به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «اقتصاد رسانهها» صبح امروز، اول اسفند با حضور افسانه مظفری، مدیر گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات، علی اعتمادالاسلامی بختیاری، استاد حوزه رسانههای دیجیتالی، سیدحمید متقی، دبیر تحریریه پایگاه خبری اقتصادنیوز در سالن شماره دو نمایشگاه رسانههای ایران برگزار شد.
افسانه مظفری، مدیرگروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات، به نکاتی اشاره کرد که در ذیل آمده است؛
در عصر اطلاعات ما با شبکههای اجتماعی و دسترسی سهل و آسان به اطلاعات روبرو هستیم. یکی از ابزارهای تاثیرگذار در جامعه رسانههای مکتوب، ورود شبکههای اجتماعی و ضربه خوردن رسانههای مکتوب از دست رفتن مخاطبان است.
تنوع اطلاعات و دستیابی سهل و نوآوری شبکههای اجتماعی موجب شده است تا رسانههای مکتوب کم و کمرنگتر شوند و چالشی در عرصه روزنامهنگاری رخ داد.
باید سعی کنیم تا از رسانههای جدید در همافزایی رسانههای قدیم استفاده کنیم تا اقتصاد بهتری را در عرصه رسانهها شاهد باشیم. البته زنده بودن رسانهها صرفا کافی نیست بلکه باید به کارکرد رسانهها و پیشبرد آن در راستای مسئولیت اجتماعی و پیشبرد هدفمان توجه کنیم.
در عرصه اقتصادی رسانهها، تبلیغات میتوان برای درآمدزایی رسانهها کمک کند اما توجه کنیم حتی نوع تبلیغات امروزه متفاوت شده است و به دریچههای جدید توجه کنیم.
در ادامه این نشست علی اعتمادالاسلامی بختیاری، مدرس حوزه رسانههای دیجیتالی به سخنرانی پرداخت. متن این سخنان در زیر آمده است؛
در ادبیات کارآفرینی بحث مهم، کسب تجربه و آینده پژوهی و کشف فرصتهای آینده است. ما در عصر پبوستگی ناگسستنی هستیم. امروز در آستانه یکسری تحولات بزرگی هستیم که قابل مقایسه با پیش از ۲۰۳۰ نیست.
برخی از موارد تعیین کننده شامل هوش مصنوعی، رابط مغز کامپیوتر، قدرت انتقال دیتا نسل ششم و ... دراین زمینه مهم است. ما در آستانه تحول بزرگی هستیم که عوارض سیاسی اجتماعی بزرگی را شاهد خواهیم بود.
نسل z نسل امروزی هستند که تمایلی به استفاده از کاغذ ندارند چه برسد به استفاده از رسانههای مکتوب.
در ۲۰۳۰ باید فرصتهای اقتصادی و تجربه را دریابیم، چرا که از فرصتهای آینده رسانه محصولی به نام تجربه مهم است. رسانه در سال ۲۰۳۰کپسولی از زندگی بشر است که تمام فعالیتهای بشر در آن در جریان است. اکنون بُعد فیزیکی بر مجازی برتری دارد اما در سال ۲۰۳۰ بالعکس است.
ضرورت شناخت بهتر فرم مخاطبان رسانهها و تولید محتوا بر اساس نیازها به ویژه برای نسل z از راههای رشد اقتصاد رسانهها خواهد بود. شبکههای اجتماعی به این دلیل در نسل z و آلفا رشد کرده و میکند که ضربه آهنگ تولید محتوا در آن بالا است.
کارشناس دیگر این نشست سیدحمید متقی، دبیر تحریریه پایگاه خبری اقتصادنیوز بود. متن نکات ارائه شده به شرح ذیل است: یکی از چالشهای رسانه، بحث اقتصاد است و باید در حال و آینده به اقتصاد رسانه توجه شود. مطبوعات میتوانند در فضای تکقطبی اقتصاد بهتری داشته باشند، چنانکه ما در تجربه روزنامهنگاری شاهد آن هستیم. هنگامی که به چرخه تجربه روزنامهنگاری از دوران مشروطه نگاه میکنیم میبینیم چرخه معمولی متشکل از نوشتن متناسب با نیاز مخاطب و یا خوراندن خوراک خبری موجود به او و اشراب مخاطب بوده است.
نیمه دهه ۷۰ بهار مطبوعات در انقلاب بود. روزنامهها تا پیش از دهه ۸۰ با وجود رادیو و تلویزیون رقابت چندانی نداشتند اما اگر به سه ضلع مخاطب، رسانه و بخش خصوصی توجه کنیم قطعا چرخش اقتصادی ایجاد خواهد شد.در دوره جدید با وجود پایگاه اطلاعرسانیها و شبکههای اجتماعی، روزنامهها به حاشیه رفتهاند. چه بخواهیم و چه نخواهیم وارد دوره جدیدی شدهایم.
در دوره جدید بحران اقتصادی برای رسانههای مکتوب ایجاد شده است البته عادت خواندن در خیلی از کشورها هنوز تا حدود زیادی است اما در ایران به دلیل پذیرش فرهنگ شفاهی تا مکتوب، بیشتر به این عرصه توجه میکنند.
در زمان شیوع کرونا اولین چیزی که حذف شد، بخش فرهنگی بود. اگر رسانه مکتوب اقداماتی را انجام دهد، میتواند از این شب تار خارج شود، از جمله آنها رسوخ تجربه، تبیین نقش و کارکرد رسانههای مکتوب و رسیدگی و تغییر در سیستم فرسوده توزیع و توجه به نیاز مخاطب است.
یادآور میشود، بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» تا دوم اسفندماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹ در مصلای امام خمینی(ره) پذیرای علاقهمندان است.
انتهای پیام