زوایای «معسکر»؛ مقصدی برای مشتاقان حفظ قرآن در الجزایر
کد خبر: 4205846
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱

زوایای «معسکر»؛ مقصدی برای مشتاقان حفظ قرآن در الجزایر

زوایای استان معسکر در الجزایر مقصدی برای بسیاری از مشتاقان به فراگیری قرائت و حفظ قرآن کریم در ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود.

زوایای «معسکر»؛ مقصدی برای مشتاقان حفظ قرآن در الجزایربه گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی الجزایر، زوایا در استان معسکر الجزایر به عنوان مراکزی که در ماه رمضان به فعالیت قابل توجه در زمینه فراگیری قرائت و حفظ قرآن کریم می‌پردازد، علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کنند.

جمع کثیری از دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به حفظ، مطالعه و فراگیری قرآن کریم و علوم حدیث نبوی در طول ماه مبارک رمضان به این مراکز مذهبی می‌آیند.

حاج عبدالقادر بن منور، شیخ و بزرگ زاویه الهبریه القادریه واقع در شهرداری وادی الابظال در سخنانی پیرامون عملکرد این زاویه می‌گوید: بیش از 60 نفر از کودکان 11 تا 14 ساله که در جستجوی فضل و دانش هستند به مدرسه قرآنی وابسته به این زاویه می‌آیند.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد که در این زاویه به حفظ کتاب خدا و فراگیری احکام و تفسیر آن و خواندن صحیح بخاری و صحیح مسلم توسط قرآن‌آموزان پرداخته می‌شود.

زوایای «معسکر»؛ مقصدی برای مشتاقان حفظ قرآن در الجزایر
شیخ بن منور درخصوص ارزیابی سطح طلاب تصریح کرد که در این زاویه به مناسبت ماه مبارک رمضان دو مسابقه حافظ برتر قرآن و بهترین تلاوت قرآن زیر نظر علما و اساتید قرآن کریم وابسته به همین زاویه برگزار می‌شود.

محمد ضاح البوزیدی، شیخ زاویه «البوزیدی» در شهرداری محمدیه، هم در سخنانی تصریح کرد که این زاویه در ماه مبارک رمضان بیش از 50 طلبه را برای فراگیری علوم قرآن و حدیث نبوی مجذوب می‎‌کند که اکثراً از همین شهرداری هستند.

وی افزود: در ماه رمضان، زاویه البوزیدی برنامه‌ای غنی را برای طلاب و شاگردان خود برگزار می‌کند که شامل قرائت گروهی قرآن کریم تا نماز صبح، برگزاری مسابقات حفظ و تلاوت قرآن و ارائه دروس دینی بعد از نماز عصر و نماز تراویح است.

همچنین برنامه‌های مختلفی از جمله صبحانه برای فقرا و در راه ماندگان و مشارکت در توزیع بسته‌های غذایی بین خانواده‌های نیازمند جزء اقدامات دیگری است که در ماه رمضان از سوی این زاویه انجام می‌شود.

زوایه صوفیه البودشیشیه؛ مرکزی برای حفظ قرآن

زاویه صوفیه البودشیشیة القادریه واقع در منطقه «اولاد قادة» در شهرداری المأمونیه (استان معسکر) مکانی برای حفظ قرآن کریم و آموزش احکام تجوید و فقه در ماه مبارک رمضان به حساب می‌آید.

این بنای مذهبی در حال حاضر بیش از 90 طلبه را از چندین ایالت مانند البیاض، سعیده و غلیزان با هدف حفظ قرآن و فراگیری احکام تجوید و همچنین مطالعه متون مختلف مربوط به اصول فقه و زبان و ادبیات عربی جذب می‌کند.

ماه مبارک رمضان یک موعد مذهبی ویژه برای این زاویه است؛ زیرا بیش از 200 کودک و جوان بین 14 تا 25 سال که بیشتر آنها از روستاها و شهرداری‌های همجوار می‌آیند، با یک هدف که حفظ قرآن کریم و آموزش قرائت صحیح کتاب خدا است به این مکان می‌آیند.

این زاویه همچنین مسابقه حفظ و قرائت قرآن در ماه روزه را راه‌اندازی می‌کند که در آن 100 طلبه و دست‌اندرکاران مدارس قرآنی وابسته به مساجد واقع در شهرداری‌های المأمونیه و عین فارس در آن شرکت می‌کنند.

این زاویه ضمن ارائه آموزه‌های تبلیغی و ارشادی، وقایع مهم مذهبی و تاریخی که در ماه مبارک رمضان به وقوع پیوسته است را گرامی‌ می‌دارد و علاوه بر آن مداحی و ادعیه دینی توسط طلاب خوانده می‌شود و سمینارهایی با موضوع، شب‌های ماه مبارک رمضان و فضیلت روزه در ماه رمضان و آدابی که مسلمان باید در این ماه بدان پایبند باشند برگزار می‌شود.

از دیگر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده در ماه مبارک رمضان که در این زاویه انجام می‌شود، مراسم مربوط به شب پرفیض قدر است با برگزاری مراسمی که شامل تجلیل از رتبه‌های برتر در مسابقات حفظ و ترتیل قرآن، تفسیر و قرائت گروهی قرآن است به پایان می‌رسد.

زوایای «معسکر»؛ مقصدی برای مشتاقان حفظ قرآن در الجزایر

انتهای پیام
captcha