کد خبر: 4196974
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
فهیمه زارع زاده:

جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر فعالیت شاخصی در عرصه بین‌الملل نداشته است

دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی صنعت مد، طراحی لباس و هنرهای وابسته کشورهای اسلامی بیان کرد: جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اگرچه واژه بین‌المللی را به کار می‌برد اما تا به امروز در بخش بین‌الملل خیلی فعالیت شاخص و فعالی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری جشنواره بین‌المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی امروز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن در سالن جلسات اتاق تعاون استان تهران برگزار شد.

فهیمه زارع‌زاده، دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی صنعت مد، طراحی لباس و هنرهای وابسته کشورهای اسلامی در این نشست بیان کرد: تاکنون رویداد علمی بین‌المللی در حوزه پوشاک برگزار نشده است. این رویداد با مجوز وزارت علوم و پایگاه‌های داده‌های استنادی علوم جهان اسلام برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: محورهای مختلفی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است که علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را در هر یک از این محورها به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند. 

زارع‌زاده افزود: فراخوان این همایش منتشر شده است و همه افرادی که تألیفاتی در این حوزه دارند می‌توانند کتاب‌های خود را برای معرفی و فروش اعلام کنند. همچنین کارگاه‌های آموزشی نیز در این رابطه برگزار می‌شود که استقبال بی‌نظیری از این کارگاه‌ها شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این جشنواره موازی کاری با جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر محسوب نمی‌شود؟ بیان کرد: جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اگرچه واژه بین‌المللی را به کار می‌برد اما تا به امروز در بخش بین‌الملل خیلی فعالیت شاخص و فعالی نداشته است و از لحاظ علمی نیز با اینکه فراخوان مقاله می‌دهد اما مجوز وزارت علوم را ندارد. 

بحران‌های اجتماعی، نتیجه عدم ساختار سازماندهی شده در حوزه‌های تولید پوشاک است

خاطره استادرضایی، معاون امور تعاون اتحادیه‌های اتاق تعاون استان تهران در این نشست بیان کرد: در سال‌هایی که گذشت، عدم ساختار سازماندهی شده در حوزه‌های تولید پوشاک ما را دچار آسیب‌های خاصی کرد که نتیجه این آسیب‌ها سبب بحران‌های خاص در حوزه اجتماعی شد. 

وی ادامه داد: مبحث دوم بحران‌ها و آسیب‌ها در حوزه اقتصادی فعالان صنعت پوشاک است؛ هنوز در حوزه تولید پوشاک دچار مشکلات ساماندهی، تأمین مواد اولیه، فروش، توزیع و معرفی کالا داریم. همچنین در عرصه بین‌الملل در حوزه صادرات و بازرگانی دچار مشکلات هستیم.

استادرضایی افزود: مشکلات این حوزه متعدد است و از تأمین پارچه و نخ تا طراحی و تولید را در برمی‌گیرد. موضوع پژوهشی این رسته یعنی آنچه که به عنوان یک محصول قابل تعریف در سطح عرفی و اجتماعی می‌شود، قابل اهمیت است.

وی اظهار کرد: ایجاد شبکه خدماتی از صفر تا صد در قالب تعاونی‌های پوشاک خانواده دغدغه این جشنواره است. این جلسه اولین نشست تخصصی گروه پوشاک استان تهران است که در ادامه منجر به ایجاد اتحادیه‌های تعاونی‌ پوشاک کشور خواهد شد. امیدواریم این گروه تخصصی در قالب تعاونی به بازارهای جهانی راه یابد. 

معاون امور تعاون اتحادیه‌های اتاق تعاون استان تهران تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی که در گروه‌های تولیدی اعم از تعاونی‌ و غیر تعاونی داریم، صنعت پوشاک به شدت قابلیت بسط و توسعه و تأمین دستاوردهای تولید کنندگان ایرانی را در حوزه ملی و بین‌المللی دارد. 

وی تأکید کرد: نکته مهم چگونگی معرفی خدمات صنعت پوشاک به جامعه جهانی است که در این حوزه دارای ضعف‌های اطلاع‌رسانی و تأمین محتوا هستیم. سعی می‌کنیم که در قدم اول با در نظر گرفتن سرفصل‌های معین از جهت شناسایی، ایجاد شبکه‌سازی، توانمندسازی تولیدکنندگان و تلاش برای ایجاد بسته‌های ارتباطی در حوزه ملی و بین‌المللی برای جامعه هدف تولید پوشاک ایرانی فعالیت کنیم. همچنین تسهیلگری‌هایی که در حوزه تعاون، سرمایه‌گذاری، صادرات، مواد اولیه، ایجاد فضاهای هم‌سطح ملی و بین‌المللی ایجاد خواهیم کرد. 

وی اظهار کرد: هدف از این نشست معرفی ظرفیت‌ و قابلیت بخش تعاون است. بحث تأمین مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب از دیگر دغدغه‌های این عرصه است. 

بی‌توجهی به نساجی در ایران در سایه تمرکز ترکیه به این صنعت

حسین نورالدین حاج‌حسینی، مدیرعامل شرکت تولیدی پوشاک در این نشست بیان کرد: در گذشته ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش نساجی در کشور وجود داشت اما همزمان کشور ترکیه صنعت نساجی خود را استمرار بخشید و در آن بیشتر سرمایه‌گذاری کرد. آن‌ها در صنعت نساجی، مد و لباس و صنایع مربوط به پوشاک قوی عمل کرده و از این طریق برای کشورشان فرصت‌های شغلی ایجاد کردند. 

وی ادامه داد: ترکیه دانشگاه‌های متعددی را در شهرهای مختلف خود ایجاد کرده و به موضوع طراحی، تولید، مد و لباس توجه علمی دارد‌. امروز استانبول تبدیل به پایتخت مد و لباس در بین کشورهای خاورمیانه شده است و بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای حوزه پوشاک در این شهر برگزار می‌شود. 

حاج‌حسینی افزود: کشورهای اروپایی برای بخش زیبایی و مد و لباس کشورهای اسلامی جشنواره‌ها، رویدادها و مسابقات برگزار می‌کنند و بیشترین شرکت‌کننده‌ها نیز از کشورهای اسلامی هستند. 

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های زیبایی و مد و لباس در ایران به لحاظ کمی و کیفی بسیار بالا است و در دانشگاه‌ها نیز از نظر برنامه آموزشی به این عرصه توجه شده است. با توجه به مشترکات فرهنگی زیاد بین ۵۷ کشور اسلامی، بر آن شدیم تا جشنواره‌ای بین‌المللی در صنعت مد، لباس و زیبایی برگزار کنیم تا امکان تعامل بین کشورهای اسلامی را فراهم کنیم زیرا در این زمینه ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد و هرجایی که ایرانی‌ها در حوزه طراحی دوخت و لباس ورود کردند، خوش درخشیدند.

این فعال صنعت پوشاک اظهار کرد: این جشنواره در محورهای علمی، تاریخی، مهارت‌آموزی، فرهنگی هنری برگزار خواهد شد و چهل موضوع تعیین شده است تا فعالان این حوزه در بخش متناسب با فعالیت خود، شرکت کنند. بخش دوم این جشنواره در رابطه با موضوع فعالیت‌های آموزشی فعالیت می‌کند تا برای علاقه‌مندان فعال در ۵۷ کشور اسلامی کارگاه‌هایی برگزار شود. 

وی ادامه داد: با دانشگاهی در ترکیه هماهنگ شده تا در روزهای ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت سال آینده رویدادی برگزار و به موضوعات علمی، آموزشی و دستاوردهای حوزه مد، لباس و زیبایی به صورت علمی پرداخته شود. این رویداد سبب می‌شود که ظرفیت کشورهای اسلامی شناخته شود.

حاج‌حسینی بیان کرد: ما در بخش پوشاک نیاز به شناسایی نخبگان داریم تا آن‌ها کمک کنند و کارها و طرح‌ها را به تولید برسانند. در تلاش هستیم تا این جشنواره استمرار داشته باشد و در سال‌های بعد، سایر کشورهای اسلامی میزبان آن باشند.

برگزاری رویدادها یکی از بسترهای لازم حوزه پوشاک است

فاطمه شیردستیان، نماینده پوشاک خانواده استان تهران در این نشست بیان کرد: یکی از دستاوردهای کارهای جمعی، برگزاری رویدادها است و با توجه به نیازها و ظرفیت‌های که در حوزه پوشاک وجود دارد، برگزاری رویدادها یکی از بسترهای لازم حوزه مد و لباس است. امیدواریم که طراحان خلاق را به این جشنواره دعوت کنیم تا بتوانیم از طرح‌های آن‌ها در تولیدات استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha