایه محدودیت‌های طالبان

علمای شیعه افغانستان اعلام کردند برای برگزاری مراسم محرم آمادگی کامل دارند. در همین حال گزارش‌ها از کابل حاکی است که طالبان امسال محدودیت‌های زیادی را برای برگزاری این مراسم وضع کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از طلوع نیوز، اعضای شورای علمای شیعه در کابل اعلام کردند برای عزاداری ایام محرم کاملاً آماده شده‌اند.

محمدحسن صالحی، معاون این شورا گفت: هیچ محدودیتی برای مراسم محرم وجود ندارد.

وی گفت: مقامات امارت اسلامی اعلام کردند که شیعیان می‌توانند آزادانه مراسم خود را برگزار کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

در عین حال علی علیزاده، سخنگوی شورای علمای دینی شیعه در غرب کابل هم گفت طالبان برای ما یک دستورالعمل درست کرده که می‌گوید بهتر است دسته‌های عزاداری در شهر راه نیفتند. 

دیگر محدودیت‌های طالبان برای عزاداری عاشورا در افغانستان عبارت است از قطع فعالیت شبکه‌های مخابراتی در مراکز بزرگ، ممنوعیت برپایی سقاخانه، نصب پرچم و پخش مراسم از طریق بلندگو و عدم توزیع شربت و نذری در بیرون تکایا.

خالد زدران، سخنگوی ریاست امنیت کابل گفت که دو کمیته برای اداره امور امنیتی در مراسم محرم تشکیل شده است. به گفتۀ زدران، این کمیته‌ها شامل مقامات وزارت‌های  اطلاعات و فرهنگ، رهبران شیعه و همچنان ریاست امنیت کابل است.

در همین حال، ساکنان کابل تاکید کردند که مسئولان امنیتی باید در ایام محرم تدابیر شدیدتری را تامین کنند. محمدحسن احمد، ساکن کابل گفت: ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که امنیت خوبی برای عزاداران فراهم کند تا این مراسم به شکل بهتری برگزار شود. حمزه، دیگر ساکن کابل هم گفت: وظیفه دولت تأمین امنیت مردم است و ما از حکومت موقت می‌خواهیم که امنیت خوبی را تأمین کند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در افغانستان هفته گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اطمینان داد که نیروهای امنیتی امارت اسلامی برای تأمین امنیت مراسم محرم شب و روز تلاش می‌کنند، تا شهروندان در فضایی امن این مراسم را برگزار کنند.

او افزود: نیروهای امنیتی امارت اسلامی برای تأمین امنیت محرم، مانند دو سال گذشته پلان‌های خوبی را روی دست گرفته‌اند که هیچ واقعه امنیتی در این مراسم رخ ندهد.

در همین حال نعمت الله الکوزی، کارشناس امور نظامی گفت: نیروهای امنیتی امارت اسلامی در مقابل گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش در شب و روزهای محرم هوشیارانه عمل کنند، زیرا این گروه‌ها از روش‌های مختلف برای ناامن ساختن و به خاک خون کشانیدن مردم استفاده می کند.

او افزود: شبکه‌های تروریستی توان مقابله رو در رو را با نیروهای امنیتی ندارند، از این جهت برای بد نام کردن حکومت موجود در افغانستان و ایجاد ترس و وحشت در جامعه دست به حملات انتحاری و انفجاری می‌زنند.

با این حال، شواهد در کابل حاکی از ممنوعیت نصب پرچم‌های سیاه بر در و دیوار این شهر از سوی طالبان است. همچنین فروش محصولات مرتبط به عزاداری در کابل هم که سالیان قبل انجام می‌شد ممنوع شده است.

شورای علمای شیعه افغانستان در اعلامیه‌ای که یک روز بعد از اعلامیه گروه طالبان منتشر شد، وضع محدودیت بر مراسم عزاداری دهه محرم از سوی طالبان را تأیید کرد.

در اعلامیه شورای علمای شیعه افغانستان آمده است که «طبق روال سال‌های گذشته، کمیته مدیریت محرم توسط شورای عالی تنظیم امور دینی تشکیل شد تا در هماهنگی با امارت اسلامی افغانستان و کمیسیون امنیتی آمادگی‌های لازم را جهت برگزاری باشکوه و مصون برنامه‌ها و مراسم محرم اتخاذ کند.»

شورای علمای شیعه افغانستان افزود که «مسؤلین امارت اسلامی در ملاقات با اعضای کمیته مذکور مسئله محدودسازی اماکن و برنامه‌های محرمی را به خاطر تهدیدهای امنیتی مطرح کردند.»

انتهای پیام
captcha