۲۸ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور فعال هستند
کد خبر: 4202396
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
حجت‌الاسلام کمال خداداده:

۲۸ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور فعال هستند

رئیس ستاد کانون‌های مساجد با اشاره به رونمایی از سامانه همراه مسجد، اعلام کرد: ۲۸ هزار کانون در مساجد تشکیل شده و امیدواریم به زودی جشن ۳۰ هزار کانون و سه میلیون کاربر را داشته باشیم.

۲۸ هزارمین کانون فرهنگی، هنری مساجد تأسیس شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، در آستانه سی و یکمین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور، امروز چهارشنبه، ۹ اسفندماه، حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس ستاد کانون‌های مساجد کشور، طی نشستی خبری به تشریح عملکرد و برنامه‌های آتی این ستاد پرداخت و با اشاره به برگزاری انتخابات، گفت: اکثر صندوق‌های رأی یا در مساجد و یا در مدارس مستقر هستند و کارگزاران مساجد با روی گشاده از رأی‌دهندگان استقبال می‌کنند و چند روز در حال شمارش رأی خواهند بود. مدل همکاری در برگزاری انتخابات در ایران مدل جدیدی است که در جهان برگزار می‌شود و کارگزاران از بدنه مردمی هستند. بچه‌های مسجد با ایده‌های خود اقدام به برپایی مناظره و دعوت از کاندیدها در مساجد کردند تا مردم در جریان دیدگاه کاندیدها قرار گیرند. 

حجت‌الاسلام خداداده با اشاره به اینکه نظرسنجی‌ها افزایش تمایل به مشارکت‌ در انتخابات را نشان می‌دهد و امیدواریم مسجدی‌ها نهایت تلاش خود را برای جلب مشارکت بیشتر مردم انجام دهند، گفت: امسال هزار و ۸۵۰ کانون جدید را تأسیس کردیم که با کمبود بودجه‌ای که داریم شبیه به معجزه است. اینکه مسئولان مسجد علی‌رغم کمبود بودجه به راه‌اندازی کتابخانه‌، تشکیل گروه‌های سرود، تئاتر و .‌.. اقدام می‌کنند نشان می‌دهد که مساجد علاقه‌مند به فعالیت هستند. ۴۴۰ مسجد نیز به شبکه کانون‌ها اضافه شده و روند احیای برخی از کانون‌های راکد محقق شده است. ۱۲۸ هزار نفر نیز در سامانه بچه‌های مسجد عضو شده‌اند و چون به این سمت رفته‌ایم که برای اعضای کانون‌ها برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برگزار می‌کنیم شاهد افزایش اعضا هستیم. 

رئیس ستاد عالی کانون‌های مساجد در مورد اعتکاف نیز گفت: اعتکاف دانش‌آموزی امسال رونق داشت و از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر که در اعتکاف شرکت کردند، ۳۵۰ هزار نفر دانش‌آموز بودند. البته همه افرادی که در مساجد کار می‌کنند، معترف هستند اگر ظرفیت بیشتر بود، اقبال دانش‌آموزان بیشتر می‌شد، اما مساجد از نظر امکانات زیربنایی بیش از این آماده نبودند. امسال در طرح اوقات فراغت طرح مسجد کانون نشاط را دنبال کردیم و حدود شش هزار کانون شناسایی شد که در تابستان کار فرهنگی انجام دادند. با آموزش و پرورش نیز همکاری داریم و سامانه ما به سامانه نوری‌نو آموزش و پرورش وصل شد تا دانش‌آموزان برنامه‌های مساجد محلات خود را ببینند و فعالیت کنند که فعالیت دانش‌آموزان در پرونده پرورشی دانش‌آموزان ثبت می‌شود. 

حجت‌الاسلام خداداده با اشاره به اینکه در پالایش و رتبه‌بندی کتابخانه‌های مساجد تقریبا ۱۲ سال اتفاقی نیفتاده بود، گفت: در این خصوص عملیات بزرگی آغاز شده و امیدواریم سال آینده در حوزه کتابخانه‌ها اتفاق خوبی را رقم بزنیم‌. در آستانه امضای تفاهم‌نامه با نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز هستیم. 

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از افرادی که در صندوق هنر عضو هستند، کتابدار کتابخانه‌های مساجد هستند، گفت: امسال موضوع پایگاه‌های قرآنی در کانون‌ها جدی‌تر دنبال شد و بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در مورد پایگاه قرآنی شدن مساجد، شروع به برپایی پایگاه‌های قرآنی در مساجد کردیم. در ابتدای سال فراخوانی را منتشر کردیم و مساجد به این موضوع ورود کردند و امروز سه هزار و ۵۰۰ پایگاه قرآنی، ۲۱ هزار کرسی قرآنی برگزار کردند و باید سال‌های آینده این طرح تقویت شود. سامانه دعوت از قاریان قرآن نیز در برخی استان‌ها رونمایی شده و امیدواریم در تمام استان‌ها از این سامانه رونمایی شود. تاکنون اطلاعات سه هزار قاری قرآن در سامانه قابل دسترسی است. 

۲۸ هزارمین کانون فرهنگی، هنری مساجد تأسیس شد

رئیس ستاد عالی کانون‌های مساجد اعلام کرد: هفته آینده اختتامیه مسابقات مدهامتان را خواهیم داشت که جزو چهار مسابقات مطرح کشور است. امسال حدود ۳۰۰ نفر از منتخبان استان‌ها در سنندج به رقابت می‌پردازند. همچنین، تئاتر شبستان را داریم که برای شناسایی استعدادها و آشنایی با گروه‌های تئاتری برگزار می‌شود.  سه هزار گروه نمایشی در کانون‌ها داریم که هزار و ۱۰۰ کانون اجرا دارند و فعال هستند. از اساتید دعوت کردیم در این مسابقات حضور داشته باشند که موجب رونق این دوره‌ها شد. 

حجت‌الاسلام خداداده ادامه داد: وقتی فراخوان گروه‌های تئاتر کانون‌ها را اعلام کردیم، ۵۷۰ اثر از سراسر کشور دریافت شد که ظرفیت مساجد در عرصه هنر را نشان می‌دهد. در این دوره ۱۴ تا ۱۸ اسفند ۱۸ مسجد شهر تهران میزبان تئاتر بچه‌های مسجد خواهند بود که چهره شهر تهران به این سمت می‌رود که مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر انقلابی شوند. در این دوره صحن مساجد درگیر اجرای این تئاترها بعد از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا خواهند بود تا تربیت هنرمند مؤمن انقلابی و بازگشت هنرهای نمایشی به ریل مفاهیم انقلاب در همین بستر خود را نشان دهد. اگر می‌خواهیم فضای تئاتر، جملات، نمایش‌نامه‌ها، دیالوگ‌ها و ... سالم باشد باید پیوست‌های نظام توحیدی را در آن ببینیم. هنر تئاتر ادای دینی که به جامعه انقلابی و اسلامی کرده نه تنها از برخی هنرها کمتر نیست بلکه حتی بیشتر است و نگاه ما به تئاتر، نگاه تربیتی است. 

وی گفت: اکنون سه هزار و ۸۳۰ کانون قرآنی در اطلس کانون‌ها قابل مشاهده است و امیدواریم تا ماه رمضان به چهار هزار پایگاه قرآنی برسیم. در خصوص کانون‌های تخصصی خواهران موضوع گفتمانی زن و خانواده در حال پیگیری است و اصرار نداریم همه کانون‌ها بخش تخصصی بانوان داشته باشند. مجمع اخوت جهان اسلام نیز دنبال شده و پرونده اخوت ایمانی بین چند مسجد ایرانی و خارجی منعقد شده است. البته این کار دولتی نیست بلکه ارتباط بین ائمه جماعت و فعالان مساجد کشورها است و امیدواریم تا روز جهانی مسجد در مرداد ماه سال آینده این عقد بین مساجد و ارتباط بین ائمه جماعت و فعالان مسجدی بیشتر شود. 

رئیس ستاد کانون‌های مساجد از عضوگیری اتباع بیگانه خبر داد و گفت: این اقدام به اخوت مساجد جهان اسلام کمک می‌کند که از چند ماه قبل افرادی که ایرانی نیستند اما در ایران زندگی می‌کنند، می‌توانند عضو رسمی کانون‌های مساجد شوند. 

وی با اشاره به اینکه از سال قبل مساجدی که کانون دارند، مسئول کانون عضو هیئت‌امنای مسجد شده‌اند، اعلام کرد: ۲۸ هزار کانون در مساجد تشکیل شده و امیدواریم به زودی جشن ۳۰ هزار کانون و سه میلیون کاربر را داشته باشیم. همچنین، کارگروه اهل سنت کانون‌های مسجد در سنندج تشکیل می‌شود که نقش مشورتی برای کانون‌های اهل سنت خواهند بود. 

حجت‌الاسلام خداداده اعلام کرد: سامانه ۸۹۴۰ از ۱۸ اسفند با حضور وزیر ارشاد رونمایی می‌شود و مردم می‌توانند با مساجد ارتباط برقرار و نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند. 

یادآور می‌شود، در پایان این نشست از پوستر شانزدهمین دوره مسابقات مدهامتان و جشنواره ملی تئاتر شبستان رونمایی شد. 

انتهای پیام
captcha