رواج نسخه‌های قرآن دارای ایراد چاپی، چالش اوقاف الجزایر
کد خبر: 4178580
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

رواج نسخه‌های قرآن دارای ایراد چاپی، چالش اوقاف الجزایر

رواج نسخه‌های فاقد مجوز، دارای ایراد چاپی، بدون تأیید و همچنین نسخه‌هایی با روایت‌های غیر رایج در این کشور در کنار کیفیت نازل چاپ برخی از نسخه‌های موجود قرآن کریم در بازار الجزایر به چالشی جدی برای وزارت اوقاف این کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، با وجود آنکه وزارت امور دینی و اوقاف الجزایر از جمع‌آوری نسخه‌های فاقد مجوز و ثبت نشده قرآن کریم از این کشور خبر داده است، برخی از رواج این نسخه‌ها در کتابخانه‌ها و حتی وجود آن در این دوره از بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب الجزایر خبر داده‌اند که از روز چهارشنبه هفته گذشته (3 آبان) کار خود را شروع کرده و تا 4 نوامبر (13 آبان) ادامه خواهد داشت.

با وجود اقدامات دولت الجزایر در منع عرضه و توزیع نسخ قرآن فاقد تأییدیه از وزارت اوقاف این کشور، رسانه‌های این کشور از وجود این نسخه‌ها به شکل گسترده در کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌های سطح کشور خبر داده‌اند.

از سویی انتقادهای گسترده‌ای از کیفیت نازل نسخه‌های قرآن از نظر کیفیت کاغذ، سطح چاپ و صحافی نیز در الجزایر مطرح شده است.

علاوه بر این وزارت اوقاف الجزایر پیش‌تر انتشار و توزیع قرآن‌ها به روایتی غیر از «ورش از نافع» را ممنوع کرده است، اما گزارش‌های زیادی از توزیع قرآن با روایت «حفص از عاصم» و همچنین قرآن‌های وارداتی از مصر، ترکیه و لبنان بدون تأیید از وزارت اوقاف در الجزایر وجود دارد. همچنین قرآن‌هایی بدون رعایت حقوق مالکیت فکری نیز در الجزایر رواج یافته است.

در کنار این موارد یکی دیگر از مشکلات، ورود قرآن‌های مصری با مجوزهای قدیمی الازهر شریف است، در حالی که خود قانون مصر اقتضا می‌کند که این مجوز باید هر 5 سال یک بار تمدید شود.

دولت الجزایر در سال 2017 با انتشار دستورالعملی ورود، چاپ و توزیع قرآن را مشروط به اخذ تأییدیه از وزارت اوقاف و امور اسلامی کرده است.

انتهای پیام
captcha