ممنوعیت سوزاندن قرآن توسط دانمارک می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد
کد خبر: 4191530
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
پژوهشگر آمریکایی:

ممنوعیت سوزاندن قرآن توسط دانمارک می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد

یک پژوهشگر آمریکایی نسبت به پیامدهای احتمالی تصویب قانون منع قرآن‌سوزی در دانمارک هشدار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، پس از ماه‌ها بحث و جدل شدید، دانمارک اخیراً قانونی را وضع کرد که براساس آن رفتار توهین‌آمیز نسبت به کتب دینی که برای جوامع مذهبی داری اهمیت است، ممنوع می‌شود و به این ترتیب پاره کردن، سوزاندن یا هتک حرمت متونی مانند قرآن کریم با جریمه نقدی یا حبس تا دو سال مواجه می‌شود.

آلن گابون، استاد مطالعات فرانسه در دانشگاه ویرجینیا وسلیان در ایالات متحده، در سخنانی پیرامون این موضوع خاطرنشان کرد: بحث در مورد قانون جدید از مرزهای دانمارک فراتر رفته و بین‌المللی شده است و در کشورهایی مانند سوئد به صورت جدی به آن پرداخته شده است. با اینکه این قانون موضوع جدیدی نیست، اما با ارزش‌های لیبرالیبسم اروپایی مانند آزادی بیان در تعارض است.

وی در مقاله خود در وب سایت میدل ایست آی اشاره کرد که دانمارک آخرین کشوری است که به گروه 10 کشور اتحادیه اروپا از جمله اتریش، لهستان، بلژیک، یونان، فنلاند، آلمان، ایتالیا، استونی و رومانی ملحق شده است که هتک حرمت به متون دینی را ممنوع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه با توجه به محکومیت شدید حوداث مکرر قرآن سوزی از سوی کشورهای اسلامی و دولت‌های آن‌ها، دانمارک نمی‌تواند نسبت به این موضوع که باعث نفرت‌پراکنی می‌شود اقدامی انجام ندهد، افزود: این ممنوعیت اما نشان‌دهنده موضع قوی در دفاع از اسلام و مسلمانان و حتی احترام به این جامعه نیست. بلکه به این خاطر است که دولت نگران واکنش‌های انتقامی و پیامدهای آن برای امنیت داخلی و نیز سیاست خارجی خود است.

به همین جهت است که به باور نویسنده قانون جدید ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و به خود مسلمانان آسیب بزند.

انتهای پیام
captcha