افتتاح ۱۱۴ دارالقرآن بسیج و گردهمایی فعالان جلسات خانگی قرآن
کد خبر: 4195967
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
اهم رویدادهای قرآنی هفته

افتتاح ۱۱۴ دارالقرآن بسیج و گردهمایی فعالان جلسات خانگی قرآن

هفته اول بهمن‌ماه خبرهایی بر روی خروجی خبرگزاری قرآن قرار گرفت که از جمله آنها افتتاح ۱۱۴ دارالقرآن بسیج، اجرای دهمین همایش جامعه فرهنگی قرآنی عصر و حضور نماینده کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر بود.

به گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت با آخرین روز دی و اولین هفته بهمن‌ماه همراه بود؛ هفته‌ای که خبرهایی در حوزه‌های مختلف امور قرآنی منتشر شد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به افتتاح ۱۱۴ دارالقرآن بسیج، اعلام زمان و مکان مرحله نهایی مسابقات قرآن بسیج، برگزاری بزرگترین رویداد کتابت قرآن کریم جهان اسلام، برگزاری هفتمین جلسه دوره آموزش عالی قاریان ممتاز جوان، برپایی دهمین همایش جامعه فرهنگی قرآنی عصر، احداث یادمان قرآنی جزیره کیش، انتشار فراخوان بخش نهادها و مؤسسات مردمی نمایشگاه قرآن، برگزاری مسابقات قرآن نیروهای مسلح، حضور نماینده کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر و تبیین اولویت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا پایان سال اشاره کرد.

همچنین در این هفته سرویس فعالیت‌های قرآنی با سوژه‌‌ «امیرالمؤمنین(ع) به روایت اهل قرآن» در قالب‌ مصاحبه با چهره‌های قرآنی مطرح کشور به تشریح و تبیین سیره و شخصیت قرآنی حضرت علی(ع) و وظایف جامعه قرآنی نسبت به تأسی از سیره و شخصیت حضرت علی‌(ع) در ارتباط با قرآن پرداخت. در ادامه نیز نگاهی کوتاه به رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت. 

اعلام زمان و مکان مرحله نهایی مسابقات قرآن بسیج

مرحله نهایی سی‌اُمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از امروز ششم بهمن‌ماه به مدت شش روز به میزبانی استان قم در مسجد جمکران برگزار می‌شود. انتخاب مسجد جمکران به عنوان محل برگزاری مرحله نهایی این مسابقات در راستای رویکرد مسجد پایگاه قرآن است که بعد از مطالبات مقام معظم رهبری در این زمینه جزو برنامه‌های دستگاه‌های قرآنی و از جمله بسیج قرار گرفته است.

مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در بخش‌های گروهی، فردی و خانوادگی برگزار می‌شود. در مرحله نهایی مجموعاً ۱۰ خانواده حضور دارند. همچنین در بخش فردی و گروهی نیز مجموعاً ۳۵۰ نفر در دو گروه بانوان و آقایان حضور دارند. 

برگزاری بزرگترین رویداد کتابت قرآن کریم جهان اسلام

حجت‌الاسلام روح‌الله مختاری‌، امام جمعه شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه بزرگترین رویداد کتابت قرآن کریم جهان اسلام با حضور شش هزار و ۲۴ دانش‌آموز این شهرستان برگزار می‌شود، گفت: رهبر فرزانه انقلاب تأکید دارند که آینده این ملت، انقلاب و جهان به قرآن وابسته است و امروز شعار دنیاى اسلام باید بازگشت به قرآن و عمل به آن باشد.

وی ایده شکل‌گیری رویداد دانش‌آموز کاتب قرآن کریم که بزرگترین رویداد کتابت قرآن کریم در جهان اسلام است را حاصل برنامه‌ریزی با نگرش جهادی در اتاق فکر مشترک ستاد کتابت نور در سایه شمس‌الشموس و دفتر امام جمعه شهرستان ساوجبلاغ و گروه جهادی امداد معلول عنوان کرد و افزود: بیش از ۱۵ هزار نفر در ۳۰۰ مدرسه این شهرستان در مرحله اول این رویداد عظیم قرآنی با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان شرکت کردند که از میان آنها، شش هزار و ۲۴ دانش‌آموز که دارای خط تحریری زیبا و خوانا هستند، توسط بیش از ۵۰ نفر از اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان شهرستان انتخاب شدند و ان‌شاءالله دوم بهمن‌ماه سال جاری همزمان با سالروز میلاد امام جواد(ع) در مصلی امام خمینی(ره) و مدارس شهرستان ساوجبلاغ با حضور مسئولان کشوری و استانی، در یک روز  اقدام به کتابت قرآن کریم خواهند کرد که این مهم در نوع خود یک حرکت جهادی بی‌سابقه است. 

هفتمین جلسه دوره آموزش عالی قاریان ممتاز جوان برگزار شد

 مدتی است که دوره آموزش عالی قاریان ممتاز جوان سطح ب، در راستای ارتقای سطح مهارت و دانش نظری تعدادی از قاریان مستعد و ممتاز کشور طراحی و اجرا می‌شود. بر همین اساس هفتمین جلسه از دوره آموزش عالی قاریان ممتاز جوان، از ۲۷ تا ۲۹ دی‌ماه برگزار شد.

این دوره با اهدافی ازجمله جهش در عرصه تلاوت حرفه‌ای قرآن در جمهوری اسلامی ایران، کادرسازی و ایجاد عقبه مطمئن از قاریان ممتاز و دارای سبک‌های اصیل و بدیع، جریان‌سازی قرآنی در سطح بین‌الملل و تثبیت جایگاه ایران به عنوان پیشتاز عرصه قرائت در جهان اسلام، تقویت ارتباط و تعامل با قاریان ممتاز و رصد مستمر فعالیت‌های ایشان و تولید تلاوت‌های اثرگذار برای پخش از شبکه‌های صدا و سیما و انتشار در فضای مجازی راه‌اندازی شده است.

دهمین همایش جامعه فرهنگی قرآنی عصر برگزار می‌شود

جامعه فرهنگی و قرآنی عصر به‌ عنوان شاخه قرآنی جبهه فرهنگی انقلاب، شبکه‌ای از قرآنیان را که در حوزه فعالیت‌های مردمی مشغول به فعالیت هستند، شناسایی کرده است.بر همین اساس برای تقویت و توجیه این شبکه و نیروی انسانی آن، سالانه همایشی سراسری برگزار می‌شود. با توجه به این موضوع دهمین همایش سراسری مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر با حضور فعالان و شخصیت‌های فرهنگی و قرآنی کشور در شهر مقدس قم برگزار شد.

این همایش با محوریت «طراحی عملیات ماه رمضان ۱۴۴۵»، «بررسی و تحلیل کارگاهی عملیات جم‌آران» و
«تبیین سند جامعه قرآنی عصر و طراحی استانی این سند» برپا شد.

ثبت‌نام ۵۰ هزار نفررشته در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

ثبت‌نام برای حضور در بیست و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت از آبان‌ماه آغاز شده و تا پایان بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در اقدامی جالب در مقاطع زمانی مختلف آمار و میزان ثبت‌نام مخاطبان در بخش‌ها و رشته‌های مختلف این جشنواره را اعلام می‌کند.

در آخرین آمار اعلام شده که یازدهم دی‌ماه منتشر شد، میزان ثبت‌نام شرکت‌کنندگان ۲۵ هزار نفررشته اعلام شده بود. در جدیدترین آمار که روز ۳۰ دی‌ماه منتشر شد، تعداد ثبت‌نام به ۴۹ هزار و ۳۳۴ نفررشته رسیده است.

استخدام کارشناس امور قرآنی در وزارت ارشاد

سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد گفت: به منظور جذب نیروی انسانی جوان و نخبه و توسعه نیروی انسانی، فراخوان جذب نیرو از طریق بنیاد نخبگان منتشر شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این فراخوان ۴۰۰ نیرو در رشته‌های مختلف جذب خواهند شد، گفت: عناوین شغلی مورد نیاز بر اساس این فراخوان شامل کارشناس فرهنگی و هنری، کارشناس تحلیل و تولید نرم‌افزار، کارشناس شبکه، کارشناس برنامه‌ریزی، کارشناس امور مالی، کارشناس امور اداری، کارشناس حقوقی، کارشناس  راهبردی امور فرهنگی، کارشناس امور چاپ و انتشارات، کارشناس امور رسانه و تبلیغ، کارشناس امور قرآن و عترت و کارشناسان راهبردی امور هنری است.

۱۱۴ دارالقرآن بسیج با حضور سردار سلامی افتتاح شد

آئین افتتاحیه ۱۱۴ دارالقرآن بسیج کشور با حضور سردار پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از فعالان قرآنی سازمان بسیج برگزار شد. این دارالقرآن‌ها بر تربیت مربی برای مساجد و همچنین تربیت نخبگان حوزه قرآن کریم اعم از قاری و حافظ ممتاز متمرکز است. از دیگر اهداف راه‌اندازی این دارالقرآن‌‌ها این است که این مراکز در اختیار فعالان قرآنی کشور قرار گیرد تا با استفاده از امکانات این مراکز در راه ترویج قرآن کریم فعالیت کنند.

در ابتدای این برنامه که با تلاوت احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد، سردار سلامی، طی سخنانی از فعالیت‌های قرآنی بسیج ابراز خرسندی کرد و گفت: از اجرای این رویداد ارزنده در بسیج خوشحال هستم. این اتفاق، گام بلند بسیج در عرصه توسعه فعالیت‌های قرآنی جامعه است.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه سپاه و بسیج حافظان حدود الهی هستند که باید حقایق قرآن را در جامعه جاری کنند، افزود: راه‌های آرامش جامعه از میان آیات الهی عبور می‌کند. اگر بخواهیم جامعه‌ای ایمن، آرام، سرشار از ایثار، گذشت و مهربانی داشته باشیم، باید به سمت قرآن برویم چون قرآن کریم نور مبین بوده و برای هدایت بشر نازل شده است. قرآن، منطق حق است و مؤمنان و بسیجیان برای ترویج دین الهی باید با قرآن انس و الفت دائمی داشته باشند.

یادمان قرآنی جزیره کیش احداث می‌شود

روزهای پنجم و ششم بهمن‌ماه و همزمان با ایام ولادت امام علی(ع) برنامه‌های مختلفی در جزیره کیش و به همت برخی دستگاه‌های قرآنی برنامه‌ریزی شده است.بر همین اساس در یکی از این برنامه‌ها از طرح احداث بزرگترین تندیس قرآن کریم در ساحل مرجان کیش رونمایی خواهد شد. 

یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی برنامه‌ریزی شده در این ایام افتتاح مکتب قرآن مرجان است. این مکتب در جزیره کیش میدان مادر، بلوار خانواده واقع شده است.

انتشار فراخوان دبیرخانه انجمن خادمان قرآن

دبیرخانه انجمن خادمان قرآن کریم طی فراخوانی از تمامی پیشکسوتان  و فعالان قرآنی و خدمتگزاران این عرصه درخواست داشت تا اطلاعات و سوابق کامل خود یا افراد مورد نظرشان را به همراه مستندات کامل برای تکمیل بانک اطلاعاتی دبیرخانه این انجمن ارسال کنند.

در این اطلاعیه آمده است: انجمن خادمان قرآن کریم از تمامی خدمتگذاران به ساحت نورانی قرآن کریم و مدیران دستگاه‌ها و مراکز قرآنی که مایل به معرفی خود یا فعالان قرآنی مرتبط با خودشان هستند، دعوت می‌کند که اطلاعات شخصی و سوابق کامل فعالیت‌های قرآنی خود یا افراد مورد نظرشان را به همراه مستندات کافی حداکثر تا تاریخ دهم بهمن ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه انجمن خادمان قرآن کریم ارسال کنند. 

ابعاد مختلف هجدهمین نشست قاریان و حافظان ممتاز قرآن بررسی شد

تعدادی از استادان و کارشناسان قرآنی، دوشنبه، دوم بهمن‌ماه، با حضور در شورای عالی قرآن، به نقد و بررسی هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، که ۶ تا ٨ دی ماه در تهران برگزار شده بود، پرداختند.

در این جلسه، پس از ارائه گزارش محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن، حاضران ضمن آسیب‌شناسی محتوایی و اجرایی نشست هجدهم، درخصوص راهکار‌های عملیاتی کردن دستاورد‌های علمی و فنی این همایش، بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف ابقا شد

 حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به مدت دو سال دیگر به عنوان رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان ابقا شد.

انتشار فراخوان بخش نهادها و مؤسسات مردمی نمایشگاه قرآن

فراخوان بخش نهادها و مؤسسات مردمی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منتشر شد. در این فراخوان از همه مؤسسات و نهادهای مردمی که شرایط لازم برای حضور در نمایشگاه قرآن را دارند، برای حضور در این رویداد بین‌المللی دعوت شد.

در اطلاعیه‌ای که به همین منظور منتشر شده از متقاضیان درخواست شده است، برای ثبت‌نام و ارسال درخواست خود فرم در نظر گرفته شده را تکمیل و تأیید کنند.

افتتاح ۱۱۴ دارالقرآن بسیج و برگزاری بزرگترین رویداد کتابت قرآن کریم جهان اسلام

مسابقات قرآن نیروهای مسلح برگزار می‌شود

سیدمهدی گتمیریان، دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله سراسری این مسابقات، به میزبانی سپاه از این مسابقات اشاره کرد و گفت: سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن نیروهای مسلح طی بازه زمانی ۱۵ تا ۱۸ بهمن‌ماه در شهر مشهد برگزار می‌شود.

وی افزود: این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، ‌قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۱۰، حفظ پنج جزء، اذان، مفاهیم و نکات تفسیری(سطح یک و دو) و با حضور کارکنان پایور و وظیفه برگزار می‌شود.

دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن نیروهای مسلح بیان کرد: این مسابقات با حضور ۳۰۰ شرکت کننده از نفرات برگزیده مسابقات قرآن ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و فرماندهی انتظامی برگزار می‌شود. 

حضور نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر

نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور الجزایر بهمن‌ماه امسال در دو مرحله مقدماتی و نهایی با حضور نمایندگانی از کشورهای مخلتف برگزار می‌شود. بر همین اساس در این دوره امیرحسین زرگری، قاری و حافظ کل قرآن کریم به عنوان نماینده کشورمان برای حضور در رشته حفظ کل قرآن این مسابقات معرفی شده است. 

با توجه به اینکه این حافظ کل قرآن کمتر از ۲۵ سال سن دارد و در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بجنورد موفق به حضور در فینال مسابقات شده است، از او برای حضور در مسابقات بین‌المللی الجزایر دعوت به عمل آمده است. 

تبیین اولویت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا پایان سال

 در دوره جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با برنامه‌ریزی و دعوت دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اولین جلسه شورای راهبری و نظارت بر اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآن کریم با حضور دبیر این شورا، دو معاون وزیر و دبیران و مسئولان دبیرخانه‌های کمیسیون‌های تخصصی برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، ضمن قدردانی از زحمات مسئولان سابق این شورا گفت: تمرکز اصلی دبیرخانه در دو ماه منتهی به پایان سال ساماندهی امور مربوط به برنامه‌های سال ۱۴۰۲ و جبران عقب‌ماندگی‌ها و همچنین تعیین تکلیف برنامه‌های سال جاری است. ضمن اینکه برای رسیدن به استاندارد زمانی مناسب لازم است تا پایان هفته برنامه‌های سال ۱۴۰۳ از کمیسیون‌های مختلف پیشنهاد شود.

جامعه قرآنی با آرمان‌های امام(ره) تجدید میثاق می‌کند

مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی کشور با آرمان‌های امام خمینی(ره) و بیعت مجدد با رهبر معظم انقلاب همراه با آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب برگزار می‌شود.این مراسم با حضور اساتید، پیشکسوتان، قاریان و حافظان، مدیران، فعالان و علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم روز یکشنبه ۸ بهمن از ساعت ۸.۳۰ صبح در مرقد مطهر معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، اجرای تواشیح و همخوانی، سخنرانی، قرائت بیانیه جامعه قرآنی و نثار گل به مرقد حضرت امام خمینی(ره) ازجمله برنامه‌های این مراسم است.

انتهای پیام
captcha