توجه ویژه رهبر انقلاب به تفسیر سیاسی و اجتماعی قرآن
کد خبر: 4181803
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
حجت‌الاسلام رستمی تبیین کرد:

توجه ویژه رهبر انقلاب به تفسیر سیاسی و اجتماعی قرآن

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: رهبر انقلاب اسلامی، رویکرد ویژه‌ای به تفسیر اجتماعی و سیاسی قرآن و جهت‌گیری هدایتی و تربیتی قرآن کریم دارند.

حجت‌الاسلام رستمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری»، امروز سه شنبه ۲۳ آبان ماه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در این کنگره به سخنرانی پرداخت و گفت: ابتدا لازم است از برگزار کنندگان این کنگره مخصوصا جامعه المصطفی(ص) العالمیه و دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کنم. موضوعی که انتخاب شده هرچند از نظر زمانی دیرهنگام است اما از نظر موضوعی مهم است چون به اندیشه‌های قرآنی شخصیتی عالم، محقق و اهل تامل در قرآن با ابعاد مختلف آن پرداخته می‌شود. رهبر معظم انقلاب شخصیتی هستند که عمری را به استنتاج و استنطاق قرآن پرداخته است و اولین کار علمی ایشان در حوزه قرآن مربوط به سال ۱۳۵۳ است هرچند که توجه ایشان به قرآن به عنوان مجموعه‌ای جامع و پاسخگوی نیازهای بشر به دوران قبل از آن بر می‌گردد. 
 

تبعات دوری از قرآن کریم

وی با اشاره به تلاش‌های رهبر معظم انقلاب برای حضور قرآن کریم در عرصه اجتماعی افزود: تلاش برای به صحنه آوردن قرآن کریم در همه عرصه‌ها در رویکردهای مقام معظم رهبری وجود داشته است چراکه رهبر معظم انقلاب، قرآن را مجموعه‌ای نظام‌مند و پاسخگو می‌دانند و از این جهت تلاش برای به عرصه آوردن قرآن در هر حوزه‌ای از جمله در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی، به صورت معنادار در تلاش‌های فکری ایشان وجود دارد. یکی از آفت‌هایی که به واسطه حاکمیت جریان منحرف از قرآن در دوره‌های مختلف تاریخ اسلام پدید آمد فردمحور شدن و غیراجتماعی دیدن دین‌ و مخصوصا قرآن بود لذا عده‌ای پیدا شدند که اجازه بروز و ظهور ابعاد بزرگ و اجتماعی قرآن کریم را ندادند به این علت که عمل و روش حکومت‌های موجود، غیر قرآنی بود.
 
حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد: گرفتار شدن دین در دست عالمانی که توجیه کننده رفتار حاکمان بودند بلاهای زیادی بر سر قرآن آورد. لذا اهل بیت(ع) تلاش کردند اجازه غلبه این روایت تحریف شده از قرآن را ندهند و مسیری پیش پای ما قرار دادند که یکی از حوزه‌های بروز و ظهور عمل به قرآن همین انقلاب اسلامی است. رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۵۳ در بیان تفسیری خود در تفسیر سوره برائت و سایر فرمایشات تفسیری می‌فرمایند ما دنبال استخراج طرح‌ سیاسی اسلام برای جامعه هستیم که در قالب کتاب «طرح کلی اندیشه سیاسی اسلام» منتشر شده و دین را از مجموعه‌ای منزوی خارج کرده و معتقدند باید دین به اداره جامعه بپردازد. 
 

تداوم اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: ایشان در دهه هشتاد و سی سال پس از فرمایشاتی که در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» داشتند، همان فرمایشات را مجددا تکرار می‌کنند و این نشان می‌دهد که دیدگاه ایشان در قبل و بعد از انقلاب نسبت به ابعاد سیاسی قرآن کریم تفاوتی نکرده است. در فرمایشاتی که در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در دوران قبل از انقلاب، برای جوانان دارند به خوبی به تبیین ابعاد سیاسی قرآن کریم پرداخته‌اند اما بعد از انقلاب مجددا می‌فرمایند حرف‌های من همین حرف‌هاست. ایشان رویکرد ویژه‌ای به تفسیر اجتماعی و سیاسی قرآن و جهت‌گیری هدایتی و تربیتی قرآن کریم دارند. در بین مجموعه‌ای از تفاسیر که در معرض آن هستند به تفسیر المیزان اثر ارزشمند مرحوم علامه طباطبایی و تفسیر فى ظلال القرآن اثر سید قطب توجه دارند که به استخراج مفاهیم اجتماعی قرآن کریم پرداخته است. این نگاه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مداوم بوده و تا امروز نیز ادامه داشته است. 
 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دهه هشتاد در یک سخنرانی فرمودند آن مباحثی که در جلسات تفسیر قرآن کریم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح کردم پایه‌های فکری برای ایجاد نظام اسلامی بود و من الان هم آن سخنان را تایید می‌کنم. ایشان می‌فرمایند: «بنده از قرآن دنبال ایجاد پایه‌های نظام اسلامی بودم در حالی‌که بسیاری از مبارزان از ادامه فعالیت ناامید شدند» آنچه امروزه در بدنه نظام استکباری می‌بینیم تلاش‌های وافر برای مبارزه با قرآن و تخریب آن است و حتی یکبار دیدیم که قرآنی تنقیح شده را منتشر کردند و گفتند باید قرآنی عاری از آیات یهود ستیز منتشر کنیم اما قرآن کریم هر روز به میزان بیشتری مورد توجه جوامع مسلمان قرار می‌گیرد. 
 

لزوم عمومی کردن اندیشه‌های قرآن رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام رستمی تصریح کرد: بنده عرض آخرم را به موضوع مقاومت و آنچه این روزها در منطقه در حال رخ دادن است معطوف می‌کنم.‌ روز گذشته رهبر معظم انقلاب فرمودند دل همه ما از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است خون است و شاید به بنده سخت‌تر می‌گذرد چون اطلاعات بیشتری نسبت به بقیه دارم. رهبر انقلاب فرمودند توجه به قرآن یک مسیر سیاسی و دوری از قرآن رویکرد دیگری می‌آورد و سرافکندگی نظام‌ها و‌حکومت‌های منطقه و اطاعت تحقیرآمیز از غرب ناشی از دوری از قرآن است. به همین دلیل است که یکی از تحلیلگران بعد از کنفرانس اخیر در عربستان گفتند که تنها کسی که به خوبی از غزه حمایت کرد رئیس جمهور ایران بود.
 
وی گفت: در کتاب‌های فراوانی به آیه نفی سبیل اشاره شده است اما چقدر کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه به این موضوع توجه کرده‌اند. این هم از محورهایی است که در دهه‌های گذشته در فرمایشات رهبر معظم انقلاب وجود داشته است. رهبر انقلاب استکبار را آفت بشر می‌دانند و معتقدند توجه به قرآن باعث استکبار ستیزی و تقویت روحیه جهادی می‌شود. رهبر انقلاب، در اندیشه قرآنی خود، جهاد کبیر و فرهنگ شهادت را نیز از مهمترین آموزه‌های قرآنی می‌دانند و معتقدند اگر چنین رویه‌ای در میان یک ملت در پیش گرفته شود آن مردم می‌تواند مستقل و بدون دغدغه زندگی کند.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان سخنان خود گفت: امید به آینده و تحقق روزهای عالی حاکمیت ارزش‌های الهی و انسانی بر عالم، از ترجیع بندهای سخنان رهبر معظم انقلاب در بسیاری موارد بوده است. ایشان هیچگاه ناامید نشده‌اند و در همین فرمایشات دیروز فرمودند در عین توجه به سختی‌ها اما حواستان باشد کسی را نا امید نکنید. ان‌شاءالله خداوند متعال توفیق دهد این اندیشه‌ها در میان عموم جامعه و در مجامع علمی ما بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و شاهد تحقق مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب باشیم.
 

انتهای پیام
captcha