تبلیغ اسلام‌هراسی خشونت‌آمیز در کانادا
کد خبر: 4203025
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

تبلیغ اسلام‌هراسی خشونت‌آمیز در کانادا

کانادا در سال‌های اخیر به پایگاهی برای جریان راست افراطی تبدیل شده است. این کشور در بین کشورهای گروه G7 از نظر خشونت و قتل مسلمانان بدترین رتبه را دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از تلگراف، نماز عصر در مسجد کبک به پایان رسیده بود که الکساندر بیزونت، 27 ساله، تفنگ نیمه خودکار خود را آماده کرد و به سمت دو مرد مسلمان تیراندازی کرد. اسلحه او گیر کرد اما وی کلت کمری خود را بیرون آورد و چهار مسلمان دیگر را کشت و پنج نفر را در کمتر از دو دقیقه به شدت مجروح کرد.

 600 مایل دورتر در انتاریو، یک خانواده مسلمان در حال پیاده‌روی عصرگاهی بودند که ناتانیل ولتمن، 20 ساله،  با کامیون خود با سرعت تمام به آنها برخورد کرد. یک زن سالخورده، یک نوجوان و پدر و مادرش کشته شدند. 
 
این دو حمله جداگانه در سال‌های 2017 و 2021 اتفاق افتاد. بیزونت و ولتمن هر دو از حامیان جنبش راست افراطی کانادا بودند.
 
این واقعیت تلخ عمیقاً با تصویر مترقی و چندفرهنگی که کانادا در صحنه جهانی به نمایش گذاشته تضاد دارد. تاریخچه جستجوی اینترنتی بیزونت نشان داد که او دنبال‌کننده بسیاری از شخصیت‌های راست افراطی بود و در روزهای قبل از حمله خود، بارها از صفحه توییتر دونالد ترامپ که در آن زمان ممنوعیت بحث‌برانگیز ورود مسلمانان به آمریکا را اعمال کرده بود، بازدید کرده بود. ولتمن هم از کشتار مسلمانان در مسجد کرایست‌چرچ نیوزیلند الهام گرفته بود.
 
جنبش راست افراطی کانادا مدت‌هاست با حوادث نفرت ضد مسلمانان مرتبط است، اما در سال‌های اخیر، اسلام‌هراسی خشونت‌آمیز به سطحی نگران‌کننده و بی‌سابقه رسیده است. گزارش سنا در سال 2023 نشان می‌دهد که کانادا از نظر کشتار هدفمند مسلمانان با انگیزه اسلام‌هراسی در گروه G7 پیشتاز است و از هر چهار کانادایی یک نفر به مسلمانان اعتماد ندارد.
 
سناتور سلما عطااللهجان، نویسنده یک گزارش تازه درباره اسلام‌هراسی در کانادا می‌گوید: اسلام‌هراسی واقعاً در جامعه کانادا سیستماتیک است؛ اعداد و ارقام خود گویای آن هستند. کشور ما از آنچه در سراسر جهان رخ می‌دهد به دور نیست. این اعمال خشونت‌آمیز مدتهاست که افزایش یافته است.
 
باربارا پری، محقق کانادایی جنایات ناشی از نفرت افراطی توضیح می‌دهد که راست افراط‌ی برای دهه‌ها در زیر پوست این کشور در حال رذشد بوده است اما در پنج سال گذشته، فوران کرده است.
 
جنبش راست افراطی پدیده جدیدی در کانادا نیست. اما اخیراً بین 25 تا 35 درصد کانادایی‌ها نسبت به تغییرات جمعیتی و خطر ناشی از مسلمانان نگاه منفی داشته‌اند. حوادث فزاینده اسلام‌هراسی خشونت‌آمیز در کانادا ریشه در باور از دست دادن هویت مسیحی سفیدپوست اروپایی و احساس محاصره شدن توسط بیگانگان دارد. 
 
در سال 2015، قبل از پیروزی ترامپ در انتخابات، حدود 100 گروه راست افراطی کانادایی فعال بودند. پری می‌گوید در طول دوره مطالعه وی 325 گروه در یک زمان فعال بودند و این تعداد همچنان در حال افزایش است.
انتهای پیام
captcha