مسابقه قرآنی «و رتل»؛ در پی کشف صوت‌های قاریان ناشناخته
کد خبر: 4206257
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴

مسابقه قرآنی «و رتل»؛ در پی کشف صوت‌های قاریان ناشناخته

مسابقه قرآنی «و رتل» که از ابتدای ماه مبارک رمضان در شبکه جهانی ثقلین در حال اجرا است درصدد کشف صوت‌های ناب و استعدادهای گمنام در رشته تلاوت ترتیل در جهان اسلام است.

برگزاری مسابقه قرآنی «و رتل» در شبکه جهانی ثقلین به گزارش ایکنا، مسابقه تلویزیونی و بین‌المللی قرآنی «و رتل» در رشته تلاوت ترتیل برای اولين‌بار در سطح جهان اسلام با ابتکار شبكه جهانی ثقلين طراحی و از اول ماه مبارک رمضان از استودیو این شبکه به‌روی آنتن رفت.

تلاوت ترتیل که از تلاوت‌های رایج در جهان اسلام است همواره در ماه مبارک رمضان مورد استقبال و توجه مردم و جوانان در کشورهای اسلامی قرار می‌گیرد.

بر این اساس شبکه جهانی ثقلین برنامه «و رتل» را با هدف علمی، آموزشی اصول تلاوت ترتیل در قالب مسابقه برای مخاطبان و قاریانی که دسترسی به اساتید برجسته بین‌المللی ندارند به روی آنتن برد.

مسابقه «و رتل» به دنبال فراگیر کردن گنجینه ارزشمند تلاوت ترتیل در چارچوب ضوابط علمی اصول تلاوت‌های قرآنی در جهان اسلام است و ضمن نشر آیات قرآن کریم و معطر کردن فضای خانه‌ها از این طریق خانواده‌ها را با فرزندان قاری خود همراه می‌کند.

مسابقه «و رتل» درصدد کشف صوت‌های ناب و استعدادهای گمنام در رشته تلاوت ترتیل در جهان اسلام است.

خوشبختانه در اولین فراخوان بین‌المللی بیش از 200 نفر از قاریان گمنام از 31 کشور جهان در این مسابقه شرکت کردند.

از ویژگی‌های مسابقه «و رتل» این است که قاری بدون دخالت مراکز و مؤسسات قرآنی آزادانه می‌تواند در این مسابقه شرکت و در صورت کسب امتیاز لازم در آزمون ورودی، راهی مرحله مقدماتی مسابقه شود.

این مسابقه برای قاری کم‌هزینه بوده و به‌گونه‌ای طراحی شده است که قاری بتواند از منزل با استفاده از پلتفرم‌های مجازی نظیر پیام‌رسان‌های اسکایپ و واتس‌اپ به‌طور زنده تلاوت خود را از آنتن شبکه جهانی ثقلین تلاوت کند.

در مسابقه قرآنی «و رتل» قاری نخست تلاوت کرده سپس چهار داور بین‌المللی در رشته‌های صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتداء، بلافاصله اقدام به ارزیابی تلاوت می‌کنند. با این اقدام کارشناسی زنده، قاری بلافاصله می‌تواند میزان خطا و صحت تلاوت خود را از زبان اساتید بین‌المللی مطلع شود و علاوه بر این می‌تواند جایگاه خود را در مقایسه با سایر رقبا تشخیص دهد.

مسابقه «و رتل» در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود که تعداد 96 شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی با هم به رقابت می‌پردازند. 96 قاری در سه گروه و سه دوره 8 روزه در گروه‌های اعلام شده باهم رقابت می‌کنند.

در پایان مرحله مقدماتی 24 نفر از قاریان برتر جواز ورود به مرحله نیمه‌نهایی را به دست می‌آورند.

همچنین در مرحله نیمه‌نهایی 5 نفر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند که برای هر 5 نفر جوایز ارزنده در نظر گرفته شده است.

مسابقه «و رتل» با هدف آموزش قواعد تلاوت ترتیل طراحی و هرروز رأس ساعت 16/30 دقیقه به وقت مکه و ساعت 17 به وقت ایران به مدت ۷۵ دقیقه از تلویزیون شبکه جهانی الثقلین قابل مشاهده است.

بینندگان این شبکه عربی پخش زنده پایگاه اینترنتی ثقلین تی وی Thaqalayn.tv را مشاهده کرده و فایل‌های کامل و تفکیک شده شرکت‌کنندگان را در تلگرام، یوتیوب و توییتر (X) به آدرس‌های زیر مراجعه و دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha