بررسی زمینه‌های همکاری گسترده جهاددانشگاهی و وزارت ارشاد
کد خبر: 4166971
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

بررسی زمینه‌های همکاری گسترده جهاددانشگاهی و وزارت ارشاد

در نشست مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جهاددانشگاهی حوزه‌های متعدد همکاری این دو نهاد بررسی و مقرر شد تفاهم‌نامه همکاری اجرایی کاملی در این زمینه تهیه شود.

بررسی زمینه‌های همکاری گسترده جهاددانشگاهی و وزارت ارشادبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست مشترک محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی حجت‌الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای وزارت ارشاد، محمد رحمتی، مدیرکل برنامه‌ریزی راهبردی وزارتخانه و مدیران ارشد این وزارتخانه با حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و معاونان و مدیران این نهاد با موضوع توسعه همکاری‌های مشترک، امروز دوشنبه ۱۳ شهریورماه در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در این نشست، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی ضمن خیرمقدم به وزیر ارشاد و همراهانش گفت: ۴۳ سال از عمر پر برکت جهاددانشگاهی می‌گذرد، نمونه این نهاد قبل از انقلاب نبود و جهاد مولود انقلاب است که با اعتمادی که به جوانان با فرهنگ دینی وجود داشت، تأسیس شد و در هر دهه براساس نیازهای جامعه فعالیت کرده است. 

مسلمی نائینی تصریح کرد: جهاددانشگاهی در ابتدای پیروزی انقلاب به وزارت علوم در مدیریت دانشگاه‌ها کمک کرد. در زمان جنگ در تامین تجهیزات جنگ نقش‌آفرینی کرد و ۲۲ نفر از جهادگران ما در تبریز در یکی از کارگاه‌های تولید ادوات جنگی طی بمباران حزب بعث به شهادت رسیدند. جهادگران در زمان جنگ بی سیم‌ها را رمزگشایی می‌کردند و با اسرای عراقی مصاحبه و اطلاعات را به سران جنگ می‌دادند. بعد هم نیازهای آموزشی پیش آمد و جهاددانشگاهی مراکز آموزشی و مهارتی کوتاه مدت را تأسیس کرد و اکنون دو دانشگاه غیرانتفاعی در جهاددانشگاهی به تربیت و آموزش دانشجو می‌پردازد.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی نیز گفت: جهادی‌ها در زمینه‌های سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری با مجاهدت دکتر کاظمی آشتیانی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌ایم. همچنین در حوزه فرهنگی و اطلاع‌رسانی دو رسانه ایکنا و ایسنا با ضریب نفوذ بالا در جهاد متولد شده و فعالیت می‌کنند. حوزه افکارسنجی جهاددانشگاهی نیز کارهای بزرگی را انجام می‌دهد. همچنین جهاد پارک‌های فرهنگی، صنایع فرهنگی و خلاق را ایجاد کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت فرهنگ، گفت: فرهنگ اصلی‌ترین مسئله است. ما در حوزه‌های علمی مشکلی نداریم مشکل ما در حوزه فرهنگ است. گرچه کشوری در حال توسعه هستیم اما بیشترین مسئله در حوزه فرهنگی است؛ در دانشگاه‌ها هم همین حوزه نقص دارد از جمله در ارتباط بین استاد و دانشجو که نیازمند فعالیت فرهنگی است.

مسلمی نائینی افزود: می‌توانیم فرهنگ اربعین را که فرهنگ مشارکت همگانی است ترویج دهیم. الگوسازی در جامعه ما صورت نگرفته است و چهره‌های علمی فرهنگی و هنری از جمله زنده‌یاد کاظمی آشتیانی الگوسازی و معرفی نشده‌اند. 

تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند الگوی جهادی است

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: جهاددانشگاهی یک نهاد نیست بلکه یک الگو و فرهنگ است، گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی به این الگو و فرهنگ نیاز داریم. در حوزه‌های فرهنگی و هنری کمتر پژوهش شده و ما آماده کمک در این بخش هستیم. رصد مسائل فرهنگی کشور توسط ایسپا، رسانه‌ها و پژوهشگاه‌های جهاد امکان پذیر است و ما می‌توانیم مسائل را رصد و بسته سیاستی پیشنهاد و ارائه کنیم. همچنین اشاعه فرهنگ قرآنی بسیار مهم است که با خبرگزاری ایکنا می‌توانیم این مهم را انجام دهیم. در بحث سواد رسانه‌ای در کشور مشکل داریم و حتی مسئولان با مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهند، مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید که آماده حضور فعال در حوزه سواد رسانه‌ای نیز هستیم. همچنین اقتصاد خلاق و بازی‌های رایانه‌ای نیز حوزه‌هایی هستند که برای همکاری در این حوزه‌ها هم آماده هستیم.

در ادامه معاونان و رؤسای بخش‌های مختلف جهاد زمینه‌های همکاری بخش‌های خود با وزارت ارشاد را تشریح کردند.

بررسی زمینه‌های همکاری گسترده جهاددانشگاهی و وزارت ارشاد

ابراهیم شیرعلی، سرپرست مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گفت: ایسپا آماده است در حوزه تحقیقات، ارزیابی و اثربخشی رویدادهای فرهنگی، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها از جمله جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را انجام دهد. همچنین جای پیمایش ملی نگاه مردم به امور خیریه و وقف خالی است که می‌توانیم با همکاری اوقاف و وزارت ارشاد این پیمایش را انجام دهیم.

نیاز و ضرورت به پیمایش بین‌المللی 

شیرعلی افزود: تولید دیتا را در داخل کشور داریم اما تاکنون از کشورهای همسایه نظرسنجی نکرده‌ایم که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانیم در کشور عراق و افغانستان پیمایش بین‌المللی داشته باشیم. همچنین ما تنها مرکزی هستیم که در همه استان‌ها نماینده داریم و آماده گردآوری اطلاعات در سطح کشور هستیم.

بررسی زمینه‌های همکاری گسترده جهاددانشگاهی و وزارت ارشاد

در ادامه محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، گفت: در ایکنا با رسانه‌ای متمایز با سایر رسانه‌های جمهوری اسلامی مواجه هستیم؛ ما 22 خبرگزاری هستیم که در 37 کشور فعالیت می‌کنیم و هر خبرگزاری به صورت مستقل شورای مشورتی، مدیریت، تولید محتوا، خبرنگار، ویراستار و سردبیر بومی همان کشور را دارد.

وی اعلام کرد: در ایکنا بالغ بر 80 درصد اخبار در هر کدام از این خبرگزاری‌ها به صورت مستقل در همان کشور تولید می‌شود و حدود 10 تا 15 درصد خبرها از فارسی ترجمه می‌شود یعنی برای هر قومیت با ادبیات خاص آن کشور تولیدمحتوا می‌کنیم.

حسنی اضافه کرد: ما جزو معدود رسانه‌هایی هستیم که مرکز مطالعات مستقل و هیئت علمی داریم، همچنین مرکز رشد واحدهای فناور و مرکز آموزش نیز داریم؛‌ یعنی در ایکنا بسته کامل رسانه‌ای داریم که کمک می‌کند برای اینکه موضوعات فرهنگی با عمق بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ادامه داد: در حوزه هوش مصنوعی در رسانه‌های داخلی عقب هستیم؛ ایکنا به عنوان رسانه‌ای بین‌المللی چون امکان ورود به فضای رقابت خارج از کشور را دارد،‌ قابلیت برنامه‌ریزی در این حوزه برایش وجود دارد، ولی باید گفت این رسانه فقط از اعتبارات محدود و مختصری از جهاددانشگاهی بهره‌مند است و نمی‌توانیم رقابت جدی در این خصوص داشته باشیم؛ در صورتی که کمک و حمایت اختصاصی در این زمینه صورت گیرد امکان انجام فعالیت‌های بین‌المللی مقدور می‌شود.

حسنی افزود: با توجه به هتک حرمت قرآن مجید در ماه‌های اخیر و تکرار مدام آن، بسته‌ای با 40 پروژه آماده کرده‌ایم. پروژه‌هایی که آمادگی داریم هر کدام از نهادهای دولتی مایل باشند سهم فرهنگی خود را برای قرآن هزینه کنند به نام خودشان این پروژه‌ها را اجرا کنیم. در حوزه سواد رسانه‌ای نیز با معاونت قرآن و عترت و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد کار جدی در حوزه آموزش و تولید محتوا در حال انجام است.

بررسی زمینه‌های همکاری گسترده جهاددانشگاهی و وزارت ارشاد

الهام زایجانی، سرپرست جهاددانشگاهی واحد هنر نیز گفت: با توجه به آسیب‌شناسی و نیازسنجی که انجام شده و تأکید مقام معظم رهبری در خصوص امیدآفرینی و اعتماد به جوانان و اقتصاد هنر، جهاددانشگاهی هنر با موضوع کارآفرینی هنر با تأکید بر کسب درآمد ارزی، طرحی را در دستور کار خود قرار داده است. پایلوت اولیه این کار در بخش خصوصی انجام شده و 350 هنرمند با درآمد ماهیانه بین 500 تا هزار و 500 دلار مشغول به کار هستند.

زایجانی ادامه داد: در جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد چالاک و بین‌سازمانی این امکان را داریم که با همکاری بخش خصوصی در سال آینده هزار نفر از نخبگان بخش هنر را به درآمد ارزی برسانیم. لازمه این کار درگیر شدن دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محوریت جهاددانشگاهی است که از مزیت‌های این کار ارزآوری، تأکید بر صادرات غیرنفتی و پیشگیری از مهاجرت نخبگان است.

آماده طراحی پلتفرم فضاهای فرهنگی ایران هستیم

وی تصریح کرد: آمادگی داریم پلتفرم فضاهای فرهنگی ایران را با استفاده از کتاب تجمیع اطلاعات فضای فرهنگی که براساس آمار استان‌ها تنظیم شده طراحی کنیم. همچنین آمادگی طراحی پلتفرم مدیریت آموزش هنر، تأسیس شهر هنر و کودک و نوجوان، آموزش پرورش کودکان و خانواده‌ها با استفاده از ابزار هنر به خصوص تئاتر کاربردی و نمایش عروسکی، جهاد تبیین، روایت پیشرفت و روایت دستاوردهای فرهنگی هنری کشور با استفاده از کتاب اطلس فضاهای فرهنگی، ذائقه سنجی پوشش نوجوانان و جوانان ایرانی، رواج پوشش مورد نظر کشور با ابزار هنر را داریم و می‌توانیم با وزارت ارشاد در این حوزه‌ها همکاری کنیم.

بررسی زمینه‌های همکاری گسترده جهاددانشگاهی و وزارت ارشاد

ایرج فیضی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی نیز گفت: پژوهشگاه علوم انسانی 14 گروه پژوهشی و چهار پژوهشکده در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مدیریت دارد. ما چند پیمایش را برای اولین بار در کشور اجرا کردیم که پیمایش ملی اعتیاد، جرم و بزه‌دیدگی، زیست جنسی، حجاب، سنجش فضای سرمایه‌گذاری در کشور و ... کارهایی است که انجام داده‌ایم.

وی اضافه کرد: وزارت ارشاد پژوهشکده دارد و پیمایش‌هایی را دنبال می‌کند اما توان اینکه همه موضوعات را پوشش دهد، ندارد. شما پژوهشگاه جهاد را هم پژوهشگاه خودتان حساب کنید؛ ما آمادگی همکاری داریم.

فیضی با اشاره به اجرای سه پروژه مشترک با پژوهشکده وزارت ارشاد که قبل از کرونا بخش‌هایی از آنها انجام شد اما تاکنون متوقف مانده است، گفت: پیمایش‌های ملی هویت ایرانی، سبک زندگی و آرزوهای جوانان قرار بود با پژوهشگاه وزارت ارشاد انجام شود اما پس از کرونا همچنان متوقف ماند، سپس متوجه شدیم که این پروژه‌ها به مراکز دیگر واگذار شده است.

بررسی زمینه‌های همکاری گسترده جهاددانشگاهی و وزارت ارشاد

در ادامه این نشست، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: بیش از 40 سال از عمر جهاددانشگاهی می‌گذرد؛ در تاریخ جهاد هر زمان کاری بر زمین مانده بود و هیچ نهادی حاضر نبود متولی آن شود، جهاددانشگاهی آن را انجام می‌داد. ای کاش جهاددانشگاهی از دانشگاه بیرون نمی‌رفت؛ اگر جهاد از دانشگاه بیرون نمی‌رفت اکنون دانشگاه‌های ما این وضع را نداشتند.

وی ادامه داد: هر جایی که کاری نمی‌شود و انجام سخت است جهاد را بسیج کنید و بدانید که حتماً کار انجام خواهد شد. اکنون تنها پارک ملی اختصاصی با موضوع فرهنگ را جهاددانشگاهی در کشور دارد. چهار سال از عمر پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی آن می‌گذرد؛ این پارک برای صنایع فرهنگی مرجع شده است.

دهکده صنایع فرهنگی تهران افتتاح می‌شود

خوشخو اضافه کرد: با معاونت سینمایی قرارداد طرح مشترکی را بسته‌ایم و استارتاپ‌های فیلمنامه‌نویسی را راه‌اندازی می‌کنیم. مشکل حوزه فیلم ما اکنون فیلمنامه است که به همین دلیل ما استارتاپ‌‌های فیلمنامه‌نویسی را شروع کرده‌ایم. در اقتصاد فرهنگ هم حرف زیادی برای گفتن داریم و دهکده صنایع فرهنگی تهران را افتتاح خواهیم کرد و به دنبال زمینی برای احداث آن هستیم که تولید، فناوری، فروش و ... را بتواند در خود داشته باشد.

وی در پایان سخنانش گفت: با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز در بحث توسعه فناوری‌ها وارد مذاکره شده‌ایم.

بررسی زمینه‌های همکاری گسترده جهاددانشگاهی و وزارت ارشاد

در بخش پایانی این نشست، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه صنایع فرهنگی به شدت نیازمند همکاری با جهاددانشگاهی هستیم. بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی می‌تواند به ما کمک جدی در پیش برد این بحث‌ها کنند و ما آمادگی این همکاری را داریم. حوزه وزارت فرهنگ حوزه متکثری است و علاوه بر خود وزارت خانه ۱۰ سازمان وابسته داریم که هر کدام با مأموریت‌های متنوع و متکثر فعال هستند و سیاست دولت این است که این سازمان‌ها و نهادهای تابعه، قدرتمند و نقش‌آفرین در حوزه فرهنگ و هنر باشند که در همه این موارد آماده همکاری همه جانبه با جهاددانشگاهی هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: آمادگی کامل دارم تفاهمنامه جامع عملیاتی بین وزارت ارشاد و جهاددانشگاهی تدوین و پیوست‌هایی برای آن تعیین شود. ما در وزارت فرهنگ قصد تصدی‌گری نداریم که همه چیز را خودمان انجام دهیم. ما به جهاددانشگاهی اطمینان داریم. مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی مرکز علمی معتبری است و نتایج آن برای سیاست‌گذاری مهم است. من همه پیمایش‌هایی که انجام می‌دهند را با دقت مطالعه می‌کنم.

یادآوری می‌‎شود؛ نشست مشترک محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی رئیس سازمان سینمایی، رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیران ارشد این وزارتخانه با حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و معاونان و مدیران این نهاد با موضوع توسعه همکاری های مشترک، امروز دوشنبه ۱۳ شهریورماه در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha