بزرگداشت مناسبت‌های بهمن‌‌ماه با برپایی محافل قرآنی
کد خبر: 4198793
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

بزرگداشت مناسبت‌های بهمن‌‌ماه با برپایی محافل قرآنی

مناسبت‌های ملی و مذهبی سومین هفته بهمن‌ها با برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان ملی و بین‌المللی در گوشه و کنار کشور گرامی داشته شد.

بزرگداشت مناسبت‌های بهمن‌ماه با برگزاری محافل قرآنی

به گزارش ایکنا، در حالی رویدادهای قرآنی طی سومین هفته بهمن‌ماه در گوشه و کنار کشور رخ داد که با توجه به مناسبت‌هایی همچون شهادت امام موسی کاظم(ع)، مبعث پیامبر اکرم(ص)، دهه فجر انقلاب اسلامی و ... شاهد برپایی محافل انس با قرآن کریم متعددی با حضور قاریان ملی و بین‌المللی در گوشه و کنار کشورمان بودیم.

همچنین در این هفته و با توجه به نزیک شدن به روزهای پایانی سال، مرحله کشوری مسابقات قرآن در دستگاه‌های مختلف برگزار شد که از جمله این مسابقات، برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن نیروهای مسلح و نیز بنیاد شهید بود. مسابقاتی که به ترتیب سی و چهارمین و سی و پنجمین دوره برگزاری خود را در مشهد پشت سر گذاشتند.

برگزاری جلسات برنامه‌ریزی اجرای فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان بخش دیگری از رویدادهای این هفته بود که در یکی از این جلسات شاهد دورهمی مدیران و اساتید قرآنی به منظور هم‌افزایی برای مشارکت مردم و همه نهاد‌های قرآنی در ماه رمضان بودیم. 

در ادامه مروری بر مهم ترین رویدادهای قرآنی هفته جاری(14 تا 20 بهمن ماه) خواهیم داشت.

بزرگداشت مناسبت‌های بهمن‌‌ماه با برپایی محافل قرآنی

منطقه ۲ شهرداری تهران پایلوت طرح قرآنی ویژه ماه رمضان

دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران از برگزاری نشست شورای قرآن و عترت شهرداری منطقه ۲ تهران خبر داد و گفت: طی این نشست، منطقه ۲ شهرداری تهران پایلوت طرح قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان قرار گرفت.

دلایل برپایی نمایشگاه قرآن در تعطیلات نوروز

در هفته‌های گذشته زمان قطعی برگزاری نمایشگاه قرآن در ایام تعطیلات نوروز اعلام شد، موضوعی که واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشت، محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم این هفته در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد دلایل انتخاب بازه زمانی تعطیلات نوروز (۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳) برای برپایی سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن گفت: این زمان پس از بررسی در دبیرخانه نمایشگاه، به جلسه شورای سیاستگذاری پیشنهاد و در شورا تصویب شد.

معرفی اعضای ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

با نزدیک شدن به ایام برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اعضای ستاد برگزاری این مسابقات معرفی شد، براساس احکام جداگانه‌ای از سوی حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اعضای این ستاد و رؤسای کمیته‌های مختلف مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند. بر همین اساس عباس سلیمی به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است.

توجه به هوش مصنوعی در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن

جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور بعدازظهر ۱۵ بهمن در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد و طی آن آخرین اقدامات دستگاه‌های دانشگاهی برای حضور موفق در نمایشگاه قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست بر حضور منسجم بخش دانشگاهی و نیز توجه به هوش مصنوعی تأکید شد.

برگزاری نشست کارگروه قرآنی اعتاب مقدسه

مسئول پیگیری مصوبات و امور مربوط به مجمع اعتاب مقدسه از برگزاری شصتمین جلسه کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه، گفت: در این جلسه طرح حفظ موضوعی سازمان دارالقرآن الکریم با نام «قرآن را زندگی کنیم» مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا این طرح بعد از ماه رمضان نیز در قالب طرح «من قرآن را دوست دارم» پوشش داده شده و تداوم یابد.

هم‌افزایی اهالی قرآن برای اجرای برنامه‌های قرآنی در رمضان

نشست چهره‌های قرآنی شانزدهم بهمن‌ در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حافظ و پیشکسوت قرآنی کشور، چهره‌ها و پیشکسوتان قرآنی همچون عباس سلیمی، احمد ابوالقاسمی، احمد حاجی شریف و ... برگزار شد. در این نشست بر هم‌افزایی اهالی قرآن با شعار «زندگی با آیه‌ها» در ماه مبارک رمضان امسال با مشارکت مردم و همه نهاد‌های قرآنی در رمضان تأکید شد. 

برگزاری مسابقات قرآن نیروهای مسلح در مشهد 

سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از صبح دوشنبه شانزدهم بهمن‌ماه به میزبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجتمع فرهنگی - آموزشی امامت مشهد مقدس آغاز شد و تا هجدهم این ماه، که زمان برگزاری مراسم اختتامیه بود ادامه یافت. در مراسم اختتامیه این مسابقات که با حضور مسئولان کشوری و لشگری برگزار شد، نفرات برتر معرفی و تجلیل شدند. 

برگزاری مسابقات قرآن بنیاد شهید

سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم بنیاد شهید ویژه ایثارگران، جانبازان، آزادگان و همسران و فرزندان شهید با حضور ۵۰۰ متسابق از  ۸ تا 11 در بخش بانوان و از یازدهم تا شانزدهم در بخش آقایان در مشهد مقدس برگزار شد. در نهایت نیز در اختتامیه این مسابقات نفرات برتر معرفی و تجلیل شدند که ولی الله پوراحمدی، قاری شناخته شده کشورمان از جمله برگزیدگان این مسابقات بود. 

اعلام نتایح مسابقات قرآن بنگلادش 

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور بنگلادش که یک رویداد تلویزیونی است، طی روزهای گذشته با حضور سیدابوالفضل اقدسی، نوجوان حافظ کل قرآن کریم به صورت ضبط اجراها برای پخش رسانه‌ای طی ماه مبارک رمضان برگزار شد. نفرات برتر این مسابقات نیز به صورت غیررسمی اعلام شد که نام نماینده کشورمان در بین آنها نبود. 

برگزاری داوری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی

مرحله داوری غیر حضوری (جداسازی یا غربالگری) نخستین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی از صبح روز ۱۵ بهمن‌ماه در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شده و دو مرحله آن به مدت دو روز ادامه داشت. در این مرحله فایل تلاوت بیش از چهار هزار نفر که متقاضی حضور در این جشنواره بوده‌اند با حضور تعدادی از داوران دارای مدرک داوری از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، ارزیابی شد و در نهایت منجر به راهیابی ۲۷۰ تلاوت به مرحله سوم شد، مرحله سوم داوری غیر حضوری این مسابقات هفته آینده برگزار می‌شود. 

انقلاب اسلامی جلوه‌ای از نعمت مبعث

حجت‌الاسلام و‌المسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی که به تدریس موضوع حکمرانی قرآنی در جلسات هفتگی معالم‌القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن پرداخت، انقلاب اسلامی را جلوه‌ای از نعمت مبعث رسول اکرم(ص) دانست و گفت: در شرایط کنونی، وظیفه ما در حفظ و حراست از انقلاب اسلامی سنگین‌تر از قبل است.

3 حافظ قرآن مدرک تخصصی درجه یک دریافت کردند

چهار مرحله اجرای آزمون‌های شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن به پایان رسید و سه نفر از شرکت‌کنندگان این دوره به کسوت استادی حفظ قرآن کریم درآمدند. این افراد شامل رسول تکبیری، فاطمه رضانژاد امیردهی و سیدمحمدصادق ادیانی‌راد بود. 

آخرین وضعیت انتخابات اتحادیه قرآنی کشور

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد آخرین وضعیت انتخابات این اتحادیه، ‌با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل برگزار نشدن انتخابات اتحادیه فقدان منابع مالی است، گفت:‌ در کنار این مشکل، بحث‌های حقوقی بین سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد یا به نوعی هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی نیز در جریان است، بر همین اساس مکاتباتی در خصوص ضرورت ثبت همه موسسات قرآنی در درگاه ملی مجوزها بین این دو مجموعه صورت گرفته است.

سازمان قرآنی کشور منسجم شود

عباس سلیمی، فعال و پیشکسوت قرآنی کشورمان در این هفته طی گفت‌وگویی با ایکنا با بیان اینکه امروز مشخص نیست، درباره امور قرآنی کدام شخص حقیقی و حقوقی پاسخگو است، گفت: تلاش‌های ما زمانی به نتیجه می‌رسد که سازمان قرآنی کشور ضمن ترسیم استراتژی و حرکت هدفمندانه، از یک انسجام و وحدت سازمانی برخوردار باشد و در حال حاضر این انسجام وجود ندارد.

دستاوردهای افتتاح 114 دارالقرآن از سوی بسیج

در این هفته همچنین گوشه‌هایی از دستاوردهای راه‌اندازی 114 دارالقرآن در بسیج اعلام شد که از جمله آنها اضافه شدن ظرفیت ۵۴۷ هزار و ۲۰۰ ساعت آموزش قرآن کریم به بسترهای آموزشی کشور و نیز اضافه شدن ۱۰ هزار و ۲۶۰ متر مربع به فضای آموزش قرآنی کشور اعلام شده است.

گرامی‌داشت مناسبت‌های بهمن با محافل قرآنی

در این هفته و با توجه به قرار داشتن در ایام الله دهه فجر محافل انس با قرآن متعددی در سراسر کشور برگزار شد. از جمله این محافل می‌توان به برگزاری محفل انس با قرآن در نیروی دریایی ارتش، محفل قرآنی فجر در آستان مقدس شیخ صدوق(ره)، محفل قرآنی در سازمان حج و زیارت،  برگزاری 20 کرسی تلاوت در اسلامشهر، برگزاری محفل انس با قرآن در آران و بیدگل و ... اشاره کرد.  

ادامه برنامه‌های کاروان قرآنی 

ششمین کاروان قرآنی انقلاب بعد از پایان مأموریت خود در استان کردستان‌ این هفته برنامه‌های قرآنی خود را در استان آذربایجان غربی با حضور در شهر مهاباد آغاز کرد و بعد از آن به شهر میاندوآب رفت. اولین برنامه کاروان قرآنی انقلاب در استان آذربایجان غربی حضور در گلزار شهدای شهر و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا بود. با حضور کاروان در استان آذربایجان غربی سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور، حبیب صداقت و  وحید وکیلی از قاریان کشور به جمع کاروان اضافه شدند. مهدی قره‌شیخلو، مدیر ششمین کاروان قرآنی انقلاب، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به پایان مأموریت این کاروان در استان کردستان‌ گفت: کاروان قرآنی انقلاب بعد از گذشت پنج روز فعالیت خود را در کردستان به پایان رساند. آخرین روز کاروان در استان، شهر بانه بود که با استقبال بی‌نظیر مردم و مسئولان این شهر همراه بود.

دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید آشنا 

سی و ششمین دیدار جامه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی در سال جاری که به همت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ برگزار می‌شود، ۱۸ بهمن برگزار شد و اختصاص به دیدار از خانواده شهید غلامحسین آشنا داشت. شهیدغلامحسین آشنا متولد سال ۴۸ بود که ۲۸ شهریور سال ۶۶ در ماوت، منطقه‌ای در کردستان عراق به شهادت رسید. او در زمان شهادت که تنها یک ماه پس از اعزامش به منطقه رخ داد، ۱۷ سال داشت اما با این وجود در تیپ خود که در قرارگاه صراط مستقیم مهندسی رزمی وزارت دفاع بود، سِمَت مهمی به عهده داشت و مسئول تعاون تیپ بود.

بزرگداشت روز نیروی هوایی با برگزاری محافل انس با قرآن

در این هفته و با توجه به مناسبت روز نیروی هوایی ارتش در 19 بهمن ماه محافل انس با قرآن متعددی با حضور قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی برگزار شد. در یکی از این محافل که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی؛ رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ دوم سید نصرالله؛ معاون اجرایی نهاجا و جمعی از فرماندهان و کارکنان در ستاد برگزار شد، مهدی عادلی، قاری بین المللی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

انتهای پیام
captcha