پیشبرد موفق راهبرد وحدت اسلامی نیازمند تقویت وفاق ملی است
کد خبر: 4172557
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
مهدی عرب‌صادق:

پیشبرد موفق راهبرد وحدت اسلامی نیازمند تقویت وفاق ملی است

کارشناس مسائل سیاسی پیشبرد موفق راهبرد وحدت اسلامی را توسط جمهوری اسلامی ایران، تقویت وفاق و وحدت ملی خواند و گفت: باید بسیاری از مسائل و شبهات مردم را در راستای افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی برطرف کنیم تا با یک پشتوانه قوی و محکم مردمی پرچمداری وحدت اسلامی را داشته باشیم و این آرمان بزرگ را با موفقیت به پیش ببریم.

مهدی عرب‌صادق

مهدی عرب‌صادق، کارشناس مسائل سیاسی و رئیس کمیته مطالعات و تحقیقات خانه احزاب ایران، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نسبت بین وحدت ملی و وحدت اسلامی گفت: لازمه وحدت جهان اسلام این است که سطح قابل قبولی از وحدت و وفاق ملی در کشورهای اسلامی از جمله کشورمان وجود داشته باشد. در وضعیت فعلی ما نیاز فراوانی به تقویت وحدت ملی داریم و لذا اگر به دنبال رسیدن به حد مطلوبی از وحدت ملی و وفاق عمومی هستیم مجموعه نظام باید نگاه محوری به مردم داشته باشد و اگر این نگاه تضعیف شود وحدت بین آحاد مردم و وحدت مردم با حاکمیت نیز ارتقا پیدا نمی‌کند و این مستلزم افزایش اعتماد مردم به مسئولان است.
 
وی افزود: از این منظر اگر می‌خواهیم وحدت را در دنیای اسلام تقویت کنیم باید بسیاری از مسائل و شبهات مردم را در راستای افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی برطرف کنیم تا با یک پشتوانه قوی و محکم مردمی پرچمداری وحدت اسلامی را داشته باشیم و این آرمان بزرگ را با موفقیت به پیش ببریم.
 

اغلب جریان‌های سیاسی سرطانی در مقابل وحدت ملی هستند

 
عرب‌صادق اظهار کرد: الان بسیاری از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی به مثابه یک سرطان برای وحدت ملی هستند و به منزله عامل تفرقه و اختلافات در جامعه عمل می‌کنند و تا زمانی که این جریان‌ها و گروه‌های سیاسی رفتارها و رویه‌های خود را اصلاح نکنند و این اختلافات برطرف نشود و مردم به معنای واقعی محوریت پیدا نکنند وحدت داخلی بهبود پیدا نمی‌کند و به تبع آن قدرت لازم را برای پیشبرد امر وحدت اسلامی به منزله یکی از توصیه‌ها و سیاست‌های اکید امام راحل و رهبر انقلاب، نخواهیم داشت. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی درباره مهمترین موانع خارجی تحقق وحدت در جهان اسلام گفت: رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی همواره از مخالفان همگرایی و نزدیکی کشورهای اسلامی به یکدیگر بوده و هستند اما علاوه بر اینها باید گفت چین و روسیه نیز برخلاف برقراری روابط گسترده با کشورهای اسلامی، چندان به نزدیکی، همگرایی و وحدت کشورهای اسلامی علاقه‌مند نیستند و باید منتظر باشیم که از سمت یکی از این دو کشور این همکاری و نزدیکی مقطعی بین کشورهای منطقه از جمله ایران و عربستان تضعیف شود.

 

مهمترین موانع خارجی تحقق وحدت در جهان اسلام

 
وی در تشریح مدعای خود گفت: قدرت‌های شرقی‌ هم به مانند غربی‌ها، با رویکرد و سیاستی دیگر وحدت اسلامی را برنمی‌تابند و منافع آنها در این است که برخی اختلافات میان ایران و کشورهای اسلامی همچنان باقی بماند و آن وحدت و همگرایی مطلوب میان کشورهای اسلامی شکل نگیرد که نمونه آن ورود چین و روسیه به مسئله جزایر سه‌گانه ایرانی و حمایت از مواضع امارات در این رابطه بود.
 
عرب‌صادق اظهار کرد: چین و روسیه به منزله قدرت‌های جهانی به مانند غربی‌ها نمی‌خواهند که یک قطب قدرت جدید به نام جهان اسلام در نظم جدید جهانی شکل بگیرد زیرا این قطب قدرت جدید را با این حجم از ظرفیت، سرمایه و ثروت را رقیب و تهدیدی برای خودشان در آینده می‌بینند.
 

وحدت اسلامی؛ امکان یا عدم امکان  

 
رئیس کمیته مطالعات و تحقیقات خانه احزاب ایران درباره امکان یا عدم امکان رسیدن به وحدت اسلامی با توجه به این موانع قدرتمند خارجی گفت: همانطور که گفتم لازمه و گام اول رسیدن به وحدت، چه ملی چه اسلامی، این است که منافع ملی و مصلحت مردم محوریت داشته باشد. لذا بدون در نظر گرفتن منافع ملی رسیدن به وحدت ملی سخت خواهد بود حال رسیدن به وحدت اسلامی که جای خود را دارد. در این میان مسئله موانع خارجی وحدت در درجه دوم قرار دارد.       
انتهای پیام
captcha