دیدار شیخ الازهر و سفیر ایران در آلمان/ استقبال از گفت‌وگوهای اسلامی - اسلامی
کد خبر: 4168184
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

دیدار شیخ الازهر و سفیر ایران در آلمان/ استقبال از گفت‌وگوهای اسلامی - اسلامی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان با شیخ‌الازهر دیدار و از مواضع وی در متحد کردن جهان اسلام تقدیر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه الیوم السابع، محمود فرازنده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان با احمد الطیب، شیخ الازهر مصر در محل اقامتش در برلین دیدار و گفت‌وگو کرد.

احمد الطیب که برای شرکت در نشست بین‌المللی صلح به برلین رفته است، تأکید کرد که دلیل اختلافات و شکاف‌های کنونی میان مسلمانان نزاع‌های غیراسلامی است که قرآن کریم نیز نسبت به آن‌ها هشدار داده است، این نزاع و درگیری به وحدت اسلامی خدشه وارد ساخته و میان مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کند.

وی گفت: مهمترین چالش اسلامی در عصر حاضر چگونگی قانع کردن سیاستمداران و تصمیم‌گیرندگان در مورد این مسئله است که مصلحت و منفعت اسلامی بالاتر از همه چیز بوده و همه مسلمانان باید درخصوص آن توافق نظر داشته باشند.

شیخ الازهر خاطرنشان کرد که علمای اسلام به طور گسترده در مورد اهمیت وحدت اسلامی صحبت کرده‌اند اما نیروهای سیاسی همواره امور را بر خلاف زبان منطق و عقل سوق می‌دهند و در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش‌های جهانی از بین رفتن ارزش‌های دینی، اخلاقی و انسانی است.

وی افزود: چالش جدی جهان امروز حذف ارزش‌های دینی، اخلاقی و حتی انسانی از جوانب مختلف پیشرفت‌های علمی است؛ بحران واقعی امروز جدا کردن دین از زندگی انسان است و خروج از این بحران و تنگنا نیازمند این است که تصمیم‌گیرندگان جهان یک چارچوب اخلاقی و انسانی الزام‌آور را در دستور کار قرار دهند و منافع انسانی را بر منافع ذاتی ترجیح دهند.

وی گفت که الازهر به حفظ وحدت مسلمانان پایبند است و برای اجرای این امر در گسترده نقشه جهان اسلام از هیچ گامی فروگذار نخواهد کرد.

دیدار شیخ الازهر و سفیر ایران در آلمان/ استقبال از گفت‌وگوهای اسلامی - اسلامی

از سوی دیگر، سفیر ایران در آلمان ضمن ابراز خرسندی از دیدار با شیخ الازهر و تمجید از تلاش‌های وی برای متحد کردن جهان اسلام تأکید کرد که ایران به توان الازهر و قدرت آن برای متحد کردن مسلمانان و هدایت آن‌ها به راه درست و مقابله با کسانی که تلاش دارند تصویر غلطی از دین اسلام نشان دهند، اعتقاد راسخ دارد.

وی همچنین گفت که ایران از دعوتی که شیخ الازهر برای برگزاری گفت‌وگوی اسلامی ـ اسلامی در جریان سمینار گفت‌وگوی ادیان بحرین مطرح کرد، استقبال می‌کند.

سفیر ایران همچنین با تقدیر از مواضع الازهر در نزدیک کردن رویکردهای اسلامی تقدیر کرد و گفت که صدای الازهر در تمام جهان اسلام گوش شنوا دارد و از اعتبار برخوردار است.

 

انتهای پیام
captcha