ترمیم نسخه قدیمی قرآن به خط حجازی در مصر
کد خبر: 4171227
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱

ترمیم نسخه قدیمی قرآن به خط حجازی در مصر

کتابخانه و آرشیو ملی مصر از پایان مرمت یکی از کمیاب‌ترین و قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن کریم به خط حجازی متعلق به قرن نخست هجری خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، کتابخانه و آرشیو ملی مصر پایان مرمت قرآن حجازی را جشن می‌گیرد که یکی از کمیاب‌ترین و قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن در جهان به شمار می‌رود.

این نسخه خطی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نسخ خطی موجود در مجموعه دارالکتب و سازمان اسناد ملی به شمار می‌رود که با خط حجازی نوشته شده و  قدمت آن به قرن اول هجری قمری باز می‌گردد و شامل 32 برگ؛ 16 تک برگ و 8 دو برگ است.

این قرآن کمیاب شامل آیاتی از 10 متن قرآنی به اضافه متن کامل سوره آل‌عمران است. شایان ذکر است که بخش‌هایی دیگر از این نسخه خطی  در مجموعه کتابخانه برلین موجود است.

جشن رونمایی از این نسخه مرمت شده با عنوان «جمهوری جدید و حفظ میراث» فردا چهارشنبه، 5 مهر در دفتر مرکزی خانه اسناد در شهر فسطاط، جنب موزه تمدن برگزار می‌شود.

این جشن شامل نمایش فیلم مستندی از این نسخه قرآن، تاریخچه و مراحل مرمت آن و همچنین مرکز مرمت نسخ خطی در دارالکتب و مراحل مختلف مرمت و صحافی در آزمایشگاه مرمت دارالکتب می‌شود.

خط حجازی از نخستین خطوط اسلامی است که منسوب به حجاز و در قرن‌های نخست هجری برای کتابت قرآن کریم مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعدها این خط با خط کوفی جایگزین شد.

انتهای پیام
captcha