بهره‌مندی یزدی‌ها از آموزش‌های شهروندی در «شادراه نور»
کد خبر: 4206598
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲

بهره‌مندی یزدی‌ها از آموزش‌های شهروندی در «شادراه نور»

مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با اشاره به اهمیت آموزش‌های شهروندی، از ارائه این آموزش‌ها با برپایی غرفه‌هایی در مسیر شادراه نور خبر داد.

حسین حاتمی، مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزدحسین حاتمی، مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد با اشاره به اهمیت آموزش‌های شهروندی گفت: با توجه به اینکه رابطه بین شهرداری و شهروندان دو سویه است و همان‌گونه که مردم از حقوق شهروندی برخوردار هستند، در مقابل نیز تکالیف و وظایفی نسبت به شهر دارند.

وی ادامه داد: در همین راستا اقداماتی در زمینه آشنایی شهروندان با این مبانی و ارائه آموزش‌های لازم صورت می‌گیرد تا بتوانیم سطح فرهنگ شهروندی را ارتقا داده و شهروندانی فعال و مشارکت‌پذیر داشته باشیم.

حاتمی با اشاره به اجرای «شادراه نور» در بلوار بسیج، این مهم را فرصتی برای ارائه آموزش‌های شهروندی در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: در قالب این ویژه‌برنامه، غرفه‌های آموزش شهروندی برپا و با حضور کارشناسان مجرب، آموزش‌های لازم در زمینه خدمات شهرداری ارائه می‌شود.

آموزش خدمات ایمنی به شهروندان

مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با اشاره به برپایی غرفه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی گفت: در قالب این غرفه، خدمات ایمنی توسط کارشناسان مجرب آتش‌نشانی ارائه و به سؤالات مردم در این زمینه پاسخ داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات آتش‌نشانی در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود اضافه کرد: در اغلب موارد مردم با این فعالیت‌ها آشنا نیستند و فعالیت این غرفه فرصتی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم در زمینه اقدامات و خدمات آتش‌نشانی خواهد بود به‌خصوص در زمینه پیشگیری از حوادث  اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

حاتمی با اشاره به اینکه برنامه‌های عملیاتی آتش‌نشانی نیز در صورت امکان انجام می‌شود بیان کرد: سعی بر این است فعالیت‌ها و اقدامات عملیاتی که در حوزه آموزش شهروندی مؤثر است، ارائه شود که می‌توان به طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی اشاره کرد.

مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد مدیریت پسماند را از دیگر غرفه‌های شادرراه نور در حوزه آموزش شهروندی بیان کرد و گفت: در قالب این غرفه و با حضور کارشناسان مدیریت پسماند، مردم با مفاهیم و انواع پسماند آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «باز پس» با هدف حفظ محیط زیست و افزایش مشارکت شهروندان در حوزه تفکیک پسماند از مبدأ بیان کرد: پس از ثبت درخواست شهروندان در سامانه بازپس، منظومه خدمات یکپارچه یزدمن به آدرس اینترنتی my.yazd.ir و اعلام زمان و مکان جمع‌آوری توسط آنان، با حضور مأمور شهرداری جمع‌آوری پسماند انجام می‌شود و مبلغ محاسبه شده به حساب شهروندی افراد واریز و شهروندان می‌توانند با این امتیاز از سایر خدمات شهری که شهرداری یزد ارائه می‌دهد، استفاده نمایند.

وی آموزش گل و گیاهان آپارتمانی را از دیگر غرفه‌های آموزش شهروندی در شادراه نور برشمرد و افزود: این غرفه با مشارکت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تلاش دارد با آموزش‌های لازم در این زمینه نشاط و شادابی را به شهروندان هدیه دهد.

حاتمی افزود: با توجه به اینکه در حیاط و یا بیرون از منزل امکان کاشت و نگهداری گل و گیاه وجود دارد، در این غرفه روش‌های لازم برای کاشت و نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی به مردم ارائه و هدف این است تا شاهد مشارکت مردم به عنوان همیار سبز برای حفظ محیط زیست باشیم .

ویژه‌برنامه‌هایی جذاب برای کودکان

مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با اشاره به حضور کودکان در شادراه نور از اختصاص غرفه‌ای ویژه این قشر خبر داد و بیان کرد: غرفه کودک و خلاقیت در دو بخش نقاشی و کار با دوریختنی‌ها، آموزش شهروندی را به این قشر که می‌توانند در توسعه پایدار شهری مؤثر باشند، ارائه می‌دهد.

حاتمی افزود: هدف این است با نقاشی و دوریختنی‌هایی مثل بطری، بازیافت و مدیریت پسماند به کودکان آموزش داده شود و لذا کاردستی‌هایی آماده شده که کودکان ضمن حضور در این غرفه، با این مفاهیم آشنا می‌شوند. همچنین این غرفه در قالب نقاشی، فرهنگسازی و آموزش شهروندی را به کودکان ارائه می‌دهد تا کودکان نیز همیار شهرداری در امور شهروندی باشند.

وی با اشاره به ارائه بازی‌های تعاملی بیان کرد: در این غرفه با بهره‌مندی از رسانه دیجیتال، مدیریت پسماند، مفاهیم مدیریت ترافیک شهری، حفظ محیط زیست، فضای سبز و... به صورتی جذاب برای نسل نوجوان و کودکان ارائه شده است تا با مفاهیم و انواع و نحوه مدیریت پسماند آشنا شوند.

حاتمی با اشاره به راه‌اندازی اتوبوس شهروندی نیز گفت: این اتوبوس که با نمایی سنتی کاهگل و بادگیر طراحی و تزیین شده، هم می‌تواند فضایی برای ثبت تصاویر گردشگران و شهروندان باشد هم فضای داخل اتوبوس مهیا شده تا در قالب قصه آموزش شهروندی به کودکان منتقل شود.

وی ادامه داد: در قالب غرفه‌ای شامل نمدهای دوختنی نیز کودکان با دوخت نمدهایی که از قبل آماده شده، با مشاغل پاکبان، آتش نشان، و ... آشنا می‌شوند و توسط مربی اطلاعات لازم درباره این مشاغل و اقداماتی که یک شهروند باید انجام دهد، داده می‌شود.

مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در پایان گفت: سعی شده با برپایی این غرفه‌ها در شادراه نور آموزش‌های لازم در زمینه آموزش شهروندی به صورت جذاب به مردم منتقل شوند و مردم در امور شهری مشارکت هرچه بیشتری داشته باشند تا بتوانیم شهری پویا و فعال داشته باشیم .

یادآور می‌شود، مسیر شادراه نور به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد از 28 اسفندماه 1402 در بلوار بسیج(محله لرد آسیاب) برپا شده و تا هفتم فروردین‌ماه جاری با برنامه‌های متنوعی همراه است.

انتهای پیام
captcha