سواد رسانه‌ای به دنبال توسعه پایدار در جوامع است
کد خبر: 4200667
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
علیرضا باستانی:

سواد رسانه‌ای به دنبال توسعه پایدار در جوامع است

نماینده سازمان سواد رسانه‌ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه در آئین اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی «سواد رسانه‌ای و شادی و نشاط» گفت:‌ سواد رسانه‌ای به دنبال توسعه پایدار در جوامع است که این توسعه منوط به دارا بودن جامعه و شهروند خوب است.

سواد رسانهبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی «سواد رسانه‌ای و شادی و نشاط» به همت علیرضا باستانی، نماینده سازمان سواد رسانه‌ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه و مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران(انسان) در گستره جهانی امروز دو‌شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه در محل سالن همایش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، باستانی، نماینده سازمان سواد رسانه‌ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه طی سخنانی بیان کرد: جشنواره شادی و نشاط که به یک جشنواره جهانی تبدیل شده، به مناسبت بزرگداشت هفته جهانی سواد رسانه‌ای برگزار شد. این هفته هر ساله از ۲۴ تا ۳۱ اکتبر در جهان برگزار می‌شود.

وی افزود: طی مدتی که جشنواره برگزار شد، حدود ۴۵۰ اثر از کشورهای مختلف دریافت کردیم که فراتر از انتظار ما بود‌. نتایجی که به دست آمد بسیار جالب بود و به دنبال آن نماینده یونسکو در mil از این جشنواره حمایت کرد.

باستان بیان کرد: آثار جشنواره در چند بخش فیلم کوتاه، عکس، پادکست، نقاشی و دل نوشته به زبان‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شد. همچنین، در این زمینه از سه گروه از داوران برای جشنواره بهره گرفتیم که آثار را به زبان‌های انگلیسی، روسی و قزاقی داوری کردند و در این زمینه از یک گروه از هنرمندان و پیشکسوتان نیز بهره بردیم.

وی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه نتایج بسیار عالی از جشنواره به دست آمده و امروز‌ برنامه اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود. این برنامه اولین جشنواره شادی و نشاط در عرصه جهانی بود که نشان دهنده آن است که این جشنواره در دوره‌های بعدی نیز برگزار خواهد شد. یکی‌ از اهداف سازمان mil (سازمان سواد رسانه‌ای یونسکو) این است که سواد رسانه‌ای را در تمام کشورهای منطقه رشد دهد اما در عین حال رویکرد توسعه پایدار کشورها را در نظر دارد.

باستان بیان کرد: شادی و نشاط به صورت مستقیم به توسعه پایدار هر کشور بازمی‌گردد و بر این هستیم تا یک‌ رویداد جهانی با عنوان توسعه صلح جهانی را برگزار کنیم که طرح کاملاً مشخصی برای آن داریم. در این زمینه نیازمند اطلاع‌رسانی هستم تا تمامی کشورها را در انجام این رویداد دخیل کنیم. یکی از محورهای اساسی سواد رسانه‌ای به صلح، عدالت، دموکراسی و برابری باز‌می‌گردد.

وی بیان کرد: برنامه مشخصی برای صلح جهانی در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم این موضوع به خوبی رسانه‌ای شده و پیش رود. امروز هیچ مفهوم مشخصی از واژه صلح در جهان وجود ندارد که برگزاری چنین رویدادی به تثبیت این مفهوم می‌انجامد‌‌. امروز دنیا به شدت به دنبال صلح جهانی است که در این زمینه به زودی اقداماتی انجام خواهیم داد.

باستانی اظهار کرد: متأسفانه تعریف دقیقی از سواد رسانه‌ای در جوامع مختلف دنیا ارائه نشده است. سواد رسانه‌ای یکی دیگر از سواد قرن جدید است. نفس واژه سواد به معنای مهارت‌ها و دانش‌ها در کنار یکدیگر است. باید بدانیم که رسانه نیز امروز بازتعریف شده و رسانه انسان هوشمند صاحب اندیشه است. امروز رسانه بر انسان اطلاق می‌شود نه چیز دیگر. 

وی با اشاره به تعریف سواد رسانه‌ای اظهار کرد: سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از دانش‌ها و مهارت‌هایی است که منجر به خودشناسی و دگرشناسی می‌شود. سواد رسانه‌ای حاوی سواد اطلاعاتی نیز است و به تنهایی تأثیرگذار نیست و باید در آن اندیشه‌های انتقادی وجود داشته باشد. 

باستانی گفت: سواد رسانه‌ای به جامعه‌پذیری بازمی‌گردد‌. در سواد رسانه‌ای آحاد افراد در جوامع مختلف حق ندارند به خود فکر کنند و سواد رسانه‌ای به دنبال راه حل برای جوامع است. لذا سواد رسانه‌ای به دنبال توسعه پایدار در جوامع است که این توسعه منوط به دارا بودن جامعه و شهروند خوب است. امروز افراد باید در تمامی امور جامعه خود مشارکت‌پذیر و پاسخگو باشند. چنانچه چنین المان‌هایی در جوامع وجود داشته باشد، این جامعه دارای نشاط و شادی است.

وی بیان کرد: شهروند خوب شهروند ستیزه‌جو نیست و به دنبال منفعت جامعه است. چنین شهروندی شادی و نشاط دارد و می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های جامعه مشارکت کند. سواد رسانه‌ای ژست نیست و لازمه عصر حاضر است. ما باید به این‌ یقین برسیم که اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشیم با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد. 

باستانی اظهار کرد: برای توسعه سواد رسانه‌ای باید تعریف مشخصی از آن داشته باشیم. یکی از مشکلات امروز آموزش سلیقه‌ای سواد رسانه‌ای است. یکی‌ از اهداف ما نگارش نظام آموزشی سواد رسانه است. تدوین نظام آموزشی جهانی سواد رسانه‌ای نیز از اهداف مهم ماست که در حال پیگیری آن هستیم. امروز سیاست نظام سلطه این است که مدعی همه چیز از جمله دموکراسی، حقوق بشر و ‌.‌.. است اما هیچ گام مؤثری در این زمینه برنداشته است.

وی با بیان اینکه در پایان داوری‌های همایش تعداد ۲۴ اثر از کشورهای مختلف به عنوان آثار برتر انتخاب شدند، تصریح کرد: طی شش ماه آینده اولین نظام آموزشی ما در حوزه سواد رسانه‌ای به جامعه جهانی عرضه می‌شود و همچنین به دنبال این هستیم که اولین مدرسه بین‌المللی جهانی سواد رسانه‌ای را پایه‌گذاری کنیم.

باستانی بیان کرد: از دوستان mil درخواست کردم که برای برنامه‌های ویژه خود لوگوی ویژه طراحی شود که در این زمینه نیز با استفاده از ‌هوش مصنوعی تندیس و لوگوی ویژه‌ای طراحی شد که هم‌اکنون در اختیار ما قرار دارد. در تقویم جهانی هفته‌ای به نام هفته شادی و نشاط نداریم و‌ در این زمینه نیز امیدواریم بتوانیم به پیشنهاد ایران جهانی سازی هفته نشاط را در تقویم یونسکو پیگیری کنیم. 

در ادامه، جعفری‌ملک، رئیس مرکز هماهنگی‌های فرهنگی گفت‌وگوی همکاری آسیا نیز در سخنانی اظهار کرد: در سال ۲۰۰۲ کشور تایلند پیشنهاد داد تا مجمعی در آسیا شکل گیرد تا کشورها با گفت‌وگو مسائل خود را پیگیری کنند. در حال حاضر ۳۵ کشور عضو این مجمع بوده و اساس این مجمع نیز گفت‌وگو محور است و هر کشوری که در آن پیشنهادی ارائه دهد، باید اجرای آن را بر عهده گیرد. 

وی‌ اظهار کرد: برای مرحله اول ۲۰ محور برای این‌ مجمع در نظر گرفته شد که در سال ۱۴۰۰ به شش محور تقلیل پیدا کرد. همچنین، در سال ۱۳۹۰ اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو مجمع تشکیل شد و ۱۶ برنامه پیشنهادی ایران در این اجلاس مصوب شد. سپس، در اجلاس وزرای امور خارجه مجمع نیز  این ۱۶ برنامه مصوب شد و قرار است در آینده ریاست این مجمع به سطح رؤسای جمهور ارتقا پیدا کند.

وی تصریح کرد: همچنین، امسال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به عنوان رئیس دوره‌ای مجمع انتخاب شد. ۱۶ برنامه کلان مصوب در مجمع امروز به تصویب ۳۳ کشور رسیده است و در راستای هماهنگی برای اجرای این برنامه‌ها تصمیم گرفتیم که با سازمان های بین‌المللی که در ایران هستند همکاری کنیم که در این زمینه می‌توان به سازمان‌های mil، سازمان میراث ناملموس بشری یونسکو و ... اشاره کرد. در این راستا اولین برنامه‌ای که منجر به نتیجه شد، همین برنامه جشنواره نشاط و شادی بود که آثار خوبی به آن ارائه شد که پس از ارزیابی نتایج پایانی مشخص شد. جوایز و هدایای این جشنواره نیز از طریق رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف و یا سفرای کشورها به دست برگزیدگان خواهد رسید. همچنین، در راستای آموزش سواد رسانه‌ای مذاکراتی با مالزی داشتیم تا مسئولیت آموزش سواد رسانه‌ای را برای کشورهای عضو مجمع به عهده بگیرد که امیدواریم این برنامه به زودی اجرا شود.

وی تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام شده، آثار برتر در جشنواره در سایت mil به نمایش گذاشته می‌شود و به هر یک از آثار برتر در هر رشته نیز دیپلم افتخار و جوایز ویژه اعطا خواهد شد.

همچنین، حسینی، عضو هیئت داوران جشنواره سواد رسانه‌ای، شادی و نشاط نیز در سخنانی گفت: زمانی که قرار شد جشنواره شادی و نشاط را برگزار کنیم، بسیاری باور داشتند که این جشنواره به موسیقی و آواز و ... می‌پردازد اما این مسئله صحیح نیست و ممکن است شادی در امورات مختلف همچون راهپیمایی اربعین و ... به دست آید. این نشان دهنده آن است که جوامع مختلف با رویکردهای ویژه خود به شادی دست پیدا می‌کنند‌. ممکن است شادی در یک جامعه از طریق مشارکت در مناسک دینی و ..‌. ایجاد شود.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم، بیانیه هیئت داوران جشنواره از سوی ضامنی، مسئول هیئت داوران جشنواره سواد رسانه‌ای، شادی و نشاط قرائت شد.

انتهای پیام
captcha