ارتقای سواد رسانه‌ای برای تشخیص دروغ‌پراکنی دشمن لازم است + صوت
کد خبر: 4178098
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
حجت‌الله سیفی:

ارتقای سواد رسانه‌ای برای تشخیص دروغ‌پراکنی دشمن لازم است + صوت

یک کارگردان سینما گفت: نیاز است تا با تولید برنامه‌های کارشناسانه‌محور سواد رسانه‌ای جامعه را بالا بریم تا همه مخاطبان دریابند آنچه از سوی دشمن درباره جنایات کنونی غزه بیان می‌شود حرفی دلسوزانه نیست.

نزدیک به سه هفته است که صهیونیست‌ها شروع به نسل‌کشی مسلمانان در غزه کرده‌اند. در این میان سازمان‌های حقوق بشر غربی چشم و گوش خود را بسته‌اند و خبری از این جنایات انعکاس نمی‌دهند و حتی اخبار خلاف واقع را منتشر می‌کنند. این بمباران خبری به شدت ادامه دارد و با انواع و اقسام حیله‌های رسانه‌ای سعی می‌شود تا رژیم اشغالگر مظلوم و فلسطینی‌ها ظالم نشان داده شوند.

در این رابطه خبرگزاری بین‌المللی قرآن با حجت‌الله سیفی، کارگردان سینما گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

ایکنا – آنچه این روزها در غزه در حال رخ دادن است امری فراتر از ددمنشی است که توسط صهیونیست‌ها انجام می‌شود. به عنوان یک سینماگر نظرتان را پیرامون این موضوع بیان کنید.

انسان‌ها چند وجه مشترک دارند ابتدا اینکه خالق آنها یک نفر است و همه آنها روی یک زمین زندگی می‌کنند. همه انسان‌ها حق‌دارند از آنچه خداوند در اختیارشان قرار داده بهره‌مند شوند. هیچ انسانی حق ندارد حق دیگری را از او گرفته و تعرضی نسبت به مکان او داشته باشد. اما به دلیل اینکه مدیران کلان جهانی اصولاً و عموماً استبدادگر هستند صلح در جامعه رخ نمی‌دهد! این مشکل از گذشته‌های دور وجود داشته و تا امروز هم ادامه پیداکرده است. به همین دلیل همیشه خداوند ظالمان را لعنت می‌فرستند. خداوند ظالمان را به بدترین عذاب در روزی که قرار است پاداش بگیرند وعده داده است.

در عصر حاضر انسان‌های ستمگر نمی‌توانند آرامش دیگران را ببینند. آنها حق خود را برتر از دیگران می‌دانند برای همین دست به ظلم می‌زنند و خانه دیگری را مال خود می‌کنند. خداوند فرموده هر کس زمینی را به آبادی رساند آن زمین متعلق به او است پس دیگری حق تعرض به آن را ندارد مگر اینکه صاحبخانه مایل باشد همسایه جدید را بپذیرد. نمود بارز این اتفاق را در سرزمین‌های اشغالی به وضوح شاهد هستیم. فلسطینی‌ها زمینی که روی آن زندگی می‌کنند را آباد کرد‌ه‌اند اما صهیونیست به زور خانه‌ها و زمین‌ها فلسطین‌ها را از آنها گرفته و آنها را بیرون رانده‌اند. این مسئله نشئت‌ گرفته از نگاه شیطانی سیاستمداران است. این نگاه سبب شد در غزه نسل‌کشی رخ دهد. نکته عجیب اینکه در شرایط فعلی ظالم در پی تغییر چهره است چراکه با تبلیغات گسترده در پی مظلوم نشان دادن خود است! در این میان کشورهایی که خود را حافظ حقوق بشر می‌دانند نیز از ظالم حمایت می‌کنند! حمایت از ظالم را به روشنی در سازمان ملل یا بهتر بگویم دول، رخ می‌دهد. برای این کلمه دول را به کار بردم که اگر این سازمان واقعاً سازمان ملل بود باید ظلمی که بر مردم غزه می‌رفت را می‌دید اما اکنون جمع دولت‌هاست.

ایکنا – نکته تأسف‌آور اینجاست که تبلیغات همه‌جانبه غرب و صهیونیست‌ها به گونه‌ای است که در برخی مواقع توانسته دید عده‌ای معدود را عوض کرده تا تحریف‌هایی که انجام می‌دهند را باور کنند...

رسانه‌های غربی در اختیار سران اندیشه آنها است. این رسانه‌ها با قدمت صد ساله خود تلاش کرده‌اند جهان را مسخ خبرهای خود کنند. این خواسته آنها نیز تا حدودی طی صد سال گذشته محقق می‌شد اما در زمان حال با فراگیر شدن وسایل ارتباط‌ جمعی و خبررسانی که تلفن‌های همراه انجام می‌دهند، کارکرد سلطه گرایانه رسانه‌های غربی از بین رفته است. چون مردم خود می‌توانند تولید خبر کنند. اما با این‌ وجود ممکن است برخی جریان‌سازی‌ها تأثیرگذاری داشته باشد اما وقتی رژیمی، کودک‌کشی را پیشه می‌کند در نهایت هیچ ترفندی نمی‌تواند پلیدی کارشان را بپوشاند.

کد

تحریف‌های رسانه‌های غربی و صهیونیستی تا آنجا ناشیانه و غیرقابل‌باور شده که دیگر غربی‌ها نیز آن را باور نمی‌کنند. وقتی در مصاحبه با زن یهودی از او پرسیده می‌شود که نیروهای حماس چگونه با وی رفتار کرده‌اند می‌گوید که برخوردها آنها مهربانانه بوده است. در چنین شرایطی هنگامی این سخنان را از زبان خود اسرائیلیان می‌شنویم دیگر دروغ‌های رسانه‌‌ای آنها شاید بتواند عده‌ای اندکی که شعورشان را به کار نمی‌گیرند را تحت تأثیر قرار دهد. مسلمانان به دلیل تعلیماتی که در اسلام وجود دارد هیچ‌گاه کودک‌کشی انجام نمی‌دهند. اگر می‌بینیم افرادی نظیر داعش دست به این کار می‌زنند آنها مسلمان نیستند. در هشت سال جنگ تحمیلی ما حس مسلمانی را به خوبی در بین رزمندگان خودمان مشاهده می‌کردیم؛ رزمندگانی که هیچ‌گاه حاضر نمی‌شدند نسبت به زن و کودکان تعرضی انجام دهند.

با تمام توضیحات فوق باز هم عده‌ای هستند که خود را به ندیدن می‌زنند! این افرادی را نمی‌شود آگاه کرد زیرا آگاهانه خود را به نفهمی زده‌اند. این مسئله را در زمان اغتشاشات هم در کشورمان شاهد بودیم. در آن زمان اقداماتی جنایتکارانه‌ای که توسط اغتشاشگران رخ می‌‌داد را به حکومت نسبت می‌دادند! در این راستا نیاز است تا با تولید برنامه‌های کارشناسانه‌محور سواد رسانه‌ای جامعه را بالا بریم تا همه مخاطبان دریابند آنچه از سوی دشمن بیان می‌شود حرفی دلسوزانه نیست.

ایکنا – در شرایط فعلی، بهترین عملکرد از سوی رسانه‌ها داخلی، پوشش خبری است زیرا برای تولید کارهای نمایشی زمان نیاز است. درباره این موضوع چه نظری دارید؟

همان‌گونه که اشاره کردید تولید کارهای نمایشی زمانبر است اما باید از همین امروز نسبت به تولید فیلم و سریال در این حوزه اقدام کرد ولی آنچه در شرایط فعلی نیاز است پوشش رسانه‌ای صحیح اتفاقاتی است که این روزها در غزه رخ می‌دهد و حتماً باید پوشش صحیحی رسانه‌ای داده شود. برای همین باید پیام‌رسانی دقیق و به موقع در این رابطه انجام شود. نکته دیگر اینکه باید ما اعتراضاتی که در همه جای دنیا برعلیه صهیونیست‌ها برپاشده را پوشش و انتشار دهیم تا تمام مردم بدانند جنایاتی که اسرائیلیان در حال انجام آن هستند هیچ‌گونه توجیه انسانی ندارد.

در پایان بازهم تأکید می‌کنم باید بتوانیم به واسطه اخبار خود، دروغ‌های صهیونیست‌ها را فاش کنیم. صهیونیست‌ها در خبرهای خود خبر از خشونت خود مسلمانان در عملیات طوقان الاقصی را می‌دهند در حالیکه هیچ مدرک و فیلمی در این رابطه ارائه نمی‌دهند جالب است تنها فیلم‌هایی که دارند صحبت از مهربانی مسلمانان با مردم بوده است. این موضوع می‌تواند کارکرد خوب رسانه‌ای برای افشای بسیاری از حقایق را در بر داشته باشد.

گفت‌و‌گو از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha