پایان مهمترین رویداد قرآنی و درخشش نمایندگان ایران
کد خبر: 4201450
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
اهم رویدادهای قرآن هفته

پایان مهمترین رویداد قرآنی و درخشش نمایندگان ایران

غالب رویدادهای قرآنی طی هفته گذشته حول برگزاری و پیگیری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود که در نهایت با درخشش نمایندگان ایران در این رویداد مهم به کار خود پایان داد.

به گزارش ایکنا، اهم اخبار قرآنی این هفته، تحت‌الشعاع برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام نیز یاد می‌شود، قرار گرفت. این مسابقات از پنجشنبه ۲۶ بهمن به‌طور رسمی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و با حضور و سخنرانی محمدباقر قالیباف، کار خود را آغاز کرد.

این مسابقات با حضور ۹۹ متسابق شامل آقایان و بانوان از ۴۴ کشور جهان تا چهارشنبه ۲ اسفند ادامه داشت و پس از برگزاری مراسم اختتامیه که با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور همراه بود، شرکت‌کنندگان در آن، پنجشنبه ۳ اسفند در حسینیه امام خمینی(ره) به محضر مقام معظم رهبری شرفیاب شدند. 

در ادامه به اخبار این رویداد و همچنین برخی از مهمترین رویدادهای قرآنی در هفته‌ای که گذشت، نگاهی گذرا خواهیم داشت.

 
نخستین روز از چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از ساعت ۱۵ جمعه ۲۶ بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در بخش آقایان آغاز شد و تا دوم اسفندماه که زمان برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد است، ادامه داشت. در این روز شاهد حضور ۱۳ شرکت‌کننده شامل چهار قاری و حافظ قرآن کریم در بخش دانش‌آموزی و ۹ قاری، مرتل و حافظ کل قرآن کریم در بخش بزرگسالان بودیم. شروع مسابقات با اجرای محمدصادق حسینی، نوجوان حافظ کل قرآن و نماینده کشورمان بود، حسینی با وجود اینکه صوت و لحن خوبی از خود به نمایش گذاشت.

حضور تعدادی از خانواده‌های شهدا و نمایش‌ تمثال آنها در سالن مسابقات از دیگر تصاویر جالب روز نخست مسابقات بود، همچنین در این روز گروه‌های دانش‌آموزی از مدارس مختلف در سالن حضور پیدا کردند. در این روز علاوه بر برنامه رقابتی مسابقات و اجرای شرکت‌کنندگان، سه تلاوت افتخاری از سوی قاریان بین‌المللی صورت گرفت که هیجان خاصی به حاضران در این سالن که آمده بودند تا تلاوت‌های ناب را استماع کنند، بخشید. 

تأملی در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی

دومین روز از چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران برخلاف روز اول این مسابقات که از نوبت بعدازظهر شروع شده بود، در روز دوم و با توجه به شروع مسابقات در بخش بانوان از نوبت صبح شروع شد و تا ساعت ۲۱ ادامه داشت. در این روز در نوبت صبح ۱۱ شرکت‌کننده در بخش بانوان شامل چهار شرکت‌کننده در بخش دانش‌آموزی و هفت شرکت‌کننده در بخش بزرگسالان بود. در این نوبت اگرچه شرکت‌کنندگانی از کشورهای ایران، عراق، تایلند، ترکیه، سوریه، بنگلادش، موریتانی و آلمان بودند، اما رقابت بین شرکت‌کنندگان ایرانی و عراقی در بخش دانش‌آموزی بسیار به هم نزدیک بود. 

اعلام فراخوان جذب مربیان طرح جامع و فراگیر دولت قرآن

معاونت فرهنگی تربیتی مرکز آموزش‌های غیر حضوری حوزه‌های علمیه خواهران، در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم و ایجاد نهضت قرآنی اقدام به ارائه طرح جامع و فراگیر «دولت قرآن» که دربرگیرنده فعالیت‌های قرآنی در ساحت‌های مختلف است، کرده است.

این طرح بعد از اجرای طرح ترنم وحی و با توجه به ضرورت ورود به سایر عرصه­‌ها و لزوم هماهنگی بیشتر در فرایند اجرای آن‌ها و همچنین پرهیز از نگاه تک‌بعدی به فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود که براساس آن از بین اساتید و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران اقدام به جذب مربی در بخش­‌های قرائت، تجوید، حفظ و تبیین معارف قرآنی کرده است.

ازجمله اهداف این طرح می‌توان به ترویج و تحقق فرهنگ قرآنی، ایجاد هماهنگی و انسجام برنامه‌های قرآنی، زمینه‌سازی جهت انس دائمی با قرآن کریم و ایجاد فضای قرآنی در جامعه، احیاء جلسات خانگی قرآنی، افزایش سطح آگاهی، دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی قرآن‌پژوهان مستعد و حمایت از آن‌ها در عرصه‌های مختلف قرآن و آشنایی با آموزه‌­هایی از سبک زندگی قرآنی بیان شده است.

سلسله‌جلسات تدبر در سوره «رعد» آغاز می‌شود

سلسله‌جلسات تدبر در سُوَر قرآن از جمله برنامه‌های قرآنی است که به همت دعا و نظام‌سازی وابسته به مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران و با سخنرانی هانی چیت‌چیان؛ کارشناس و مدرس قرآن برگزار می‌شود.

طبق روال یکشنبه‌های هر هفته که این جلسات در مسجد کوی دانشگاه برپا می‌شود، دوره جدید این سلسله‌جلسات که اختصاص به تدبر در سوره مبارکه «رعد» دارد، یکشنبه ۲۹ بهمن و پس از اقامه نماز مغرب و عشا آغاز خواهد شد.

دومین همایش ستاره‌های استان تهران

 دومین همایش ستاره‌های زمین، ویژه فعالان جلسات خانگی قرآن کریم در جنوب شرق استان تهران به میزبانی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین پنجشنبه، ۳ اسفند برگزار شد. این همایش با حضور مدیران و مسئولان خانه‌های قرآن جنوب شرق استان تهران برپا شد و سخنران آن حجت‌الاسلام والمسلمین دزفولیان، معاونت شبکه‌سازی جامعه قرآنی عصر کشور بود.

گزارش از برپایی بیش از ۳۰ کرسی تلاوت در اسلامشهر

همزمان با فرا رسیدن چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی کرسی‌های تلاوت قرآن کریم با حضور قاریان برجسته شهرستان اسلامشهر و علاقه‌مندان به ساحت نورانی قرآن به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر آحاد مردم در ۳۲ محله در سطح شهرستان اسلامشهر برگزار شد.هدف از برپایی این کرسی‌های تلاوت، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن در کار و زندگی، انس با قرآن و نهادینه کردن فرهنگ قرآن‌خوانی و استماع قرائت قرآن در جامعه و نیز تاکید بر ضرورت و اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات بود.

این کرسی‌های تلاوت به مدت ۱۰ روز به همت دارالقرآن سازمان فرهنگی شهرداری اسلامشهر و با مشارکت محلات و مساجد و پایگاه‌های بسیج این شهرستان در ۳۲ محله در سطح شهرستان اسلامشهر برپا، همچنین ۱۰ کرسی تلاوت ویژه بانوان در این ایام برگزار شد.

برگزاری مراسم احیای قرآنی شب نیمه‌شعبان در مسجد صدوق

 مراسم احیای قرآنی شب نیمه شعبان، همزمان با گردهمایی سالانه اساتید و قاریان قرآن کریم با تلاوت‌های مجلسی توسط قاریان ممتاز و بین‌المللی به همت مجمع قاریان شهرری در مسجد شیخ‌صدوق(ره) برگزار می‌شود.

این مراسم شامگاه شنبه ۵ اسفندماه، از ساعت ۲۴ تا اذان صبح در شهرری، خیابان ابن‌بابویه، روبه‌روی آستان مقدس شیخ‌صدوق، جنب برج طغرل، مسجد صدوق برپا می‌شود.

طرح «در محضر قرآن» ویژه جهادگران برگزار می‌شود

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با همکاری دفتر امور فرهنگی جهادگران «طرح در محضر قرآن کریم» را برگزار می‌کند.این طرح در قالب دوره آموزشی ضمن خدمت روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ویژه جهادگران جهاددانشگاهی است.

علاقه‌مندان از ۲۹ بهمن تا ۱۰ اسفندماه می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی qurani.jdereg.ir برای ثبت‌نام در این طرح اقدام کنند.زمان برگزاری این دوره از ۱۲ تا ۲۴ اسفندماه اعلام شده است.

نتایج مرحله سوم ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان اعلام شد

نتایج سومین مرحله آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در بخش آزمون مفردات، منتشر شد. به قبول‌شدگان این مرحله، مدرک تخصصی درجه دو اعطا می‌شود. همچنین کسانی که امتیاز بالاتری کسب کرده باشند، ۲۰ روز فرصت دارند، سوابق تدریس حفظ خود را جهت راه‌یابی به فرایند مرحله چهارم ارائه کنند.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به جزئیات این خبر افزود: در آزمون مرحله سوم هجدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، تعداد ۳۱۷ نفر مجاز به شرکت بودند که از این تعداد ۲۶۰ نفر از حافظان کل قرآن کریم در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه سال جاری و در ۱۱ استان کشور بصورت همزمان در این دوره از آزمون‌ها شرکت کردند.

برگزاری ۲۷۰ محفل انس با قرآن در ایام مسابقات بین‌المللی قرآن

سیدمحمد موجانی، مسئول کمیته محافل چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد برگزاری محافل در سراسر کشور، گفت: براساس دستوری که از سوی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شد، برنامه‌ریزی برای برگزاری محافل انس با قرآن در ایام برگزاری مسابقات صورت گرفت. 

وی افزود: بر همین اساس مقرر شد با استفاده از ظرفیت‌های قرآنی که در همه استان‌های کشور وجود دارد، محافل قرآنی را از ۲۶ بهمن تا دوم اسفندماه و در بازه زمانی اجرای مسابقات از سوی اداره‌های قرآنی سازمان اوقاف در سراسر کشور برگزار کنیم. 

مسئول کمیته محفل چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی در سراسر کشور طی بازه زمانی اجرای مسابقات قرآن ایران گفت: از بیست‌و‌ششم بهمن تا دوم اسفندماه ۲۷۰ محفل انس با قرآن در کشور برگزار شد. 

گواهینامه اقرا به حافظ روشندل قرآن کریم اعطا شد

شامگاه یکشنبه ۲۹ بهمن مؤسسه کریمه آل رسول(س) قم میزبان برگزاری مراسم اعطای گواهینامه به احمد دباغ از حفاظ بین‌المللی قرآن بود.این گواهینامه پس از سال‌ها و در پی تأیید شورای عالی قرآن، به این قاری روشندل قرآن که دوره اقرا و اشهار را زیر نظر استاد فقید قرآن؛ حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدرضا شهیدی‌پور فرا گرفته بود، اعطا شد.

برگزاری طرح «استعدادیابی قرآنی» در اسلامشهر

 طرح «استعدادیابی قرآنی» از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان اسلامشهر با همکاری اداره آموزش و پرورش و سازمان فرهنگی و هنری و ورزشی شهرداری اسلامشهر برگزار می‌شود.

این طرح برای نخستین بار در سطح اسلامشهر برگزار می‌شود و ویژه دختران و پسران ۷ تا ۱۲ سال علاقه‌مند به حفظ و قرائت قرآن کریم است.زمان اجرای این طرح از یکم اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و تا یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه دارد. در پایان این طرح به نفرات منتخب جوایزی اهدا خواهد شد.

کوچکترین قرآن چاپی دنیا رونمایی می‌شود

همزمان با آخرین روز چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از کوچکترین قرآن چاپی موجود در ایران که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قبل چاپ شده است طی مراسمی رونمایی شد.

عقیل رفیعی، دارنده این قرآن در حاشیه چهارمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: این قرآن کریم را حدود ۲۰ سال قبل از پدرم هدیه گرفته‌ام، ایشان هم این کتاب را از عموی خودشان هدیه گرفته بودند.

تجلیل از بانوان قرآنی در سومین محفل «خیرات حسان»

در حاشیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران سومین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام با عنوان «خیرات حسان» اول اسفندماه برگزار شد.

علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس‌جمهور به همراه دخترانش، زینب نصرالله، دختر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، سیده‌بتول موسوی، فرزند شهید سیدعباس موسوی، روحانی شیعه لبنانی و دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان، همچنین خانواده سفرای کشورهای مختلف، بانوان قاری و حافظ بیش از سی کشور، نخبگان قرآنی، دانش‌آموزان و مشتاقان فعالیت‌های قرآنی در این محفل قرآنی حضور داشتند.

مشهد، میزبان مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی

مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهادکشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، با اعلام این خبر گفت: مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه روستاییان و عشایر کشور در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری پیش‌بینی شده است و بخش استانی در بیست و نهمین دوره همزمان با ایام دهه فجر برگزار شد. پیش‌بینی شده است تا مرحله منطقه‌ای که در اصل حلقه واصل میان مرحله استانی و کشوری محسوب می‌شود، در روزهای پنجشنبه ۳، ۵ و ۷ اسفند در استان‌های مازندران، اصفهان، قزوین، مرکزی و کرمان برگزار شود.

درحال ویرایش//پایان مهمترین رویداد قرآنی جهان اسلام و درخشش نمایندگان ایران

تبدیل ادبیات قرآنی به «زبان مردم» در بیان اهمیت مشارکت انتخاباتی

نشست «سهم جامعه قرآنی در مشارکت پُرشور انتخابات» به همت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن ایکنا، بعدازظهر دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه برگزار شد.

این نشست با حضور حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شبیر فیروزیان؛ سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا کوششی؛ مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت «ندای ملکوت»، محمدحسین محمدزاده؛ مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن آمره؛ دبیر قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم، زهرا بادی؛ مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی اسوه تهران، سیدمحمود چاووشی؛ مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن، محمد انجم‌شعاع؛ مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور، سروش ابوالفتحی؛ مدیر مؤسسه «مشکات»، ولی یاراحمدی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای و جعفری از فعالان و پیشکسوتان قرآنی در سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد.

همچنین حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی؛ مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) از قم، حجت‌الاسلام حمیدرضا قربانیان؛ مدیر دارالقرآن اهل بیت(ع) از خمینی‌شهر و علی سرابی؛ دبیر انجمن خادمان قرآن نیز به شکل مجازی به آن متصل بودند.

طی این نشست تنی چند از کارشناسان قرآنی بر نیازسنجی عام مردم و توجه به خواسته و مطالبات آنها تأکید کردند؛ ضرورتی که پرداختن صحیح به آن، تبدیل ادبیات قرآنی به زبان مورد فهم مردم را طلب می‌کند. 

قرآن کتابت‌شده بر روی نقشه ترکیه به قاری این کشور اهدا شد

حسن پورولی، هنرمند خوشنویس اهل اردبیل در حاشیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، اثر هنری خود را در حمایت از زلزله‌زدگان کشور ترکیه به نماینده این کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران اهدا کرد.

این هنرمند در اثر خود کل قرآن کریم را بر روی کاغذ کالک و با خودکار پنج‌دهم، خوشنویسی کرده است. 

این اثر هنری در ابعاد ۷۰ در ۸۰ سانتیمتر طراحی شده و هنرمند آن با استفاده از ذره‌بین اقدام به نگارش آیات کرده و بیش از هزار ساعت کار برده است. 

سومین مرحله داوری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی انجام شد

دبیر جشنواره تلاوت‌های تقلیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری سومین مرحله داوری از بخش غیر حضوری اولین جشنواره تلاوت‌های تقلیدی گفت: در این مرحله داوران به صورت دو نفره و در قالب مباحثه به ارزیابی تلاوت‌ها پرداختند.

وی با اشاره به اینکه ۲۸۰ تلاوت از مقاطع مشخص شده قرآن کریم به این مرحله رسیده بود، افزود: داوران در این مرحله تلاوت‌ها را به ترتیب به تلاوت‌های ممتاز، عالی و خوب دسته‌بندی کردند که از بین ۲۸۰ تلاوت حاضر در این مرحله پنج تلاوت ممتاز، ۸۶ تلاوت عالی و بقیه تلاوت‌ها هم خوب ارزیابی شد. تلاوت ممتاز بالاتر از همه است و بعد عالی و خوب قرار دارد.

رونمایی از ۴ اثر نفیس قرآنی در فینال مسابقات بین‌المللی قرآن

فینال چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم  با رقابت شش  نفر قاری منتخب که حائز رتبه برای راهیابی به این بخش شده‌اند، برگزار شد. اما پیش از قرائت افراد منتخب در ابتدای این مراسم با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از چند اثر نفیس قرآنی رونمایی شد که کوچکترین مصحف قرآنی از جمله آنها بود.این قرآن از سوی مرحوم مصطفی نظیف در زمان امپراطوری عثمانی در مصر چاپ شده و با قدمتی ۱۵۰ساله از سوی خانواده رفیعی علم‌شیری نگهداری شده است.

برگزاری آزمون هماهنگ اعطای مدرک بین‌المللی حفظ کل قرآن

بیست و ششمین آزمون هماهنگ اعطای مدرک بین‌المللی حفظ کل قرآن از سوی مؤسسه جامعة‌القرآن‌الکریم و اهل بیت(ع) یکشنبه ۱۳ اسفند برگزار می‌شود.این آزمون به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار شده و ثبت‌نام در این آزمون بدون محدودیت سنی برای عموم آزاد و در دو مرحله کتبی و شفاهی از سوی اساتید مجرب جامعة‌القرآن‌الکریم به انجام خواهد رسید.

https://iqna.ir/files/fa/news/1402/12/2/3346983_298.jpg

نفرات برتر هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی اعلام شد

نتایج هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی اعلام شد و بر اساس آن از چهار رشته، سه رتبه اول و یک رتبه دوم به نمایندگان ایران رسیده است.این رقابت‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش و با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با برپایی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران طی ۲۶ بهمن تا دوم اسفندماه ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

برترین‌های چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شد

نتایج چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اعلام شد که بر اساس آن پنج نماینده کشورمان در دو بخش بانوان و آقایان با نمایش عملکردی خوب تمام رتبه‌های نخست مسابقات را تصاحب کردند.

برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات کشوری قرآن ویژه جامعه وزارت کار

شانزدهمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم ویژه جامعه کار و تلاش از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۱۷ تا ۲۰ اسفند در مرکز همایش‌های آدینه برگزار می‌شود.این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ اجزاء و مفاهیم جلد بیست و چهارم تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار خواهد شد.

ایجاد قرارگاه حفظ قرآن برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران که عصر روز چهارشنبه، دوم اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک ایام نورانی ماه شعبان المعظم و اعیاد این ماه به‌ویژه روز جوان و سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) گفت: خدا را شاکریم که این دوره از مسابقات قرآن کریم با حضور قوی و اثرگذار قرا و حفاظی از کشور‌های مختلف برگزار شد. در این دروه از مسابقات بیش از ۱۱۰ کشور حضور داشتند و میزبان بیش از ۴۰ کشور هستیم که همه این اتفاقات و حضور مایه شکرگزاری به درگاه خداوند متعال است.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ایران در حوزه قرآن، روخوانی قرآن توسط همه جامعه ایرانی و تربیت ۱۰ میلیون حافظ در کشور است، گفت: برای رسیدن به این قله باید ضمن ایجاد قرارگاه حفظ قرآن و پایه‌گذاری آن در کشور، عزم جدی در میان همه بخش‌ها اتفاق بیفتد.

گردهمایی قرآنیان منادی امت واحده و مقاومت در مقابل ظلم جهانی باشد 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران، که عصر روز چهارشنبه، دوم اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن تأکید بر ضرورت تلاش برای ترویج فهم، تلاوت و انس با قرآن کریم در جامعه گفت‌:‌ قرآن کتاب هدایت برای هم انسان‌هاست هرچند بخشی از انسان‌ها هدایت‌پذیر نیستند،؛ لذا وظیفه همه حافظان، قاریان و کسانی که با قرآن انس دارند، ترویج معارف دینی، تنویر افکار عمومی و روشنگری در جامعه با آیات نورانی قرآن کریم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تجلیل و تکریم از مقام قاریان که با قرآن انس دارند بر ما واجب است، گفت: وظیفه شما قاریان نیز سنگین است، روشنگری با آیات قرآن وظیفه شماست. قرآن می‌تواند انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی کند، اگر مدنیتی به نام قرآن در جهان شکل بگیرد تمام مشکلات بشریت حل خواهد شد.

دفتر چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با تقدیر از برگزیدگان بسته شد

 آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، چهارشنبه، دوم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از مقامات، چهره‌ها، فعالان قرآنی و شرکت‌کنندگان در سالن اجلاس‌سران تهران با تلاوت آیاتی از قرآن توسط هادی اسفیدانی، برگزیده بخش تلاوت این دوره از مسابقات برگزار شد.

در این مراسم ۲۷ نفر از برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم رشته‌های مختلف قرائت و حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان و بانوان و دانش‌آموزان پسر و دختر با اهدای لوح با حضور رئیس جمهور تجلیل شدند. شعار این دوره از مسابقات «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» بود که ضمن بزرگداشت شهدای حوزه مقاومت به خصوص شهدای غزه، نمایندگانی از کشور فلسطین و غزه در مسابقات حضور یافتند.

دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن با رهبر معظم انقلاب

شرکت‌کنندگان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزی صبح روز، سوم اسفندماه با آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

مراسم دیدار با رهبر انقلاب، با اجرای سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما و تلاوت هادی اسفیدانی، نفر اول این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق آغاز شد. این قاری بین‌المللی، آیاتی از سوره مبارکه انسان را تلاوت کرد. پایان‌بخش این مراسم بیانات مقام معظم رهبری بود.

ثبت‌نام نوزدهمین دوره آزمون‌های رزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن آغاز شد

حافظان قرآن کریم می‌توانند برای ثبت‌نام در نوزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، تا ۱۵ اسفند ماه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.ir مراجعه و ثبت‌نام خود را انجام دهند.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، در توضیح این خبر از آغاز ثبت نام نوزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم خبر داد و افزود: ثبت نام نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از دوم اسفندماه آغاز و تا پانزدهم این ماه ادامه خواهد داشت.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم گفت: این دوره از آزمون‌ها در سه مقطع ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جز قرآن کریم برگزار خواهد شد که مرحله اول آن، روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

بازماندن نماینده ایران از کسب رتبه در مسابقات قرآن اردن

هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان کشور اردن پنجشنبه سوم اسفندماه با معرفی نفرات برتر و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد. 

در مراسم اختتامیه این مسابقات نماینده‌های کشورهای نیجریه، چاد، لیبی، لبنان و عمان رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند و با حضور در جایگاه مسابقات مورد تجلیل برگزارکنندگان قرار گرفتند.

این مراسم در حالی برگزار شد که نام زهرا عباسی، نماینده کشورمان در این رویداد میان پنج برگزیده نخست وجود نداشت. این بانوی حافظ قرآن ۲۰ ساله یکی از جوان‌ترین نمایندگان کشورمان در این مسابقات بود. 

انتهای پیام
captcha