نقش جشنواره‌ها در گرایش به مطالعه صحیفه سجادیه
کد خبر: 4161157
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
نفر اول رشته صحیفه سجادیه در جشنواره ملی قرآنی دانشجویان بیان کرد:

نقش جشنواره‌ها در گرایش به مطالعه صحیفه سجادیه

نفر اول رشته حفظ صحیفه سجادیه در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور ضمن اشاره به ضرورت‌ها و اهمیت‌های حضور رشته‌ای به این نام در جشنواره گفت: صحیفه سجادیه گمشده امروز جوانان ماست و جشنواره قرآنی می‌تواند دانشجویان و جوانان را بیشتر به سمت این کتاب شریف سوق دهد.

نقش جشنواره قرآنی دانشجویان در گرایش به صحیفه؛ گمشده جوانان امروز و کلید موفقیت فردا

سیدحسین هاشمی‌زهان، نفر اول رشته حفظ صحیفه سجادیه در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به ارومیه، در مورد برگزاری جشنواره ملی در رشته‌ای همچون صحیفه سجادیه گفت: این کتاب با مفاهیم ارزشمندش، گمشده جوانان امروز است. منبعی که کلید موفقیت برای فردای ما نیز هست. برگزاری مسابقات در چنین رشته‌هایی می‌تواند به گرایش هرچه بیشتر جوانان به سمت این گمشده کمک کند. 

وی در مورد جشنواره قرآنی دانشجویان و رقابت در رشته‌هایی همچون صحیفه سجادیه گفت: مسابقات دانشجویی قرآن و عترت بهترین فرصت برای دانشجویان است تا فارغ از هر رشته و علاقه تحصیلی در این مسابقات شرکت کرده و ضمن آشنایی با مفاهیم قرآن و معارف اهل بیت با توسعه دانش دینی خود در  مسیر بندگی خداوند محکم‌تر گام بردارند.

هاشمی‌زهان افزود: سی و هفتمین جشنواره‌ قرآن و عترت دانشجویی امسال با رقابت دانشجویان زیادی از دانشگاه‌های مطرح کشور در بخش‌های قرآنی، معارفی، آوایی و... در سه سطح دانشگاهی، کشوری و ملی برگزار شد که سطح ملی آن به میزبانی دانشگاه فرهنگیان در شهر ارومیه در حال برگزاری است. با وجود اقتضای رقابت بیشتر در بخش قرآنی، دانشجویان استقبال زیادی از بخش معارفی داشته‌ و این مایه خرسندی است. 

نفر اول رشته حفظ صحیفه سجادیه در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان تصریح کرد: از نکات ویژه جشنواره این بود که بخش معارفی علاوه بر قسمت‌های مفاهیم و تفسیر قرآن، احکام، پرسمان معارفی و... دارای قسمت‌هایی با محوریت کتاب‌های شریف نهج‌البلاغه و صحيفه سجادیه بود که از جمله آنها می‌توان به مقاله‌نویسی، ترجمه‌ و مفاهیم و حفظ بخش‌هایی از این دو کتاب اشاره‌ کرد که به صورت کتبی یا شفاهی برگزار شد. 

دانشجوی دکتری فقه و حقوق خصوصی دانشگاه شهید مطهری تهران افزود: اینکه نه تنها دانشجویان وزارت‌ علوم، بلکه دانشجویانی از دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، علمی ـ کاربردی، وزارت بهداشت، دانشگاه فرهنگیان و... در مرحله ملی حضور داشته نشان از استقبال فراوان و علاقه وافر دانشجویان فارغ از هر رشته و گرایشی به این مسابقات قرآنی و معارفی است. امید است که با توجه بیشتر مسؤلان مربوطه و تشویق بیشتر دانشجویان از طرف دانشگاه‌ها و نشان دادن آثار و فواید آشنایی با آموزه‌های قرآنی و معارفی در زندگی، منتظر حضور بیشتر شرکت‌کنندگان در سال‌های آينده در این نوع جشنواره‌‌ها باشیم. 

نماینده وزارت علوم در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور بیان کرد: متأسفانه باید گفت در عصر حاضر که زمان، افراد را مدیریت می‌کند و نه افراد، زمان را و غفلت و دغدغه‌های غیرضرور مردم و بالاخص دانشجویان را از مسیر رسالت و هدف شخصی خود غافل ساخته و روزمرگی، همه ما را از تکامل واگذاشته، این تعالیم احياءکننده‌ و ناب، فکر و قلب ما را متنبه می‌سازد تا با ژرف‌اندیشی در تعالیم دینی نه تنها از روزمرگی بلکه از روزمُردگی خارج شویم. 

هاشمی‌زهان افزود: جای بسی تأسف است که دانشجویان با دغدغه ما در مسیر حیات تحصیلی خود که غالباَ در بهار جوانی است از مفاهیم قرآنی، درس‌های جاودانه نهج‌البلاغه و دعاهای پرمضامین صحيفه سجادیه جرعه‌ای ننوشیده باشند. طبیعتاَ وقتی ما اهمیت، خواص و فواید چیزی را ندانیم از آن شیء غافل می‌شویم چه آن شی امری مادی باشد و چه معنوی و بسا که‌ افسوس در امور معنوی سخت‌تر بوده‌ و لذاست که‌ تسميه قیامت به‌ يوم الحسرت بی‌وجه نیست. 

نقش جشنواره قرآنی دانشجویان در گرایش به صحیفه؛ گمشده جوانان امروز و کلید موفقیت فردا

دانشجوی دکتری فقه و حقوق خصوصی دانشگاه شهید مطهری تهران در پاسخ به این سوال که پرداختن به موضوع صحیفه سجادیه چه ضرورتی برای نسل جوان دارد؟ به نعمت پنهان بودن کتاب شریف صحیفه سجادیه اشاره و اظهار کرد: اگرچه حقیر از وصف معارف و ذکر فواید این کتاب گرانقدر عاجز هستم، ولی جهت آشنایی و ضرورت خدمت مخاطبان محترم به نکاتی اشاره می‌کنم. کتاب صحيفه سجادیه کتابی آکنده از مناجات مخلوق با خالق متعال است و چه زیباست که‌ همه مردم و مخصوصاَ ما دانشجویان دقت‌ کنیم که معصوم (ع) که انسان کامل است، چطور و چگونه از خداوند درخواست‌ و دعا می‌کند؟ به تعبیری چه می‌گوید؟ چه می‌خواهد؟ چرا می‌خواهد؟ و چگونه؟ به تعابیر زیبای امام سجاد (ع) در تمامی فرازهای این کتاب و مخصوصاَ دعای بيست و چهارم الی بيست و ششم که بستر تعامل اجتماعی یعنی دعا برای والدین، فرزندان و دوستان و همسایگان است می‌توان اشاره‌ کرد. 

وی بیان کرد: فايده و اهمیت ديگر انس با دعاهای این کتاب شریف و سایر ادعیه این است که‌ به‌ انسان توفیق طهارت فکر و قلب عطا می‌کند. چه بسا همه ما در عرصه عمل تا حدی توانایی کنترل رفتار ناپسند و حتی گناهان را داشته باشیم ولی آیا فکر، قلوب و طینت‌مان را نیز از آلودگی‌های خاصه مانند حسادت، سوءظن، توقع بیجا، ناسپاسی و... پاک کرده‌‌ایم؟ بدون شک انس و قرائت روزانه این ادعیه همراه با تدبر در معانی و ترجمه آن به مرور طهارت باطنی را در ما ایجاد خواهد کرد و نتیجه آن در رفتارمان بروز خواهد داشت. مضامین دعاهای بیستم، سی وهفتم و سی و نهم گواه بر این مطلب است. 

نفر اول رشته حفظ صحیفه سجادیه در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور اظهار کرد: فایده و اهمیت دیگر که قشنگی بی‌بدیلی به این کتاب بخشیده است و این زیبایی در تمامی ادعیه این کتاب شریف موج می‌زند، تنوع موضوعی عناوین ادعیه و کاربردی بودن آن در زندگی امروزه ما در قرن جاری و آتی است که حضرت زین‌العابدین (ع) در ذیل هر عنوان به خواسته‌ و خواسته‌های خود اشاره می‌کند. 

نماینده وزارت علوم در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور اظهار کرد: اهمیت دیگر را چنین می‌توان توصیف کرد که چه طور پزشک، بیمار و مراکز درمانی ما می‌توانند از مضامین دعای پانزدهم و بیست‌ وسوم، که دعای حضرت به هنگام بیماری و طلب تندرستی است، غافل باشد؟ یا والدین و فرزندان و به تعبیری خانواده‌ که امروزه کانون حملات حقیقی و مجازی مستکبران شده از آداب و دعای حضرت برای والدین، فرزندان و دوستان خویش غافل باشد؟

وی در ادامه به اینکه وقتی که به مسیر حیات انسان می‌نگریم، او را نیازمند به ارتباطی خاص، خالصانه و صمیمی با پروردگار خویش می‌یابیم، گفت: بدون شک انسان، با وجود برخورداری از وصف احسن و اکرم موجودات باز هم در تأمین عادی‌ترین نیازهای خویش عاجز است. هوای نفس، غفلت و... نعمات فراوان الهی را اگرچه غیرقابل شمارش باشد، برای او محدود ساخته و مشغله‌های بی‌پایان امروز همه ما را از یاد خداوند سبحان غافل ساخته است. 

دانشجوی دکتری فقه و حقوق خصوصی دانشگاه شهید مطهری تهران افزود: انسان بدون شک در مسیر حیات، رشد و تکامل بی‌نیاز از دعا و نجوای عاشقانه با خدای خود نبوده و در همه حال نیازمند درخواست از رب العالمین است، چرا که دعا، عصاره و مغز بندگی است، یعنی خلاصه عبودیت در ندای عجز مخلوق در مقابل خالق خویش نهفته است.

هاشمی‌زهان با اشاره به اینکه بهار جوانی یکی از بهترین فرصت‌هاست تا انسان با مرکب دعا و مناجات با پروردگارش به بالاترین درجات معنوی، اخلاقی، علمی و حتی مادی دست یابد، گفت: اهمیت دوران جوانی بر هیچکس پوشیده نیست، مخصوصاً دانشجویانی که در زمان جوانی در مسیر علم و تعلیم و تعلم قرار گرفته و پرچم علم را دست گرفته تا قله‌های علمی را به لطف الهی فتح نمایند. قطعاَ نیاز به دعا و انس با خداوند برای دانشجویان امروز که افسران جنگ نرم بوده و فردا فرماندهان عرصه علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجرایی این کشور خواهند بود دوچندان است.

نفر اول حفظ صحیفه سجادیه در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور بیان کرد: شاید بتوان گفت از بهترین گوهرها که جامع و شامل تضمین این مقصود یعنی بندگی باشد کتاب مبارک صحیفه سجادیه است. وقتی به کلام بزرگان نگاه می‌کنیم، توصیه‌ها و سفارشات فراوان آنها ما را به تأمل و تدبر بیشتر در این کتاب سوق می‌دهد. توصیه اول، کلام مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان در ماه مبارک رمضان سال 95 به این مضمون که «این دعاهای صحیفه سجادیه را بخوانید که این دعاها پر از مطالبی است و دل‌های شما را قرص می‌کند، گام شما را محکم می‌کند و می‌توانید حرکت کنید مخصوصا دعاهای پنجم، بیستم و بیست و یکم». توصیه دوم، توصیف عالم الازهر جناب طنطاوی است که بعد از دریافت نسخه‌ای از این کتاب شریف از آیت الله مرعشی نجفی آن را کلامی فوق کلام مخلوق و پایین‌تر از کلام خالق توصیف کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم با برنامه‌‌ریزی و مطالعه همراه با تدبر در مضامین قرآن و معارف اهل بیت، جزء لبیک‌گویان به این حدیث گرانمایه که خواسته پایانی آخرین رسول خداوند، حضرت محمد(ص) است باشیم که «إِنِّی تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَيْتِی ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً». 

انتهای پیام
captcha