سهم قابل توجهی از فعالیت‌های قرآنی از طریق روستا‌ها افزایش یابد
کد خبر: 4173652
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲
حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی:

سهم قابل توجهی از فعالیت‌های قرآنی از طریق روستا‌ها افزایش یابد

مدیر کل امور استان‌ها و عملیات تبلیغی و ترویجی سازمان دارالقرآن الکریم با تأکید بر اینکه امروز بستر فعالیت‌های قرآنی روستایی بسیار بالا است، گفت: اگر بخشی از تربیت حافظان قرآن را در روستا‌ها دنبال کنیم، قطعاً به دلیل ظرفیت، هوش و استعداد‌هایی که در این عرصه وجود دارد، می‌توانیم شاهد اثرات مثبتی در این عرصه باشیم و سهم قابل توجهی از فعالیت‌های قرآنی را از طریق روستا‌ها افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه گفت‌وگومحور و زنده «افق» رادیو قرآن بعدازظهر امروز، پانزدهم مهرماه با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مدیر کل امور استان‌ها و عملیات تبلیغی و ترویجی سازمان دارالقرآن الکریم و ارتباط تلفنی با حجت‌الاسلام ابوذر کارگر، رئیس امور قرآنی چهارمحال و بختیاری با موضوع بررسی فعالیت‌های قرآنی روستا‌ها و عشایر به مناسبت ۱۵ مهر روز روستا و عشایر برگزار شد.

شفیعی، مدیر کل امور استان‌ها و عملیات تبلیغی و ترویجی سازمان دارالقرآن الکریم در ابتدای این برنامه با اشاره به شبکه فعالان قرآنی در روستا‌های کشور و نوع اینگونه فعالیت‌ها گفت: امروز یکی از روزهای مبارکی است که به روستائیان و عشایر عزیزمان تبریک عرض می‌کنیم. نقش روستائیان عزیز در عرصه‌های مختلف تولید در دوره‌های مختلف را نمی‌توان نادیده گرفت به همین جهت نظام به بحث روستا وظیفه و تعهد دارد و ما باید تلاش کنیم زیرساخت‌های لازم در عرصه خدمت به این قشر فراهم شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۶ درصد از جمعیت کشور ما روستایی هستند و این ظرفیت خوبی است که حاکمیت می‌تواند در عرصه فرهنگی و قرآنی، سهم و دینش را ادا کنند. البته جنس فعالیت‌هایی که زمینه و امکان آن فراهم است، آموزش‌های عمومی و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است. اولین تلاش و کار روستائیان در عرصه فعالیت‌‌های قرآنی این است که خواندن قرآن را فرا بگیرند و ما نیز تلاش می‌کنیم تا بی‌سوادی قرآنی را در این بخش ریشه‌کن کنیم.

مدیر کل امور استان‌ها و عملیات تبلیغی و ترویجی سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه قرآن می‌تواند ملجأ و پناهگاهی برای تمسک و کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات جمعی و فردی باشد، گفت: ظرفیت قرآن در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار است و بار‌ها مشاهده شده که وقتی یک روحانی در روستا‌یی مستقر می‌شود، مباحث عبادی و اعتقادی نیز تقویت می‌شود. برهمین اساس، آسیب و مشکلات نیز به شکل مشهودی کاهش پیدا می‌کند. ما در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی اقدام به اعزام مبلغ در عرصه‌های تبلیغی و ترویجی می‌کنیم. در این عرصه نیز از تمامی ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا بتواند اثرگذار باشد لذا شاهد اقدامات مؤثر قرآنی در روستا‌ها هستیم که مبلغین قرآنی ما انجام می‌دهند.

شفیعی در خصوص مطالبه روستائیان در حوزه فعالیت‌های قرآنی و رسانه‌ای کردن این فعالیت‌ها گفت: در سال ۱۴۰۰ وزارت ارشاد در مورد معرفی روستای قرآنی اقدام قابل توجهی را انجام داد که هفت روستای قرآنی کشور را معرفی کرد. این روستا‌ها شامل اندبیل در استان اردبیل، چارک در استان بوشهر، بیلند در استان خراسان رضوی محمدآباد در استان فارس، فردو در استان قم، قراخیل در استان مازندران و ده‌عرب در استان یزد است. شبکه قرآن و معارف سیما هم یک مستند و برنامه در این خصوص تولید کرد. در حال حاضر ما نیز برنامه‌ای را در این خصوص داریم که این روستا‌ها و مراکز کمتر توسعه یافته، فعالیت‌هایشان را معرفی کنند.

مدیر کل امور استان‌ها و عملیات تبلیغی و ترویجی سازمان دارالقرآن الکریم با تأکید بر اینکه امروز بستر فعالیت‌های قرآنی روستایی بسیار بالا است، اظهار کرد: امروز دو هزار و ۴۱۹ خانه قرآنی روستایی فعال داریم که مجوزشان را از سازمان دارالقرآن دریافت کرده‌اند و اگر فعالیت آن‌ها رسانه‌ای شود، قطعاً در توسعه اینگونه فعالیت‌ها اثرگذار و اثربخش خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر بخشی از تربیت حافظان قرآن را در روستا‌ها دنبال کنیم، قطعاً به دلیل ظرفیت، هوش و استعداد‌هایی که در این عرصه وجود دارد، می‌توانیم شاهد اثرات مثبتی در این عرصه باشیم و سهم قابل توجهی از فعالیت‌های قرآنی را از طریق روستا‌ها افزایش دهیم.

در ادامه این برنامه، ارتباط تلفنی با حجت‌الاسلام ابوذر کارگر، رئیس امور قرآنی چهار محال بختیاری برقرار شد که وی نیز با اشاره به برنامه‌های قرآنی در استان و روستا‌های آن، گفت: ما آموزش‌های عمومی قرآن داریم که مورد توجه بسیاری از مردم است. مورد دیگر آموزش‌های تخصصی و بخش دیگر هم فعالیت‌های تبلیغی و تریجی است. در روستا‌ها نیز دو عنوان برنامه داریم یک مطالبه‌ای است که از سوی جوانان روستایی برای برنامه‌ها و محافل قرآنی داریم. امروز جشنواره‌های سالیانه حفظ قرآن را در روستا‌های استان داریم. به عنوان مثال در یکی از روستا‌های شهرستان بروجن بالغ بر ۴۰۰ نفر از مردم روستا در یک جشنواره قرآنی شرکت کرده و رتبه کسب کردند.

وی بیان کرد: مجموعه فعالیت‌های قرآنی ما در روستا‌ها به شدت مورد استقبال و مورد مطالبه است. این هم در حالی است که از لحاظ اقتصادی بسیار ضعیف هستند، اما اعلام می‌کنند نگران هزینه نباشید و این کلاس‌ها را برگزار کنید. بخش دیگری از برنامه‌های قرآنی ما برای عشایر است که شامل برنامه محفلی و برگزاری مسابقه بود که با استقبال عشایر عزیزمان همراه بود.

وی در مورد تعداد خانه‌های قرآن روستایی و شهری گفت: در استان ۱۶۷ خانه قرآن روستایی و شهری داریم که از این تعداد بالغ بر ۵۰ مورد آن روستایی است. ما در مجموعه روستاهایمان در کنار آسیب‌های فرهنگی به شدت مطالبه فعالیت‌های قرآنی داریم، اما دستمان بسته است، ولی با تمام این‌ها تلاش می‌کنیم امکانات حداقلی را برای این عزیزان فراهم کنیم که روستائیان ما نیز با وجود محرومیت، فعالیت‌های چشمگیری در عرصه قرآنی در روستا‌ها انجام می‌دهند.

بخش دیگر این برنامه ارتباط تلفنی با خانم سبزه‌ای، معلم قرآن روستای دلگان سیستان و بلوچستان و خانم بوئینگی، معلم قرآن روستای جازموریان استان کرمان بود که به فعالیت‌های قرآنی روستای خود و دغدغه‌های این عرصه شامل کمبود امکانات آموزشی، نبود امکانات مادی، کمبود خیر قرآنی و... اشاره کردند.

انتهای پیام
captcha