جهاددانشگاهی به دنبال رفع خلاءهای کشور است
کد خبر: 4160953
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

جهاددانشگاهی به دنبال رفع خلاءهای کشور است

رییس جهاددانشگاهی البرز گفت: جهاددانشگاهی در طول فعالیت خود سعی داشته خلاء‌ها و مشکلات کشور را شناسایی و متناسب با ظرفیت خود راه حلی برای رفع آنها پیدا کند.

احمدرضا فیروزی رئیس جهاددانشگاهی البرز

به گزارش ایکنا از البرز، احمدرضا فیروزی، رییس جهاددانشگاهی البرز بعداز ظهر روز دوشنبه ۱۶ مرداد در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس جهاددانشگاهی برگزار شد، با اشاره به اینکه در طول چهار دهه گذشته یکی از مهمترین اهداف این نهاد اتصال بین صنعت، دانشگاه و جامعه بوده است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در طول فعالیت خود سعی داشته خلاء‌ها و مشکلات کشور را شناسایی و متناسب با ظرفیت خود راه حلی برای رفع آنها پیدا کند.

وی ادامه داد: ارتباط نامتوازن بین صنعت، دانشگاه و جامعه یکی از این خلاء‌ها بوده که این نهاد سعی کرده با اجرای برنامه و طرح‌های مختلف بخشی از این نقیصه را برطرف کند.

این مسئول با بیان اینکه رویکرد جهاد دانشگاهی مساله محور است و سعی دارد متناسب با نیازهای جامعه اهداف خود را برنامه‌ریزی کند، توضیح داد: یکی از عمده دلایلی که این نهاد توانسته طی این چهار دهه موفق عمل کند،  روحیه کار گروهی و جهادی است که در بین کارکنان بخشهای مختلف آن به نوعی نهادینه شده است.

فیروزی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی زیرنظام‌هایی دارد که به خوبی یکدیگر را پوشش می‌دهند، گفت: جهاد دانشگاهی در طول سال‌ها فعالیت خود در حوزه های مختلفی چون آموزش، پژوهش و فناوری ورود کرده و دستاوردهای قابل توجهی نیز داشته است.

وی تاکید کرد: تولید بذرهای هیبریدی، تولید فرستنده های رادیویی، تولید سیستم رانش قطارهای شهری و پرورش دام‌های اصلاح نژاد شده بخش کوچکی از این دستاوردها بوده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه درمان ناباروری توضیح داد: این نهاد با راه‌اندازی پژوهشگاه رویان گام مهمی در این حوزه برداشته به طوری که دیگر زوجی برای درمان ناباروری نیاز به مراجعه به مراکز درمانی سایر کشورها ندارند.

رییس جهاددانشگاهی البرز اضافه کرد: با فعالیت این پژوهشگاه به جرات می‌توان گفت ایران در حوزه درمان ناباروری به خودکفایی رسیده و جهاد دانشگاهی پیش‌قراول این حوزه است.

وی با اشاره به فعالیت مراکز خون بند ناف که در استان‌های مختلف فعال هستند هم اشاره کرده و گفت: این مرکز در البرز توانسته تاکنون  حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نمونه خونی ذخیره کند.

فیروزی اظهار کرد: مرکز خون بند ناف البرز سال گذشته  ۶۰۰ نمونه و در سه ماهه اول امسال هم ۲۹۰ مورد ذخیره داشته در مقایسه با تعداد تولدهایی که انجام می‌شود آمار بسیار محدودی است.

وی با بیان اینکه در بحث فرهنگسازی برای ذخیره خون بند نافی که بیش از ۱۰۰  بیماری را درمان می‌کند دست یاری به سوی رسانه‌ها دراز می‌کنیم، افزود: در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد خون بند ناف دور ریخته می‌شود در حالی که این خون در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج مؤثر است.

رییس جهاددانشگاهی البرز در ادامه به بخش دیگر از اقدامات جهاددانشگاهی البرز اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره ملی امیر کبیر به منظور حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کاربردی کارفرمامحور بنیان گذاشته شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه گفتمان پایان نامه‌های کارفرما محور گامی در مسیر پیوند صنعت و دانشگاه است، گفت: هرچند هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم ولی با تلاش و برنامه‌ریزی می‌توانیم این فاصله را کمتر کنیم.

رییس جهاددانشگاهی البرز گفت: اگر به دنبال آن هستیم که جامعه ما در حوزه مباحث اقتصادی توسعه پیدا کند باید به سمتی پیش برویم که بخشی از پایان‌نامه‌ها تقاضامحور باشند تا بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند و از نگاه علمی صرف فاصله بگیرند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سه دوره از این جشنواره برگزار شده، افزود: در چهارمین دوره که امسال برگزار می‌شود به برگزیدگان امتیاز نخبگانی نیز اعطا شود.

فیروزی در ادامه یکی دیگر از فعالیت‌های جهاددانشگاهی را در حوزه آموزش‌های عمومی، تخصصی و مهارت محور و همچنین سازمانی دانست و افزود: در سال گذشته ۱.۵ میلیون نفر ساعت آموزش‌های کوتاه مدت به مخاطبان به خصوص برای کارکنان دولت یا مخاطبان سازمانی ارایه شده است.

وی به برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در استان البرز اشاره کرد و گفت: این مسابقات تقریبا در تمام دانشگاه‌های استان برگزار شده که تاکنون بیش از ۲۰۰ مسابقه داشته‌ایم.

این مسئول برگزاری مسابقات کتاب سه دقیقه ای با نگاه فناورانه دانشجویان از پایان نامه های خود در عرصه تجاری‌سازی و انتشار ۵۰۰ عنوان کتاب دانشگاهی و تحقیقاتی را از دیگر فعالیت های جهاددانشگاهی البرز برشمرد و افزود: فقط سال گذشته ۴۰ عنوان کتاب منتشر شده است.

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز به تدوین سند راهبردی توسعه قرآنی استان البرز و رونمایی از آن در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: همچنین در حوزه تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان نیز یکی از دفاتری هستیم که در حوزه استارتاپی و مشاوره و فعالیت‌های خوبی داشته ایم به طوری که ۲۰ طرح ترویجی داشته‌ایم که ۱۵ طرح آن تیپ شغلی است.

 

انتهای پیام
captcha