واسپاری امور قرآنی به مردم را تقویت کنیم
کد خبر: 4190493
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

واسپاری امور قرآنی به مردم را تقویت کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی با تأکید بر ضرورت سپردن امور به دست مردم و پرهیز از افزودن کارها برای سازمان‌ها گفت: باید برای حضور مردم در صحنه‌های مختلف تسهیل‌گری انجام داده و زمینه را برای آنان فراهم کنیم تا خود مردم برای مردم راهگشایی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشوربه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بعدازظهر امروز، 7 دی‌ماه در نشست شورای قرآنی استان فارس که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: امروز دیگر فرصت تعارف نداریم و باید به سراغ اقدام برویم.

وی با بیان اینکه ادبیات انقلاب و امامین انقلاب، از مردم با مردم و برای مردم است، افزود: اینکه مانند دوران بازرگان بگوییم مردم به خانه‌های خود بروند و ما حکومت می‌کنیم یا اینکه بگوییم دولت برای مردم؛ دیگر پاسخگو نیست، باید برای حضور مردم در صحنه‌های مختلف تسهیل‌گری انجام داده و زمینه را برای آنان فراهم کنیم تا خود مردم برای مردم راهگشایی کنند و این همان چیزی است که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به دنبال آن است.

حسینی بر ضرورت مطالعه دقیق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کرد و افزود: لازم است فرمایشات ولی امر را مخصوصاً آنگاه که مأموریت ما را تبیین می‌کنند، بخوانیم و درباره آن مباحثه کنیم و در پی آن بیاییم و بدانیم چه باید انجام دهیم؛ این‌ها جزو لوازم کار ماست.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد: باید مشخص کنیم در قبال بیانیه گام دوم انقلاب و مطالبه رهبر معظم انقلاب که باید با حرکت عمومی به تمدن اسلامی برسیم، چه کار انجام دهیم. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید راهکار عملی داشته باشیم. حرکت عمومی داریم اما باید سرعت و انضباط پیدا کند و نتایج محسوس آن دیده شود. در این زمینه باید موضوع برای جوانان مؤمن، انقلابی و افرادی که زبان گویا دارند، تبیین شود و این کار هم باید توسط جریان‌های حلقه میانی انجام شود.

وی با تأکید بر ضرورت سپردن امور به دست مردم و پرهیز از افزودن کارها برای سازمان‌ها گفت: تا وقتی که به اصطلاح سازمان‌ها را چاق می‌کنیم، کار زمانی پیش می‌رود که آن سازمان یا مسئول مربوط به آن باشد، در صورتی که در کار مردمی اینچنین نیست و حتی اگر مسئول کار هم نباشد، خود مردم کارها را جلو می‌برند. معمولاً ساختارهای اداری این‌گونه است که وقتی در سازمان یک مسئول نباشد، معلوم نیست حرکت مربوطه ادامه پیدا می‌کند یا خیر به همین دلیل بر ضرورت انجام کارها به دست مردم تأکید می‌شود.

میزان حضور تشکل‌های مردمی در شورای قرآنی استان‌ها بررسی شود

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه باید در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان‌ها بررسی کنیم، آیا تشکل‌های مردمی به اندازه کافی حضور دارند یا خیر، گفت: چند قرارگاه مردمی توانستیم در فارس ایجاد کنیم که به سازمان‌ها، نهادها و حاکمیت ضریب دهند تا مساجد را قرآنی کنند. این را چه کسی انجام می‌دهد. با کارمندان سازمان‌ها یا نهادها چطور می‌توانیم حلقه‌های میانی را شناسایی و تقویت کنیم. چطور یک بار دیگر اتفاق دفاع مقدس و پشتیبانی جنگ می‌تواند رخ دهد و چگونه یک بار دیگر اتفاق جهاد سازندگی رخ خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه باید بررسی کنیم آیا مشکل امروز ما در عرصه قرآنی واقعاً فقدان بودجه است و با بودجه‌هایی که در جاهای مختلف بوده است، توانسته‌ایم کاری انجام دهیم؟ گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور بوده است اما مؤسسات قرآنی چگونه توانستند کار را پیش ببرند؟

حسینی با بیان اینکه اتفاقات و همدلی‌هایی که در میدان عمل مانند سیل، کرونا و... رخ داد، می‌توانیم در عرصه جنگ نرم هم انجام دهیم، گفت: این‌ها موضوعاتی است که با آن‌ها زیاد سر و کار داریم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه افزود: استان فارس یک استان خط شکن و پیشگام است که معمولاً در عرصه‌های مختلف افتخارآفرینی می‌کند و در حوزه قرآن همچنین افرادی در این استان هستند که جایشان در این جلسات خالی است.

وی با تأکید بر اینکه نباید فراموش کنیم از چه جایگاه و خاستگاهی بلند شدیم و اکنون در کجا هستیم و از این فرصت چگونه باید استفاده کنیم، گفت: دیر یا زود این مسئولیت‌ها از ما گرفته می‌شود و تمام این فرصت‌ها موقتی است اما چه کنیم که اگر این مسئولیت را از ما گرفتند، شبکه یا جبهه‌ای درست کرده باشیم یا زمینه‌ای را فراهم کرده باشیم که اقدامات قرآنی به خوبی در سطح استان انجام شوند و به خوبی هم وضعیت آن‌ها رصد شوند.

حسینی تصریح کرد: طرح‌های قرآنی سازمان‌ها خوب است اما زمانی که مردم به صورت خودجوش و بدون اراده ما در مساجد خود جلسات قرآنی برگزار کردند، کار بسیار فوق العاده خواهد بود. حلقه‌های قرآنی ده‌ها و صدها استاد دارند که در حال فعالیت در مساجد یا بقاع متبرکه هستند و باید زمانی عملیات داشته باشیم و این ظرفیت‌ها را به رخ بکشیم و به اصطلاح زمان‌هایی باید تظاهرات داشته باشیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: در دوران طلایی انقلاب به دلیل اینکه در هر خانه، یک هیئت و روضه بود و در هر محله یک مجلس وجود داشت، می‌توانستیم دفاع مقدس را با این مجالس و محافل و اقدامات اداره کنیم و بر مشکلات اقتصادی فائق آییم.

دنبال انجام کار نمایشی نباشیم

وی با بیان اینکه اکنون دوره‌ای نیست که با انجام چهار کار نمایشی بتوانیم کار را پیش ببریم، گفت: برای اینکه بتوانیم صحنه فرهنگی و اجتماعی کشور را مدیریت کنیم، این اقدامات کافی نیست. اگر جریانات ما تکثیر نشوند و مردم به میدان نیایند، کار به سرانجام نمی‌رسد. اگر همان اتفاقات محله‌ای، جلسات قرآنی در مسجد و خانه‌ها احیا نشود، معلوم نیست، چقدر بتوانیم موفق باشیم.

حسینی با تأکید بر اینکه باید در قبال نعمت‌هایی که خدا به ما داده است، قدرشناس باشیم، گفت: نرم‌افزار انقلاب که امام راحل مبدعش بوده است نباید به دست فراموش بسپاریم تا دشمن بتواند این روش و نرم‌افزار را مهندسی معکوس کرده و برای ما نسخه زن، زندگی، آزادی طراحی کند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: نباید سرمایه عظیم بلد بودن کار در عرصه مردمی را به سازمانی یا حاکمیتی شدن تغییر دهیم. انقلاب اسلامی با همین سرمایه آمده و حرف برای گفتن داشته و پیش رفته است. حاکمیت باید در جای خودش ادای وظیفه کند اما ساختار و اعتباری که مردم را تقویت کند برای اینکه مردم را به صحنه بیاورد، بسیار مهم است. اینکه سازمان‌ها را فربه کنیم و بعد با سیاست‌ورزی از عرصه حذف و محو شویم، آن مسیری نیست که امام به ما آموخته و رهبر معظم انقلاب از ما خواسته است.

وی در ادامه خواستار تبادل تجربیات شورای قرآنی استان‌ها با یکدیگر شد و گفت: در عین حال باید تجربیات سایر استان‌ها مطابق با زیست بوم منطقه‌ای هر استان استفاده شود. پیشنهاد می‌شود اعضای شورای قرآنی استان‌ها با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند زیرا این مسئله لازم است و اکنون زمانه‌ای نیست که از استان‌های دیگر بی‌خبر باشیم و باید روحیه هم‌افزایی را نشر دهیم.

انتهای پیام
captcha