رشد ۳۹ درصدی مشارکت‌های مردمی در کمیته امداد قزوین
کد خبر: 4203516
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
طی سال جاری

رشد ۳۹ درصدی مشارکت‌های مردمی در کمیته امداد قزوین

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین گفت: در این استان ۲۷۹ میلیارد تومان از محل مشارکت مردمی کسب شده که نسبت به مدت مشابه ۳۹ درصد رشد رقم خورده است.

کمک به نیازمندان

به گزارش ایکنا از قزوین، ناصر ظاهری، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، ۱۴ اسفندماه به‌مناسبت سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: در سال‌ جاری جشن نیکوکاری را با شعار عید همدلی آغاز کردیم و پایگاه‌های ثابت و سیار نیکوکاری کمیته امداد به‌صورت کلی دو هزار و ۶۳۹ برنامه را تدارک دیدند که نسبت به مدت مشابه رشد ۸ درصدی را شاهد بودیم. ما در کمیته امداد ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری را دنبال می‌کنیم و خوشبختانه با حضور خیران، مسئولان و مردم این اتفاقات به‌خوبی رقم خورده است و با کمک این افراد موارد لازم تهیه و بین ولی نعمتان توزیع می‌شود. 

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا بهمن‌ماه، ۲۹ هزار و ۹۳۹ خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ه) قرار گرفته‌اند و چهار هزار خانواده نیز کمک معیشت دریافت می‌کنند و مشمول سایر خدمات به جز مسکن هستند، ضمن اینکه نسبت به سال گذشته نیز کاهش مددجو داشتیم. در سال جاری جشن توانمندسازی دو هزار و ۱۰۰ خانواده را برگزار کردیم، این افراد از چرخه حمایت خارج شدند، چراکه رویکرد اصلی کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌هاست تا بتوانند کسب درآمد کنند. 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین اظهار کرد: در راستای حوزه حمایتی و فرزندآوری که دغدغه رهبر معظم انقلاب است نیز ۸۵۰ مورد کمک هزینه ازدواج، ۳۲۸ مورد کمک هزینه نقدی به داماد و مابقی پنج قلم کالا شامل یخچال، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اجاق گاز و تلویزیون به ارزش ۲۱ میلیارد تومان تقدیم ولی‌نعمتان شد که بخشی از این رقم توسط کمک خیران و بخشی دیگر توسط کمیته امداد تأمین شد. 

وی ادامه داد: یکی از چالش‌ها، تأمین مسکن برای افراد بی‌بضاعت تحت پوشش است که به لحاظ اجاره، احداث و تعمیرات به ۷۳۸ خانواده وام قرص‌الحسنه بانکی بدون سود به ارزش ۳۱ میلیارد تومان و به ۱۰ هزار و  ۳۳۸ خانواده کمک هزینه اجاره مسکن به ارزش چهار میلیارد تومان پرداخت شد. در سال جاری ساخت ۳۶۲ واحد را شروع کردیم و تحویل خانواده‌ها دادیم؛ برای مسکن ۳۳۷ خانواده تعمیرات بالغ‌ بر هفت میلیارد تومان انجام شد که این مبلغ کامل از محل کمک‌های مردمی تأمین شده است.

رسیدگی به سالمندان در کمیته امداد قزوین

این مسئول تصریح کرد: در کمیته امداد به موضوع رسیدگی به سالمندان نیز توجه می‌کنیم که در این راستا ۶۰۸ سالمند از خدمات ما بهره‌مند شدند و اردوی زیارتی برای آنان برگزار کردیم. در کمیته امداد سه هزار و ۸۷۱ نفر حامی کمک به نیازمندان وجود دارند. ۱۷ هزار و ۶۶۵ خانواده یعنی بالغ بر ۵۹ درصد از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند؛ ۴۷۷ دانشجو و هشت هزار و ۵۸۰ دانش‌آموز نیز تحت حمایت کمیته امداد قزوین قرار دارند.

وی گفت: حوزه اشتغال از طریق راهبردی شغلی از دیگر حوزه‌هایی است که کمیته امداد در این راستا فعالیت می‌کند که در سال جاری ۶۲۶ از خدمات راهبران شغلی استفاده کردند؛ همچنین دو مرکز مشاوره را راه‌اندازی کردیم تا خانواده‌های نیازمند شناسایی و نیازها مرتفع شود. آموزش و مهارت‌آموزی موضوع مهمی است، چراکه اصل و اساس اشتغال، آموزش و مهارت‌آموزی است که تاکنون برای هزار نفر آموزش مهارتی با کمک جهاددانشگاهی و فنی حرفه‌ای برگزار کرده‌ایم. 

ظاهری افزود: ۵۰ درصد از تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد به خانواده‌های تحت حمایت و ۵۰ درصد به خانواده‌های کم‌بضاعت تعلق می‌گیرد که اعتبار این امر ۷۶۰ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۴۰۲ میلیارد تومان توسط بانک‌ها پرداخت و برای سه هزار و ۷۹۱ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است؛ در خصوص تسهیلات اشتغال کارفرمایی نیز در سال جاری ۱۸۷ نفر معرفی به کار شدند. 

وی بیان کرد: ایجاد نیروگاه‌های‌ خورشیدی از اتفاقات خوب دیگری است که سال ۹۵ رخ داد و تاکنون ۱۷۰ واحد نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه برق شده است؛ در سال جاری یک هزار خانواده نیز در سطح استان شناسایی و ۶۲۵ خانواده در سامانه ثبت‌نام شده‌اند. به سه هزار و ۴۱۳ نفر بالغ‌ بر ۶۵ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به افراد تحت پوشش پرداخت شده که سقف وام تا ۵۰ میلیون تومان است و سعی کرده‌ایم با کمترین ضمانت و کارمزد این وام را پرداخت کنیم.  

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین گفت: ۲۷۹ میلیارد تومان از محل مشارکت مردمی کسب شده که نسبت به مدت مشابه ۳۹ درصد رشد رقم خورده است. استان قزوین رتبه اول در شیوه‌های نوین کسب کرده‌ است. از محل صدقات ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلون تومان جمع‌آوری شده و یک ریال هم خارج از استان خرج نمی‌شود و همه مبالغ صرف کمک به نیازمندان استان قزوین می‌شود. در سال جاری یک هزار و ۱۲۹ بیمار صعب‌العلاج به ارزش یک میلیارد تومان از کمک کمیته امداد قزوین بهره‌مند شدند.

انتهای پیام
captcha