به گزارش ایکنا پایگاه خبری المیادین در یادداشتی به قلم هاشم طه با عنوان «چادر بانوان یمنی؛ موهبتی برای پوشش و برچیدن ظلم» نوشت که حجاب بانوان در جوامع امروز یمنی کماکان سنگربان صیانت از ناموس و وطن است.
در این یادداشت آمده است: حجاب یکی از موهبتهای اساسی است که ارتباط تنگاتنگی با زندگی بانوان مؤمنه یمنی از سنین خردسالی دارد و برای بانوان یمنی حجاب افتخاری است که باید آن را برای صیانت از عفت خود حفظ کنند.
زنان یمنی با وجود تغییر جوامع کنونی در سراسر جهان همچنان با حفظ فرهنگ اجتماعی و آداب و رسوم قبیلهای که از دیرباز به ارث بردهاند، به زندگی طبیعی خود میپردازند.
حجاب اسلامی در یمن اسامی متعددی دارد، در صنعاء به آن طرحه، ستره و در یمن جنوبی و برخی استانهای یمنی نظیر استان تعز به المقرمه معروف است. برای زنان یمنی، حجاب افتخاری است که باید به شدت از آن صیانت کنند.
زن یمنی اغلب با داشتن حجاب به پوشش امن خود میبالد و خانواده، بستگان و حتی افراد قبیلهاش به او و حجابش افتخار میکنند، اگر برای هر زن یمنی اتفاقی نظیر افتادن حجاب یا هر آسیب دیگر ناموسی رخ دهد، یک یا چند قبیله برای حمایت از او بسیج میشوند حتی اگر به قیمت درگیری با متعرضان به حرمت و ناموس بانوانشان با قبایل یا کشور دیگری تمام شود.
سمیه الحرق، یک پژوهشگر امور زنان ماجرای آتش زدن المقرم (چادر) توسط زنان خانواده در استان تعز را روایت میکند و میگوید که اعضایی از جبهه دولت مستعفی یمن در تعز که دنباله رو عربستان سعودی هستند، در اوج تجاوز نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن حرمت خانه آنها را شکسته و 10 نفر از اعضای خانواده را قتل عام کردند، حجاب از سر زنان برداشته و طلاهای آنها را دزدیدند، در حالی که هیچ کاری از آنها برنمیآمده است اینجا بود که خانواده برای اعاده حقوق و حیثیت خود آداب و رسومشان را به کار گرفتند.
سمیه با بیان اینکه در عرف قبیلهای یمنیها آشکار شدن موی زن در برابر نامحرم عیب بزرگی است، گفت: از همین رو بانوان قبیله با سوزاندن چادرهای خود به نشانه هتک حرمت آنها با کشیده شدن چادر از سرشان به قبایل دوست درباره مظلومیت بانوان قبل از دچار شدن به ننگ بزرگ هشدار میدهد تا مردان قبیله برای دفاع از حقوق زنان خود و انتقام از هتاکان حرمت ناموس و وطن به پا خیزند.
وی افزود: سوزاندن حجاب یا تکهای از موهای سر بانوان با واکنش قبایل دوست یمنی همراه میشود که فرزندان خود را برای دفاع از ناموس و مقابله با ظلم به کشور و ملت آن به حالت آمادهباش در میآورند.
حاج عزالدین الحرازی، از بزرگان قبایل یمنی با دفاع از آداب و رسوم آنها میگوید: رسم چادرسوزی در آداب و سنن یمنیها مشابه شال بستن مردان بر ستون مساجد است، زمانی که با مشکلاتی مالی برخورد میکنند و آن شال را تا زمانی که مشکلشان حل نشود باز نمیکنند.
احمد جار الله، یک شهروند یمنی هم میگوید: زمانی که بارش بارانهای سیلآسا زمین کشاورزی مرا که منبع اصلی دخل و خرج خانواده محسوب میشود از بین برده بود با بستن شال خود به ستون مسجد به تعبیری از اهالی قبیله خود درخواست کمک کردم و طولی نکشید که زمین خود را در وضعیتی بهتر از روز اول خود یافتم.
سمیه الحر در ادامه این گزارش معتقد است آداب و سنن در ضمن رعایت قانون و حاکمیت یک کشور در ایجاد تعادل و هماهنگی بین حقوق و تکالیف در جامعه و در حفظ حقوق شهروندی نیز نقش مهمی دارند.
وی تأکید کرد: این آداب و رسوم، قوانین و رفتارهایی است که زندگی مردم یمن را تنظیم و حقوق آنها را حفظ، هویت، فرهنگ و ارزشهای آنها را منعکس میکند و همچنین بر احترام به کرامت یمنی و دستیابی به برابری برای همگان مطابق با قانون اساسی مبتنی است.
این کارشناس یمنی تأکید کرد: این آداب و رسوم یمنیها مخالف قوانین مدنی مدرن نیست و مفاهیم آن با حقوق بشر و صیانت از زنان در برابر هدف قرار دادن، آسیب، تبعیض و نژادپرستی منطبق بوده و چیزی است که باعث میشود قبایل صرف نظر از ریشههای اجتماعی، رنگ پوست یا موارد مشابه در کنار هموطنان خود بایستند.
انتهای پیام