استقبال از محصولات غذایی حلال در کانادا
کد خبر: 4194050
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

استقبال از محصولات غذایی حلال در کانادا

با افزایش جمعیت مسلمانان در کانادا، استقبال از مواد غذایی حلال رشد چشمگیری داشته و فروشگاه‌های بزرگ این کشور محصولات حلال بیشتری را عرضه می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از گلوبال میل، یازده سال پیش در کانادا، دستور پخت کیک محبوب McCain Deep’n Delicious که به مدت یک دهه ثابت مانده بود تغییر کرد. برای بسیاری از کانادایی‌ها، حذف ژلاتین گاو از اجزای کیک ممکن است اهمیتی نداشته باشد. اما برای خریداران مسلمان که عادت به بررسی مواد تشکیل دهنده محصولات غذایی دارند، این امر دلیلی برای خوشحالی بود.

سلیمه جیوراج، مدیر بخش چندفرهنگی در Nourish Food Marketing، می‌گوید: این خبر به گوش جامعه مسلمانان رسید و آنها خوشحال بودند که این نوع کیک را می‌توانند بخورند. 

اکنون یافتن گوشت، تنقلات و دسرهای حلال در خواربارفروشی‌ها آسان‌تر از همیشه است، زیرا این صنعت در واکنش به رشد جمعیت مسلمانان کانادا گسترش می‌یابد.

جیوراج می‌گوید که انتظار دارد این حوزه به روند رشد خود ادامه دهد. وی می‌گوید: تقاضا همچنان در حال رشد است. بنابراین، صنعت حلال یک حوزه تجاری واقعا خوب است که باید در آن حضور داشته باشید.

بر اساس سرشماری سال 2021، نزدیک به پنج درصد از کانادایی‌ها مسلمان هستند، نسبتی که از سال 2001 بیش از دو برابر شده و مهاجرت عامل اصلی آن است. داده‌های آمار کانادا نشان می‌دهد که تقریباً 19 درصد از مهاجرانی که بین سال‌های 2011 تا 2021 پذیرفته شده‌اند مسلمان بوده‌اند.

عمر صوبه‌دار، امام جماعت و همچنین مدیر ارشد اجرایی و یکی از بنیانگذاران اداره نظارت بر حلال (HMA) گفت: از آنجایی که تقاضا وجود دارد، صنعت رشد بیشتری می‌کند و در نتیجه محصولات حلال بیشتری وارد قفسه‌ها می‌شود. وی تصریح کرد: برای حلال بودن گوشت باید حیوان را با آداب خاصی ذبح کرد. مسلمانان انواع خاصی از گوشت، به ویژه گوشت خوک را نمی‌خورند و رفتار با حیوان از ابتدای زندگی‌اش نیز در اسلام مهم است.

با این حال، این امر فقط در مورد گوشت صادق نیست. جیوراج گفت: بسیاری از اقلام رایج خواربار شامل محصولات حیوانی مانند ژلاتین یا مایه پنیر هم مهم هستند. نمونه حلال این اقلام نیز به‌طور فزاینده‌ای در بازار موجود شده است. کالاهای بسته‌بندی مصرفی حلال یا سایر محصولات غذایی نیز باید عاری از الکل باشند.

صوبه‌دار گفت که HMA در سال 2006 برای رسیدگی به تخلفات و تقلب در صنعت غذای حلال راه‌اندازی شد. این نهاد محصولات دارای برچسب حلال را تأیید می‌کند و بر عملکرد شرکت‌هایی که گواهی حلال صادر می‌کنند نظارت می‌کند.

شرکت Maple Leaf Foods مستقر در میساسوگا واقع در استان اونتاریو که انواع گوشت و سایر محصولات پروتئینی تولید می‌کند، در سال‌های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای عرضه محصولات حلال خود بوده است. مینا (Mina) برند حلال این شرکت، در سال 2013 راه‌اندازی شد و دارای گواهینامه HMA است.

پاتریک لطفی، معاون ارشد بازاریابی خرده‌فروشی این شرکت گفت: انتظار داریم رشد قوی در سال‌های آینده ادامه یابد. اکنون گزینه‌های قابل توجهی برای مصرف‌کنندگان مسلمان در فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌ها نسبت به دوران کودکی او وجود دارد. او به یاد می‌آورد که مادرش در خانه با نان پیتزا درست می‌کرد، زیرا نمی‌توانست مانند بسیاری از دوستانش در رستوران زنجیره‌ای پیتزا بخورد.

جیوراج می‌گوید که بخش عمده‌ای از نوآوری در غذای حلال را می‌توان در فروشگاه‌های خواربار فروشی کوچکتر یافت. او گفت که این فروشگاه‌ها علاقه دارند پایگاه مشتریان خود را بهتر درک و همچنین هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند. اما با گذشت زمان، خرده‌فروشان بزرگ نیز متوجه شده‌اند که باید روی محصولات حلال سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.

شرکت نوریش از سال 2016 نظرسنجی منظم از مصرف‌کنندگان حلال کانادایی انجام داده است. مطالعه سال 2022 نشان داد که شرکت‌های بزرگ مواد غذایی بیشتر و بیشتر نیازهای خریدارانی را که به دنبال محصولات حلال هستند برآورده می‌کنند و فروشگاه‌های بزرگ بخش بزرگتری از خرید خواربار مصرف‌کنندگان حلال را به خود اختصاص می‌دهند.
جیوراج می‌گوید: این مطالعه همچنین نشان داد که جامعه مسلمانان به خرید آنلاین علاقمند هستند که فرصتی برای فروشگته‌های زنجیره‌ای بزرگ مواد غذایی است که در طول همه‌گیری کرونا در تجارت الکترونیک سرمایه‌گذاری زیادی کردند.

استفانی بونک، سخنگوی شرکت مترو، یکی از بزرگترین خواربارفروشان کانادا می‌گوید شاهد افزایش قابل‌توجهی در تقاضا برای گوشت حلال بوده است در نتیجه، فضای بیشتری را در فروشگاه به محصولات حلال اختصاص داده است و محصولات حلال در سال‌های اخیر رشد دو رقمی را تجربه کرده‌اند.

جیوراج می‌گوید که امروزه به صنعت غذای حلال اعتماد بسیار بیشتری نسبت به زمانی که او شروع به وبلاگ‌نویسی در مورد آن کرد، وجود دارد. یکی از مواردی که به این امر کمک می‌کند افزایش شفافیت در مورد برچسب‌گذاری محصولات حلال است.

در سال 2016، آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا شروع به اجرای الزامات جدید برچسب‌گذاری و تبلیغات حلال کرد. همه محصولات حلال باید با نام سازمان یا شخصی که آن را تأیید کرده است همراه باشد.

انتهای پیام
captcha