از «حسینیه» رادیو معارف تا «عرشیان» رادیو قرآن
کد خبر: 4157611
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
ویژه‌برنامه‌های ایام محرم شبکه‌های مختلف رادیویی

از «حسینیه» رادیو معارف تا «عرشیان» رادیو قرآن

طی ایام عزاداری سالار شهیدان، شبکه‌های مختلف رادیویی با برنامه‌هایی مختلف همچون برپایی استودیو رادیو تهران در کربلا، «حسینیه» در رادیو معارف، «عرشیان» از سوی رادیو قرآن، «در جستجوی آن» از سوی رادیو سلامت و ... همراه مخاطب است.

ویژه‌برنامه‌های ایام محرم

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، شبکه‌های مختلف رادیویی با تهیه ویژه‌برنامه‌هایی متنوع ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را گرامی می‌دارند که به این شرح است:

برپایی استودیو رادیو تهران در کربلا

استودیو رادیو تهران با استقرار در کربلا با ویژه برنامه «رو به راه» پخش زنده مراسم‌ عزاداری در کربلا را ساعت 18:30 تقدیم مخاطبان می‌کند.

برنامه «رو به راه» مجله ترکیبی که در ایام دهه اول محرم به گفت‌و‌گو با خادمین شاخص و  وعاظ شهیر تهران می‌پردازد و راز عشق به امام حسین(ع) و قرار گرفتن در مسیر عاشقی اباعبدالله(ع) را با آنان گفت‌وگو می‌کند؛ علاوه بر این گفت‌وگوی خوش ریتم و در بعضی موارد چالشی برنامه از بخش‌های دیگری نیز برخوردار است. از بخش‌های این برنامه می‌توان به معرفی پیرغلامان شاخص استان تهران و نمایشنامه‌ای که به صورت مستند نمایش تولید می‌شود که به مدت 5 تا 7 دقیقه به زندگی مداحان شیعه و میانداران هیئت‌های بزرگ تهران که به فیض شهادت رسیده‌اند، می‌پردازد.

از دیگر بخش‌ها معرفی ستارگان منظورمه عشق که به معرفی یاران ابا عبدالله(ع) در دشت کربلا می‌پردازد. زنان شاخص کربلا  از دیگر بخش‌هاییست که از برنامه رو به راه تقدیم عزاداران می‌شود. همچنین این برنامه با حضور مهمانان شاخص و طراز اول، حضور مداحان نو نهالان و نوجوان متناسب با شب پخش برنامه مداحی تهیه و پخش می‌شود.

«حسینیه» رادیو معارف

«حسینیه»  به همت گروه فرهنگ و جامعه هر شب ساعت 21 با هدف تبیین شاخص‌ها و گام‌های تربیت حسینی بر اساس آموزه‌های قیام سرخ عاشورا با رویكرد تاریخی، خانوادگی طراحی و تولید می‌شود.

همچنین راهكارهای نهادینه‌سازی محبت و مودت اهل‌بیت(ع) در خانواده، بهره‌جویی از جلوه‌های ادب در دستگاه حسینی با محوریت نقش محرم در اصلاح رفتارها( ادب حسینی) در خانواده(فضای اجتماع، خانواده‌ها، پوشش‌ها، گفتارها، خودكنترلی، كم رنگ شدن گناهان) و راهكارهای نهادینه‌سازی ادب حسینی در طول زندگی (حسینی بمانیم) از جمله مباحثی است كه در این برنامه به آن پرداخته می‌شود.

رادیو سلامت «در جستجوی آن»

ویژه برنامه «در جستجوی آن» رادیو سلامت به دنبال رسیدن به عزت نفس است؛ مسیری که تحقق آن فرد را به خودشناسی می‌رساند؛ لذا در جستجوی آن، با الگو قراردادن سالار شهیدان زندگی، عزتمندانه را محور قرار داده است  و با توجه به اهمیت جهاد تبیین در این برهه از زمان، به بازگویی واقعه کربلا به عنوان الگویی برای جهاد تبیین می‌پردازد.

این برنامه بخش‌های مختلف و متنوعی دارد از قبیل 1452، قدم به قدم با کاروان امام حسین(ع)، چهره‌ها در کربلا، خیلی دور خیلی نزدیک، محتاج نگاه، پیام سلامت محرم و شنیدنی‌های دیگر... این برنامه از ساعت 17 تا 19 روی موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز می‌رود.

رادیو فرهنگ در «سفر شهادت»

«سفر شهادت» عنوان‌ ویژه برنامه محرمی گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که شنبه تا چهارشنبه با موضوع بررسی واقعه کربلا از منظر تاریخ، ادبیات، اندیشه اندیشمندان و ... با محوریت کتاب سفر شهادت مجموعه سخنان امام موسی صدر پیرامون امام حسین(ع) وحرکت عاشورا پخش می‌شود.

در این برنامه محمدرسول تبیک، رضا مختاری اصفهانی، سیدمجتبی مومنی، سمیه جمالی به عنوان کارشناس حضور دارند. سفر شهادت محوریت موضوعی آن معرفی کتاب‌هایی درباره محرم و عاشورا با رویکردهای مختلف است.  این برنامه را ساعت ۱۸:۱۵ از رادیو فرهنگ بشنوید.

رادیو ورزش و تکیه ورزشکاران

این برنامه به مثابه یک تکیه رادیویی است که ورزشکاران عاشق خاندان عصمت و طهارت(ع) در آن به عزاداری و سوگواری می‌پردازند .

در این برنامه مرثیه‌سرایان و سخنرانان و کارشناسان مذهبی از جامعه ورزشی می‌باشند و گزارش‌هایی هم از حضور ورزشکاران در هیئت‌های حسینی سراسر کشور پخش می‌شود . بخشی دیگر از برنامه به حضور ورزشکاران در اطعام دهی و نذورات و شرکت در پویش‌های مؤمنانه و دستگیری از نیازمندان اختصاص دارد که غالبا جامعه ورزشی در مناسبت‌های مذهبی در اینگونه فعالیت‌ها حضوری چشمگیر خواهند داشت .

«حسینیه بانوان» از رادیو گفت‌وگو

رادیو گفت‌وگو به مناسبت ایام محرم، ویژه‌برنامه‌ای را به نام «حسینیه بانوان »برای مخاطبان خود تدارک دیده است. محور اصلی این برنامه نقش بانوان در تبیین و بازنمایی فرهنگ عاشورا است، همچنین به انتقال فرهنگ عاشورایی به نسل معاصر و تبیین راز ماندگاری واقعه عاشورا و شرح واقعه نیز می‌پردازد.

تبیین اشاعه فرهنگ عاشورایی و ارائه آیین‌های محرمی توسط بانوان، شناساندن عزاداری زنان در آیینه تاریخ، نقش نویسندگان زن در انتقال فرهنگ عاشورا در سطح کشور و بین‌المللی و نقش مؤثر آنان در تبلیغ دینی و امربه معروف محورهای این برنامه را در برمی‌گیرد. حسینیه بانوان ساعت 10 صبح روی آنتن رادیو گفت‌وگو می رود.

رادیو صبا و روایتی دیگر از عاشورا

«حسینی ام» عنوان یكی از ویژه‌برنامه‌های این شبكه رادیویی است كه به مناسبت ماه محرم راهی آنتن می‌شود.

«حسینی‌ام » یك ویژه برنامه محرمی است و وجه تسمیه نام این برنامه به دو مطلب اشاره دارد؛ در ایام حسینیه كوچكی راه‌اندازی شده برای بیان مفاهیم عاشورایی و روایتی دیگر از واقعه عاشورا،  دوم «حسینی ام » شعار این برنامه گفتگو محور است، كه مهمانان با این شعار، شروع به روایت داستان زندگی خود و عشق و ارادت نسبت به امام حسین(ع) و خاندانشان می‌كنند. موضوعات این برنامه متناسب با داستان زندگی مهمانان و نزدیك به فرهنگ عاشورایی انتخاب شده است، مانند ایثار، شهامت و از خودگذشتگی و مهمانان و مجری نقش مهمی در این برنامه دارند.«حسینی ام» هر شب ساعت ۲۲ تقدیم شنوندگان می‌شود.

هیئت‌های رادیو پیام

« هرروز یک هیئت» که به معرفی هیئت‌های عزاداری از سراسر کشور می‌پردازد. «پیام حسینی» که با داستان‌های کوتاه عاشورایی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را رقم خواهد زد و « پیام آزادگی» روایتی است از اصحاب و یاران حضرت اباعبدالله حسین(ع) که با معرفی یک شهید (نامگذاری دهه اول محرم) خواهد پرداخت.

حسینیه رادیو آوا

«حسینه رادیو آوا «که هر شب بعد از اذان مغرب و عشا با پخش نواهای برگزیده عاشورایی و پخش تعزیه همراه با عزاداران حسینی خواهد بود.

رادیو ایران و بیان عظمت نهضت حسینی

«عشق است و آتش و خون»،کوشش رسانه‌ای است برای بیان عظمت نهضت حسینی ناظر به جنبه‌های عالی حیات انسان. برنامه‌ای بر منظر عبرت‌های عاشورایی با تکیه بر رویدادهای تاریخی و فرمایشات سید الشهدا(ع).

رادیو نمایش و نمایش «کدامین دعا اجابت شد»

این نمایش رادیویی ساعت ۱ بامداد، تکرارش همان‌روز ساعت ۱۲:۱۵ از سوی این شبکه رادیویی پخش می‌شود.

این نمایش با هنرمندی محسن بهرامی، نازنین مهیمنی، شمسی صادقی، فریبا طاهری، رامین پورایمان، محمد آقامحمدی، مینو جبارزاده، بیوک میرزایی، ناهید مسلمی، فروغ انصاری، فرشید صمدی‌پور، محمد پورحسن، مجید حمزه، امیرعباس توفیقی، کرامت رودساز، شیرین سپهراد، بهادر ابراهیمی، محمد شریفی‌مقدم، راضیه مومیوند پخش می‌شود.

تبیین معارف والای نهضت قیام امام حسین(ع) در عرشیان

«عرشیان» ویژه برنامه ایام ماه محرم رادیو قرآن است که به تبیین معارف والای نهضت قیام امام حسین(ع)، كسب معرفت از شور حسینی و بیان اندیشه‌های قرآنی وعرفانی متجلی در حركت حسینی خواهد پرداخت .

این برنامه همزمان با آغاز محرم‌الحرام از ساعت ۲۱:۰۵ به كارشناسی حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اكبر رنجبران، به روی آنتن رفته و شامل بخش‌های متنوعی از قبیل بخش كارشناسی، گزارش و ارتباط با كربلا و ... است.

رادیو جوان و معرفی روضه‌های قدیمی

مستند «خانه پدری» از شبکه رادیویی جوان با محوریت معرفی مجالس قدیمی روضه امام حسین(ع) در سراسر ایران روی آنتن می‌رود.

 مستند «خانه پدری» شبکه رادیویی جوان در فصل اول؛ به معرفی هیئت‌ها و حسینیه‌های قدیمی تهران پرداخت و در فصل دوم علاوه بر معرفی هیئت‌های قدیمی دیگر، با بانیان، اعضای هیئت و هم محلی‌ها در خصوص فعالیت‌های هیئت و حسینیه‌ها در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و به نحوه حضور جوانان در این هیئت‌ها به گفت‌وگو می‌پردازد.

برنامه مستند «خانه پدری» با همکاری مراکز استان‌ها هر روز ساعت 19 روانه آنتن شبکه رادیویی جوان می‌شود.

رادیو اقتصاد و مشارکت کودکان در عزاداری

«در مدرسه عاشورا»  عنوان برنامه‌ای است که با حضور کارشناسان مذهبی به تأثیر مشارکت کودکان و مسئولیت‌پذیری آنان در برگزاری مراسم عزاداری و شرکت در هیئت‌ها و حسینیه‌ها در ایام محرم می‌پردازد. این برنامه ساعت 6 صبح به مدت 55 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha