درخواست عفو بین‌الملل برای جلوگیری از نفرت‌پراکنی علیه فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 4179086
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵

درخواست عفو بین‌الملل برای جلوگیری از نفرت‌پراکنی علیه فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی

سازمان عفو بین‌الملل از شبکه‌های اجتماعی خواست تا از انتشار رو به گسترش محتوای مبتنی بر نفرت‌پراکنی علیه فلسطینیان جلوگیری کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از بیان الیوم، سازمان عفو بین‌الملل از شبکه‌های اجتماعی خواسته است که با توجه به تشدید درگیری‌ها در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی، فوراً با گسترش نفرت‌پراکنی دینی و مذهبی علیه فلسطینیان برخورد کنند.

این سازمان اعلام کرد که افزایش هشداردهنده‌ای در فراخوان‌های مبتنی بر نفرت‌پراکنی ثبت شده است که تحریک به خشونت، دشمنی و تبعیض را از طریق شبکه‌های اجتماعی تشویق می‌کند. درحالی که چنین چیزی طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع است.

رشا عبدالرحیم، مدیر برنامه فناوری عفو بین‌الملل، گفت: شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در طول بحران‌ها از نظر ارتباطات نقش حیاتی ایفا کنند، بنابراین شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی باید فوراً برای حمایت از حقوق بشر گام بردارند.

عبدالرحیم افزود: این شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که پلتفرم‌های آن‌ها پیام‌های نفرت و خشونت را پخش نمی‌کنند. در غیر این صورت، آن‌ها در خطر مشارکت در نقض جدی حقوق بشر هستند. این موضوع شامل جنایات جنگی هم می‌شود که در درگیری سرزمین‌های اشغالی فلسطین هم دیده شد. درگیری که تلفات آن به شکل بی‌سابقه‌ای غیرنظامیان هستند و یک بحران انسانی فاجعه‌بار را به دنبال داشته است.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که تعداد زیادی پست در رسانه‌های اجتماعی حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در غزه را ستایش می‌کند، از تخریب‌ها حمایت می‌کند و خواستار خشونت علیه فلسطینیان است. در بسیاری از این پست‌ها از الفاظ نژادپرستانه و غیرانسانی علیه فلسطینی‌ها استفاده شده است.

سازمان «شاخص خشونت» که به مرکز غیر دولتی فلسطینی «حمله» وابسته است، از تاریخ 7 اکتبر 2023 بیش از 493 هزار مورد درخواست و دعوت به نفرت‌پراکنی علیه فلسطینیان و مدافعان حقوق بشر را به ثبت رسانده است که به زبان عبری و در شبکه‌های اجتماعی درحال پخش و گسترش است.

این درحالی است که مقامات دولتی و نظامی اسرائیل نیز از الفاظ توهین‌آمیز و نژادپرستانه علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند. در 16 اکتبر، اکانت نخست وزیر اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس (@IsraeliPM) توئیتی نژادپرستانه منتشر کرد که در آن از الفاظ غیرانسانی استفاده شده و نوشته بود: «مبارزه بین فرزندان نور و فرزندان تاریکی، بین بشریت و قانون جنگل است.»

به همین ترتیب، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت اسرائیل در 17 اکتبر گفت: «تا زمانی که حماس گروگان‌ها را آزاد نکند، تنها چیزی که باید وارد غزه شود صدها تن مواد منفجره است، نه یک گرم کمک‌های بشردوستانه.»

انتهای پیام
captcha