جهاددانشگاهی مرکز علمی معتبر و مطمئنی است
کد خبر: 4166954
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
اسماعیلی:

جهاددانشگاهی مرکز علمی معتبر و مطمئنی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مشترک با رئیس و معاونان جهاددانشگاهی گفت: ما به جهاددانشگاهی اطمینان خاطر داریم و مرکز افکارسنجی این نهاد، مرکز علمی معتبری است و نتایج آن برای سیاست‌گذاری مهم است.

ارسالی/ تفاهم نامه جامع عملیاتی بین جهاددانشگاهی و وزارت ارشاد تدوین شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه ۱۳ شهریورماه در نشست مشترکی با حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و معاونان و مدیران این نهاد که با هدف بررسی و توسعه همکاری‌های مشترک برگزار شد، با اشاره به اینکه در این نشست حجت‌الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وی را همراهی می‌کند: گفت: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است این مرکز به سازمان تبدیل شود. همچنین محمد امین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای وزارت ارشاد در این نشست همراه ما هستند که تحولات خوبی را ایجاد کرده‌اند و لیگی را برگزار کردند که ما پیش بینی حضور یک میلیون نفر را داشتیم اما تاکنون یک میلیون و 400 هزار شرکت کننده در این لیگ ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: محمد رحمتی مدیرکل برنامه ریزی راهبردی وزارتخانه نیز در این مراسم هستند تا بتوانیم موضوعات هم‌افزا را با مجموعه جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف تدبیر کنیم. همچنین محمدمهدی سموعی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای هم‌افزایی در این نشست حاضر هستند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی یک مجموعه معظم، تاریخی و از افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی و مایه مباهات همه ما است. کلمه مقدس جهاد در برخی از نهادهایی که بعد از انقلاب تأسیس شد، منجر به یک توسعه جدی برای کشور شد. هنوز هم بسیاری‌ حسرت این را می‌خورند که روحیه جهاد را در حوزه سازندگی به آن نحوی که امام راحل جهاد سازندگی را تأسیس کردند در ادامه از دست دادیم وگرنه بسیاری از موفقیت‌های ما در این بخش‌ها با روحیه و نگاه جهادی مضاعف می‌شد.

مشکل همیشگی ما در ارتباط بین دانشگاه و صنعت به کمک جهاد دانشگاهی حل شد

وی ادامه داد: در حوزه کارهای دانشگاهی، جهاد دانشگاهی کار پیشبرنده و پیشرو انجام دادند و برای اولین بار نیروهای انقلابی، مومن و متعهد آمدند و پای کار ایستادند. مشکل مهم و همیشگی ما در ارتباط بین دانشگاه و صنعت به کمک جهاددانشگاهی حل شد. وقتی دست‌آوردها و افتخارات انقلاب اسلامی را در حوزه‌هایی مثل پزشکی، علوم پیشرفته جدید، نانو و ... نگاه می‌کنیم دانشمندانی که از مجموعه‌های وابسته در جهاددانشگاهی درخشش دارند، در صدر قرار می‌گیرند و این مایه مباهات است و می‌توانیم ادعا کنیم این مسئله منحصر به انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی افزود: یکی از گره‌گشایی‌های انقلاب اسلامی در حوزه پیشرفت کشور همین بود که رهبران انقلاب یک ایده پیشبرنده را پیش بردند و معضل تاریخی ارتباط دانشگاه و صنعت را حل کردند. بایستی گرامی‌ بداریم یاد و خاطره همه پیشکسوتان علمی، جهاد دانشگاهی و شهدای گرانقدر جهاد به خصوص شهید کاظمی آشتیانی و 22 شهید گرانقدری که در بمباران در تبریز به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم کاظمی آشتیانی افتخارات بزرگی برای کشور در حوزه دانش‌های نو کسب کردند و مقام معظم رهبری همیشه از ایشان با تجلیل، تکریم و تعظیم یاد می‌کنند، اظهار امیدواری کرد این ظرفیت‌ها بیشتر شود.

راهبرد مهم هوشمندسازی در وزارت ارشاد

وزیر ارشاد ادامه داد: ما در وزارت فرهنگ یک برنامه تحولی بسیار قوی و مبتنی بر همه اقتضاعات امروز، هوشمندسازی فعالیت‌های فرهنگ و هنری را در پیش گرفته‌ایم و راهبرد کلان ما در حوزه فرهنگ و هنر در کنار بحث عدالت فرهنگی، مردمی سازی فرهنگ و هنر، توجه به موضوع اقتصاد فرهنگ، صنایع خلاق فرهنگی و راهبرد مهم هوشمندسازی است.

وی اضافه کرد: این مسئله به صورت جدی در حال پیگیری است و اتفاق‌های خوبی نیز در حال رقم خوردن است. برای حوزه صنایع خلاق فرهنگی یک ستاد تشکیل داده‌ایم و کار آن جلو می‌رود.

نیازمند همکاری با جهاددانشگاهی

وزیر ارشاد تصریح کرد: در حوزه صنایع فرهنگی به شدت نیازمند همکاری با جهاد دانشگاهی هستیم. بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی می‌تواند به ما کمک جدی در پیش برد این بحث‌ها بکنند و ما آمادگی این همکاری را داریم. حوزه وزارت فرهنگ حوزه متکثری است و علاوه بر خود وزارت خانه 10 سازمان وابسته داریم که هر کدام با مأموریت‌های متنوع و متکثر فعالند و سیاست دولت این است که این سازمان‌ها و نهادهای تابعه، قدرتمند و نقش‌آفرین در حوزه فرهنگ و هنر باشند که در همه این موارد آماده همکاری همه جانبه با جهاددانشگاهی هستیم.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه محمدحسین ایمانی خوشخو که رئیس دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی است، دبیر شورای هنر وزارت ارشاد نیز هستند، گفت: چند وقت پیش برخی از دوستان ادغام شورای هنر و شورای فرهنگ عمومی را مطرح و استدلال کردند که شورای هنر 13 سال تعطیل بوده است و آقای رئیس جمهور گفتند که 13 سال این شورا تعطیل بود که این مشکلات بروز کرده است.

وی از ایمانی خوشخو خواست ارتباط‌گیری بین دو مجموعه وزارت ارشاد و جهاد دانشگاهی را دنبال کند و تصریح کرد: آمادگی کامل دارم تفاهمنامه جامع عملیاتی بین وزارت ارشاد و جهاد دانشگاهی تدوین و پیوست‌هایی برای آن تعیین شود.

اسماعیلی ادامه داد: ما در وزارت فرهنگ قصد تصدیگری نداریم که همه چیز را خودمان انجام دهیم. ما به جهاد دانشگاهی اطمینان خاطر داریم. مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی مرکز علمی معتبری است و نتایج آن برای سیاست‌گذاری مهم است. من همه پیمایش‌هایی که انجام می‌دهند را با دقت مطالعه می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث صنایع نرم و فناوری‌های نوین آماده مشارکت هستیم و آماده هستیم دهکده علم و فناوری جهاد دانشگاهی را با مشارکت هم بسازیم. راه‌اندازی این طرح می‌تواند طرح مشترک بین جهاد دانشگاهی و وزارت فرهنگ باشد.

اسماعیلی اضافه کرد: در حوزه حمایت از تولید، مقام معظم رهبری فرموده‌اند از تولید حمایت فرهنگی شود؛ این یک نکته کلیدی است. حمایت فرهنگی از تولید یعنی ما بتوانیم فضای رشد تولید و انگیزه‌های کار را در بین جوانان تقویت کنیم. شما با طیف وسیعی از جوانان دانشجو سرکار دارید و این حوزه مهم است و آماده هستیم هر آنطوری که تدبیر کنید در این حوزه حضور داشته باشیم و کار را به جلو ببریم.

وی در پایان تصریح کرد: نسبت به آینده همکاری‌ها با جهاد دانشگاهی بسیار خوشبین هستم و امضای تفاهمنامه می‌تواند نقطه عطفی در همکاری‌های بین ما باشد.

انتهای پیام
captcha