تاریخچه کتابخانه‌های وقفی مدینه بررسی شد
کد خبر: 4184215
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
در قالب کتاب؛

تاریخچه کتابخانه‌های وقفی مدینه بررسی شد

محمد سید عمر الشنقیطی، در اثر جدیدی که از سوی بنیاد ملک عبدالعزیز انتشار یافته، کتابخانه‌های وقفی مدینه را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از تواصل، محمد سید عمر الشنقیطی با انتشار اثری با عنوان «کتابخانه‌های وقفی در مدینه منوره» که از سوی بنیاد ملک عبدالعزیز وارد بازار کتاب شده به کتابخانه‌های وقفی در مدینه منوره پرداخته است.

وی در ابتدای اثر خود به مفهوم کتابخانه‌های وقفی و نقش آن در توسعه تمدن اسلامی و در ادامه به کتابخانه‌های وقفی در مدینه منوره مانند کتابخانه مصحف شریف، کتابخانه مسجدالنبی و کتابخانه شیخ عارف حکمت پرداخته است.

الشنقیطی در ادامه به جایگاه برجسته در حفظ قرآن و نسخ خطی اشاره کرده و از توجه گسترده به این کتابخانه‌ها به‌ویژه پس از تأسیس کتابخانه عمومی مدینه و کتابخانه ملک عبدالعزیز با هدف حفظ و مراقبت از این کتابخانه‌های وقفی یاد کرده است.

کتابخانه‌های وقفی همواره در طول تاریخ اسلامی نقش بسیار مهمی در حفظ مصحف‌های تاریخی و همچنین نسخ خطی ارزشمند از جمله تفاسیر و علوم دینی داشته است. از آنجایی که بسیاری از این نسخه‌ها در طول تاریخ در معرض خطرات فراوان از جمله تخریب، فرسودگی، نابودی به دست مهاجمان و یا در قرن‌های اخیر انتقال به موزه‌ها و کتابخانه‌های غربی قرار داشته‌اند، وقف کتابخانه‌های حاوی این نسخ راهکاری بسیار مهم برای جلوگیری از این اقدامات به شمار می‌رفته است.

انتهای پیام
captcha