نقش پررنگ آستان امامزادگان در فرهنگسازی عفاف و حجاب
کد خبر: 4157587
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
غلامرضا عادل تبیین کرد؛

نقش پررنگ آستان امامزادگان در فرهنگسازی عفاف و حجاب

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر نقش پررنگ آستان امامزادگان در فرهنگسازی عفاف و حجاب، گفت: بانوان و آقایان باید درس حیا، عفت و حجاب را از نهضت سیدالشهدا(ع) دریافت کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان، اباعیدالله الحسین(ع) گفت: این روزها که همه شیفتگان اهل بیت(ع) و محبان سیدالشهدا(ع) در حال عزاداری و شرکت در جلسات روضه‌خوانی هستند و عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس امام حسین(ع) ابراز می کنند، قطعاً یکی از موضوعاتی که در کنار عزاداری‌های مرسوم برای سیدالشهدا(ع) باید مد نظر قرار گیرد، این است که ما از پیام‌های عاشورا درس بگیریم و شرکت در جلسات اباعبدالله(ع) برای ما آورده‌های معرفتی در زندگی شخصی و اجتماعی داشته باشد.  

وی با اشاره به مقوله عفاف و حجاب که موضوع این روزهای جامعه است، اظهار کرد: مسئله عفاف و حجاب همواره در آموزه‌های دینی، آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) جایگاه ویژه‌ای داشته، به ویژه در حادثه عاشورا و نهضت سیدالشهدا(ع) که شخصیت‌های بزرگواری مانند حضرت زینب(س) و بانوان حرم امام حسین(ع) حضور داشتند و همواره یکی از نکاتی که در جلسات روضه و هیئت‌های مذهبی مد نظر قرار گرفته این بوده که این بانوان بزرگوار خیلی بر موضوع عفت و حیا تأکید داشتند و در روضه‌ها همیشه می‌شنیدیم که سیلی می‌خوردند اما حاضر نبودند که معجر از سرشان کنار برود. این‌ها پیام‌هایی است که باید از آن‌ها استفاده کنیم و بانوان و آقایان باید درس حیا، عفت و حجاب را از این دانشگاه سیدالشهدا(ع) دریافت کنند. 

حجت‌الاسلام عادل عنوان کرد: از طرفی می‌بینیم که دشمن روی موضوع عفاف و حجاب به صورت جدی فرهنگسازی می‌کند، برای اینکه هم قداستش را تنزل دهد و هم در ذهن قشر جوان این را القا کند که حجاب، ضرورت دین نیست، در صورتی که کاملاً این حرف اشتباه است و پاسخش از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) کاملاً روشن و مشخص است و اکثر مردم به این موضوع پایبند هستند و التزام دارند و اگر هم بخشی آگاهی کمتری دارند، این جلسات روضه فرصتی عالی است که فرهنگ سیدالشهدا(ع) در این موضوع بازگو شود و مردم مطلع شوند. 

وی افزود: ما شاهد حضور اقشار مختلف مردم با لباس مشکی و لباس عزای سیدالشهدا(ع) در مجالس روضه هستیم و تقریباً در اکثر مجالس می‌بینم که شأن این مجالس را رعایت می کنند و زائرانی که در امامزادگان و بقاع متبرکه حضور پیدا می‌کنند، همه با رعایت شئونات اسلامی وارد این اماکن می شوند. 

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به نقش پررنگ امامزادگان در فرهنگسازی عفاف و حجاب تأکید کرد: مردم ما به خوبی می‌دانند که امامزادگان حرمت دارند و تقریبا همه بانوانی که به ساحت معنوی بقاع متبرکه وارد می‌شوند، خودشان تمایل به حفظ حجاب و رعایت آداب زیارت دارند لذا بانوان محترم با پوشش چادر در این اماکن حضور می‌یابند و در امامزادگان هم این موضوع پیش‌بینی شده که حتما چادر تهیه شود تا اگر کسی هم چادر به همراه نداشت، چادر تمیز و بهداشتی در اختیارش قرار دهند و افراد بتوانند با رعایت شئونات امامزاده وارد این حریم مقدس شوند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اینکه در مورد حجاب بانوان صحبت می‌کنیم، چون بحث حجاب درمورد آن‌ها جدی‌تر است، اما در اصل موضوع عفاف و حیا هم برای بانوان و هم آقایان حائز اهمیت است و حضور همه زائران در امامزادگان باید به گونه‌ای باشد که قداست آن مکان‌های مقدس و شئونات آن‌ها رعایت شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری ستاد عفاف و حجاب در سال‌های اخیر در سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در بعد فرهنگسازی یکی از موضوعاتی که مبلغان ما به آن می‌پردازند، بحث عفاف و حجاب است که هم تولید محتوا در این زمینه صورت گرفته و هم در برنامه‌های تبلیغی به این موضوع می‌پردازند. مسابقات فرهنگی نیز در این زمینه در نظر گرفته شده است در پرتال فرهنگی راسخون تولید محتوا با موضوعاتی مانند ضرورت و اهمیت حجاب، فواید و برکات حجاب و ... در قالب مقالات، کلیپ‌ها و سخنرانی‌ها بارگذاری شده است. 

حجت‌الاسلام عادل افزود: نمایشگاهی با موضوع عفاف و حجاب نیز در حال آماده‌سازی است و پوسترهای نمایشگاهی که در طول سال در چند نوبت از سوی ستاد تهیه و تولید و در بقاع متبرکه نصب می‌شود، یک موضوع مشخص آن به عفاف و حجاب اختصاص دارد که 14 پوستر نمایشگاهی با موضوعات غنی را شامل می‌شود. در هر دوره تهیه پوسترها یک پوستر به عفاف و حجاب اختصاص داده می‌شود. همچنین، در بقاع متبرکه اتاقی ویژه مادرانی که فرزند شیرخوار دارند اختصاص داده شده است.

وی به طرح قرار دوازدهم به عنوان یکی از کارویژه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: قرار دوازدهم هرماه در روز دوازدهم ماه برگزار می‌شود. در ماه گذشته موضوع قرار دوازدهم به بحث عفاف و حجاب اختصاص یافت که در کنار توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان در راستای فرهنگسازی عفاف و حجاب، چادر و روسری در امامزادگان تهیه و بین بانوان توزیع شد.

وی افزود: تولید ارزان قیمت چادر و پوشش های مناسب می‌تواند خیلی کارساز باشد. در طرح شمیم خدمت که در امامزادگان به منظور اشتغال‌زایی و آموزش مشاغل خانگی اجرا می شود، یکی از موضوعاتی که به آن پرداخته می‌شود، همین تهیه محصولات عفاف و حجاب و ایجاد غرفه های عرضه این محصولات در کنار بقاع متبرکه است که قابلیت دسترسی آسان به محصولات برای افراد موضوع مهمی است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در دوره‌های سبک زندگی در بقاع متبرکه نیز به بحث آموزش مربوط به خانواده پرداخته می‌شود و یکی از موضوعات که مربیان به آن اهتمام دارند و تولید محتوا درمورد آن انجام شده، بحث عفاف و حجاب است. اکثر مربیان دوره سبک زندگی و مخاطبان این دوره، بانوان هستند و به نظر می‌رسد طرح آموزش سبک زندگی هم می‌تواند در حوزه عفاف و حجاب مفید و مؤثر واقع شود. 

وی با اشاره به موقوفاتی که در زمینه عفاف و حجاب وجود دارد، عنوان کرد: چند موقوفه محدود مرتبط با عفاف و حجاب داریم که در آنجا محصولات عفاف و حجاب تهیه و بین افراد توزیع می‌شود و خیرین و افرادی که علاقه‌مند به این موضوع هستند، می‌توانند در این زمینه اقدام کنند. هم این امکان وجود دارد که موقوفه‌ای برای فرهنگسازی عفاف و حجاب در نظر گرفته شود و هم می‌توان موقوفاتی برای تهیه و تولید محصولات عفاف و حجاب از قبیل چادر، روسری و لباس‌های مناسب ایجاد کرد که به نظر می‌رسد باب گسترده‌ای را می‌تواند به خود اختصاص دهد که ان‌شاالله خیران و واقفان اهتمام به این موضوع داشته باشند. 

حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان فعال است و از آن‌ها حمایت می‌کند، لذا اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه عفاف و حجاب فعال باشند و محصولات جدید و ایده‌های نو داشته باشند، قابل طرح است و حتما سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند از آن‌ها حمایت کند.

 

انتهای پیام
captcha