وحدت مواضع جهان اسلام در موضوع فلسطین نیازمند انسجام امت است
کد خبر: 4206288
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
آیت‌الله مبلغی در کنفرانس «ساختن پل بین مذاهب اسلامی» در مکه:

وحدت مواضع جهان اسلام در موضوع فلسطین نیازمند انسجام امت است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما شاهدیم که چگونه زخم‌های عمیق و تاریخی، بخشی از پیکره ملت مظلوم فلسطین را آزار می‌دهد. از طریق ارتباطات و گفت‌وگو، جوامع داخل جهان اسلام می‌توانند متحد شده، نظرات و موضع واحد، قوی و حامی اتخاذ کنند.

به گزارش ایکنا، کنفرانس بین‌المللی با عنوان «ساختن پل همبستگی مذاهب اسلامی» عصر روز یکشنبه، 27 اسفند در مکه مکرمه توسط اتحادیه جهان اسلام و با حضور شماری از شخصیت‌های برجسته اسلامی و علما از مذاهب مختلف اسلامی آغاز شد.

سومين سخنران افتتاحیه آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جمهوری اسلامی ایران بود؛ وی گفت: ابتکار الهام و آغاز از پرتوهای کعبه معظمه برای ساختن پل‌هاى ارتباط بین مذاهب امت، ابتکاری مهم است که در چارچوب ایده «جعل‌الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس» قرار می‌گیرد. 

وی بیان کرد: قیام امت برای وحدت مهم‌تر از هر قیام دیگری است زیرا این قیام، بخشى از زیرساخت امت و قیام آن در سایر زمینه‌ها را تشکیل می‌دهد.

آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: اکنون ما در همایشی که در این چارچوب، در جوار کعبه، بیت‌الله‌الحرام برگزار می‌شود، گردهم آمده‌ایم که این امر بر شکوه و اصالت این رویداد می‌افزاید.

وی بیان کرد: اگر وحدت، نقطه محوری در پروژه قیام قرآنی مردم باشد، این وحدت مستلزم ساختن پل‌های تفاهم است. این پل‌ها، رشته‌هایی هستند که مذاهب و ارزش‌های امت را برای تقویت ارتباطات و همزیستی به هم پیوند می‌دهند.

تمرکز بر ساختن پل‌ها بین جوامع و مذاهب امت

آیت‌الله مبلغی ادامه داد: تمرکز بر ساختن پل ها بین جوامع و مذاهب امت، پروژه‌ای مهم و ضروری است زیرا انسجام در امت تنها از طریق ادغام انرژی‌های مذاهب، آمیختن ارزش‌ها و قوای آن‌ها با هم برای تحقق کارهای مشترک امکان‌پذیر است. بدون پل‌های ارتباطی، ادغام و پیوستن حاصل نمی‌شود.

وحدت مواضع جهان اسلام در موضوع فلسطین نیازمند انسجام امت است

وی ادامه داد: هنگامی که پل‌ها ساخته می‌شوند، حس تعلق به آن‌ها و اذعان به ضرورت آن‌ها به طور مساوی در همه ایجاد می‌شود که این امر، تفرقه‌ها و حساسیت‌ها را کاهش می‌دهد و زیبایی وحدت را به طور واضح نشان می‌دهد. زیرا یک طرف پل به یک گروه و طرف دیگر به گروهی دیگر تعلق دارد و هر دو به پل و استفاده از آن وابسته هستند.

آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: در دنیای معاصر، بر ارتباطات و تعاملات تأکید می‌شود، زیرا این امر تحولات را رقم می‌زند و روابط را ارتقا می‌دهد. شکی نیست که ارتباطات امت بدون وجود پل‌ها امکان‌پذیر نیست.

مذاهب خیمه‌های خود را در میدان تفسیر شریعت برپا کرده‌اند

وی با بیان اینکه یک قاعده قرآنی وجود دارد که می‌گوید شریعت برای دین است نه دین برای شریعت، افزود: «شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا و الذی اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی ان اقیموا الدین و لا تتفرقوا فیه». اگر پل‌های ارتباطی وجود نداشته باشد، ممکن است مذاهب معادله را تغییر داده و شریعت را اصل و اصل دین را فرع قرار دهند زیرا مذاهب خیمه‌های خود را در میدان تفسیر شریعت برپا کرده‌اند.

آیت‌الله مبلغی بیان کرد: با وجود اینکه مذاهب در بطن خود شامل افکاری هستند که در خدمت دین و تقویت آن هستند، اما به دلیل عدم وجود روابط بین مذاهب، ممکن است این افکار پنهان شوند زیرا در بسیاری از مواقع، هر مذهب به دنبال حفظ هویت خود است که باعث می‌شود جنبه‌های اصلی تقویت‌کننده دین ناشناخته باقی بمانند. با ساختن پل‌ها، این افکار آشکار و تقویت می‌شوند، زیرا ماهیت ارتباطات، زمینه را برای تبلور این افکار فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ساختن پل‌ها به نتایج مؤثری در جهت وحدت مواضع جهان اسلام در قبال مسائل دردناکی مانند قضیه فلسطین ختم خواهد شد، افزود: ما شاهدیم که چگونه زخم‌های عمیق و تاریخی، بخشی از پیکره این امت، یعنی ملت مظلوم فلسطین را آزار می‌دهد. از طریق ارتباطات و گفت‌وگو، جوامع داخل جهان اسلام می‌توانند متحد شده، نظرات و افکار خود را مبادله کرده و موضع واحد، قوی، مقاومت كننده، هم بسته و حامی اتخاذ کنند.

آیت‌الله مبلغی در ادامه در خصوص تنفيذ آیات وحدت، بیان کرد: آیات مربوط به وحدت امت که جنبه تشریعی دارند، منزوی شده‌اند. دلیل این امر آن است که بستر اجتماعی، که این آیات در آن نازل شده‌اند، بر اساس ارتباطات بين امت بنا شده است. از آنجایی که این ارتباطات به دلیل عدم وجود پل‌ها مفقود است، این آیات معطل، منزوی، رها شده و به حاشیه رانده باقی مانده‌اند.

آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» در سایه عدم انسجام امت، مغفول مانده است

وی ادامه داد: هنگامی که پل‌های ارتباط بین گروه‌ها و مذاهب در امت ایجاد شوند و روابطی، حتی اگر ساده باشند، شکل گیرند، نیاز فزاینده‌ای به توجه به آیات مرتبط با وحدت پدید می‌آید و این آیات جایگاه خود را به عنوان شریعت پیدا خواهند کرد. به عنوان مثال، آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» در حال حاضر فعال نیست، زیرا برادری و اخوت در عمل و به طور مؤثر در طبقات و زمینه‌های اجتماعی مختلف مسلمانان ایجاد نشده است اما اگر در ایجاد پل‌های ارتباطی موفق باشیم، بستری برای تحقق این آیه فراهم می‌آید.

دکتر محمد مختار جمعه مبروک، وزیر اوقاف و رئیس شورای عالی امور اسلامی جمهوری عربی مصر، شیخ مفتاح الأخيار عبدالغني، رئیس عام جمعية نهضة العلماء بجمهورية إندونيسيا، شیخ فضل الرحمن بن مفتي محمود، امیر جمعية علماء الإسلام در جمهوری اسلامی پاکستان، دکتر علي بن عبدالرحمن أرباش، رئیس امور دینی جمهوری ترکیه برخی دیگر از سخنرانان دیگر جلسه افتتاحیه بودند.
انتهای پیام
captcha