مخالفت قاطع با آواره کردن فلسطینیان و لزوم توقف فوری حملات اسرائیل به غزه
کد خبر: 4176806
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
در اجلاس قاهره تأکید شد؛

مخالفت قاطع با آواره کردن فلسطینیان و لزوم توقف فوری حملات اسرائیل به غزه

رئیس جمهور مصر، شاه اردن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اجلاس امروز صلح در قاهره هر گونه تلاش رژیم صهیونیستی برای آواره کردن فلسطینیان را مردود و بر لزوم حل فوری مسئله فلسطین تأکید کردند.

اجلاس قاهره

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، اجلاس بین‌المللی صلح امروز،  با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف منطقه و جهان و به منظور بررسی تحولات غزه در پایتخت مصر آغاز شد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به عنوان اولین سخنران این کنفرانس تأکید کرد: ما حمله و کشتار و ارعاب همه شهروندان را به طور کاملاً آشکار محکوم و دعوت خود را به لزوم حفاظت بین‌المللی از ملت فلسطین و همه غیرنظامیان اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مصر به تلاش‌ها برای هماهنگی و ارسال کمک‌های بشردوستانه ورود کرده است، گفت: گذرگاه رفح را نبسته بودیم بلکه این اسرائیل بود که با بمباران آنجا مانع باز شدن آن شد و حالا با  رئیس جمهور آمریکا توافق کردیم که این گذرگاه باز بماند.

رئیس جمهور مصر ضمن تأکید مجدد بر مخالفت با آواره کردن اجباری فلسطینیان گفت: ما این موضوع را به معنای نابودی نهایی مسئله فلسطین برمی‌شماریم.

السیسی افزود: کسانی که گمان می‌کنند ملت مقاوم فلسطین مایل به ترک سرزمین خود است، اشتباه می‌کند حتی اگر به ماندن تحت اشغال ادامه دهد و به دنیا هم تأکید می‌کنیم که تسویه مسئله فلسطین بدون ایجاد راه حل عادلانه هرگز رخ نخواهد داد و بخصوص به زیان مصر این اتفاق روی نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در کنفرانس امروز برای دستیابی به توافق بر سر نقشه راه احیای روند صلح تلاش می‌شود، گفت: نقشه راه مبتنی بر ایجاد آتش‌بس فوری تا دستیابی به تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

رئیس جمهور مصر گفـت: حل مسئله فلسین از طریق عادلانه خواهد بود نه با برچیدن کامل یک ملت و آواره کردن آنها به سمت کشور مصر و ما اکنون در برابر یک بحران بی‌سابقه هستیم که مستلزم تلاش برای ممانعت از گسترش دامنه درگیری است.

عبدالله دوم، شاه اردن هم طی نطقی در این اجلاس بر لزوم پایبندی به قواعد درگیری و عدم تعرض به غیرنظامیان حتی در وضعیت دفاع از خویشتن تأکید کرد و گفت: حمله نظامی اسرائیل که غیرنظامیان را هدف می‌گیرد و آنها در غزه تحت محاصره قرار داده و از غذا، دارو و کمک‌ها محروم کرده، محکوم است.

ملک عبدالله، پادشاه اردن

وی افزود: عواقب بی‌توجهی به اجرای قوانین بین‌المللی بشردوستانه جدی و خطرناک است و جنگ غزه باید متوقف شود.

شاه اردن گفت: بمباران‌های شدید غزه مردود و مجازات جمعی در حق ساکنانی محسوب می‌شود که هیچ قدرت و نیرویی ندارند و این یک جنایت جنگی است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این اجلاس تأکید کرد: ما هرگز آواره کردن فلسطینیان از نوار غزه، قدس و کرانه باختری را نمی‌پذیریم و با وجود همه چالش‌ها در سرزمین خود می‌مانیم.

وی با هشدار درباره حملات رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان و افراط‌گراها علیه مقدسات در قدس و مسجد الاقصی گفت: امنیت و صلح با راه حل دو دولتی محقق می‌شود به گونه‌ای که قدس پایتخت فلسطین باشد.

عباس در پایان سخنان خود با تکرار سه بار جمله هرگز کوچ نخواهیم کرد گفت: ما در سرزمین خود باقی خواهیم ماند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم در نطق خود تأکید کرد: زمان آن رسیده است که به این کابوسی که کودکان را تهدید می‌کند، پایان داده شود. زمان آن رسیده که به وحشت در فلسطین و اسرائیل پایان داده شود.

وی افزود: ما بار دیگر بر لزوم توقف درگیری‌ها برای ایجاد صلح بر اساس راه حل دو دولتی تأکید می‌کنیم.

رئیس شورای اروپا هم بر اهتمام آن در حمایت از تلاش‌ها برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه تأکید کرد و گفت ما همه تلاش خود را برای اجرای راه حل دو دولتی به کار می‌بندیم.

در شانزدهمین روز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدا تاکنون را چهار هزار و 137 نفر اعلام کرده است.

انتهای پیام
captcha