به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، جلسه شورای علمی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران سهشنبه ۱۸ اردیبهشت در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی، رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، محمدمحسن غفوریان، معاون آموزشی و کارآفرینی، ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی، صادق زینالی، مدیرکل اداره راهبری امور فرهنگی جهاددانشگاهی، ثریا احمدی، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی، زاهد شفیعی، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان، محمدجواد امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، رشید جعفرپور، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد خوشچهره، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سجاد ستاری، هیئت علمی دانشگاه تهران، مهدی نوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، محمدمهدی خیرجو، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران، حسین طالبی، رئیس دانشگاه علم و هنر یزد و لیلا سنگی، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی برگزار شد.
کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این جلسه ضمن اشاره به سختیهای فرایند برگزاری مسابقات بیان کرد: در این دوره شاهد یک قطعیت بزرگ در اجرای کارهای فرهنگی در جهاددانشگاهی هستیم و آن خلاقیت و منشأ اثربودن این نهاد در اجرای فعالیتهای بزرگ فرهنگی در کشور است.
وی ادامه داد: همچنین برگزاری مسابقات مناظره امسال از چند بعد حائز اهمیت است و مهمترین آن همافزایی و مشارکت نهادهای مختلف در برگزاری و پیشبرد کار است. حضور دانشگاه آزاد اسلامی و مشارکت جدی وزارت علوم و همراهی وزارت بهداشت و دیگر نهادها موجب شده تا شاهد حضور تیمهای بیشتر و رشد گسترده این مسابقات در سطح ملی باشیم.
رشد ۱۳۰ درصدی تیمهای مناظرهکننده
فریدزاده رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز از مشارکت دانشگاههای تهران در اجرای دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی خبر داد و افزود: امسال با رشد بیش از ۱۳۰ درصدی تیمهای مناظرهکننده مواجه بودیم. از این روی مرحله کشوری این دوره از مسابقات به صورت گسترده و با حضور ۶۴ گروه دانشجویی طی یک هفته برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا با حضور دانشجویان و با استفاده از ظرفیت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی رویدادی فعال، پویا و دانشجومحور در شرایط سرد زیست سیاسی و اجتماعی دانشگاهها برگزار کنیم.
جهاددانشگاهی پرچمدار اقدامات فرهنگی در دانشگاهها
منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در گزارش اقدامات جهاددانشگاهی باید به مفهوم الگوسازی به صورت جدی توجه شود، بیان کرد: در بیان اقدامات جهاددانشگاهی آمار و ارقام فعالیتهای بسیاری ارائه میشود، اما کمتر به نقش پیشتازی و الگوسازی فرهنگی و علمی این نهاد اشاره میشود.
وی افزود: جهاددانشگاهی بنیانگذار و مبدع بسیاری از فعالیتهای فرهنگی در کشور بوده که امروزه در دستگاهها و نهادهای دیگر اجرا میشود. البته این خاصیت جهاددانشگاهی است که بیهیچ ادعایی پرچم اقدامات فرهنگی و علمی را در دانشگاهها و در کشور سرافراز نگه داشته است.
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با بیان اینکه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران نیز از جمله برنامههایی است که علاوه بر الگوسازی مثل خیر جاری آثار مثبتی در دانشگاههای کشور داشته است، گفت: از دیگر ویژگیهایی که فعالیت در جهاددانشگاهی را از دیگر نهادها متمایز میکند حضور پرشور و پررنگ جوانان به عنوان مسئولان و متولیان این فعالیتهاست.
وی با تأکید بر این که جهاددانشگاهی همواره کار را به دست جوانان میسپارد، افزود: سپردن کار به جوانان فلسفه تربیتی و اجتماعی دارد. چرا که نیروی جوانی در کنار فکر و ایدههای جوانان میتواند فعالیتهایی را برای مخاطب جوان طراحی و اجرا کند که هم الگوساز و هم تربیتکننده باشد.
منتظری با اشاره به سه نکته اصلی در بهبود فرایند مسابقات اظهار کرد: اگر بتوانیم گزارهها را در سه سرفصل از جمله مهمترین چالشهای موجود در حاکمیت، مهمترین چالشهای اندیشهورزان و نخبگان و مهمترین چالشهای عموم مردم و شهروندان تقسیم کنیم، دستهبندی جامع و دقیقی از نظام مسائل کشور خواهیم داشت.
همچنین وی بر اهمیت آموزش دانشجویان و استفاده از ظرفیت اعضای شورای علمی در آموزش مناظرهکنندگان تأکید کرد و در نکته سوم از لزوم تغییر در فرایند مسابقات سخن گفت و افزود: تغییر اگرچه همیشه سخت است، اما بسیار لازم و ضروری است. مسابقات مناظره به تحول در محتوا و اجرا نیازمند است و این شورا میتواند محور این تحولات باشد.
ادب و ادبیات مناظره باید رعایت شود
خوشچهره استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست با تأکید بر دو وجهه عقلانی و هیجانی دانشجویان بیان کرد: دانشجو سرشار از نیروی جوانی است که به دنبال آگاهی و یادگیری است. دانشجو حق طلب است و همین روحیه از او یک مطالبهگر تمام عیار میسازد.
وی با بیان اینکه فعالیتهای فرهنگی همچون مسابقات مناظره دانشجویی بستری است که هیجانات دانشجویان را به مسیری درست و عقلانی هدایت کنیم افزود: متاسفانه میبینیم که گروههای معاند با تکیه بر وجه احساسی و هیجانی دانشجو نبض دانشگاهها و نیروی جوان ما را بدست گرفته اند.
خوشچهره با بیان اینکه وجود برنامههای اینچنینی بهانهای است تا بتوانیم دانشجویان را نسبت به مسائل کشور و شرایط واقعی آن حساس و دغدغهمند کنیم گفت: تربیت نیروی جوان در خلال این رویدادها شکل میگیرد. شهیدبهشتی به عنوان یکی از چهرههای الگو در مناظره و سخنوری میگوید: «تحمل رقیب شرط مهم مناظره است». امروز صحبتهایی که مطرح شد همه به نوعی به این اشاره داشت که ادب و ادبیات مناظره باید رعایت شود و تحمل جوانان نسبت به مخالفان بالا رود.
توسعه عقلانیت در دانشگاهها با مناظرات دانشجویی
جعفرپور قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم نیز در ادامه جلسه بیان کرد: تداوم این مسابقه در سالهای مختلف نشان از عقلانیتی دارد که پشت کار بوده است.
وی با بیان اینکه گفتوگو و مناظره همواره به ویژه در این شرایط کشور نیاز هرروزه ماست، گفت: مسابقات مناظره دانشجویی، عقلانیت را در دانشگاهها گسترش داده و وزارت علوم حمایتهای مادی و معنوی خود را با این رویداد مهم همراه ساخته است.
قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه دانشجویان باید درگیر نظام مسائل کشور شوند چراکه بعدها که مسئولیتی در این کشور پذیرفتند، باعث میشود تا ذهنشان آماده حل نظام مسائل کشور باشد گفت: همچنین به عقیده بنده نقش جهاددانشگاهی در تصمیمات دانشگاهها و اثرگذاری فرهنگی همچنان پررنگ است. ما در وزارت علوم الگوی مناظرات رضوی را داریم که به نوعی به اخلاق مناظره و میزان استدلال دانشجویان تأکید دارد که از آن نیز میتوان الگوبرداری کرد.
غفوریان معاون آموزشی جهاددانشگاهی نیز با اشاره به برخی از گزارهها بیان کرد: فرایند تدوین گزارهها بهتر است که توضیح داده شود تا جمع بندی درست و جامعی از دستهبندی گزارهها اتخاذ شود.
ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی نیز با اشاره به درنظر گرفتن نیاز و سلیقه دانشجویان امروزی بیان کرد: در فرایند برگزاری مسابقات مناظره در این دوازده سال مسائل مختلفی به عنوان گزاره مطرح شد، اما در تمام فرایند برگزاری مسابقه از شورای علمی وشورای سیاستگذاری گرفته تا دبیرخانه و مجریان برنامه باید به این نکته توجه کنیم که ما امروز برای کدام دانشجو و با چه ویژگیهایی و در چه زیست سیاسی و اجتماعی تولید محتوا میکنیم؟ امروز مسائلی مطرح میشود که نیاز به بررسی و ارائه نظر چندجانبه و چند بعدی دارد و از این روی پرداختن به گزارهها را دشوارتر میکند.
شاخصهای مناظره پویا
ستاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشست با بررسی گزارههای پیشنهادی و ارائه استدلالهایی در رد و تایید برخی از گزارهها بیان کرد: باید تلاش کنیم تا فضای زنده و پویایی در مناظره ایجاد کنیم. برخی از مناظرهها سطح کیفی بالایی ندارد. این نشان میدهد که جوانان ما از قدرت استدلال بالایی برخوردار نیستند و اگر کمی از سوی داوران مورد چالش قرار بگیرند میتوان به قدرت استدلال آنان نیز امتیاز داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: نحوه ارائه گزارهها نیز از حالت موافق و مخالف اگر به شکل طرح مسئله تغییر یابد، موجب میشود تا دانشجویان نسبت به نظام مسائل کشور راهکار نیز ارائه دهند و یا به دنبال راه حل باشند. همچنین تعداد گزارهها دستهبندی آنان را با مشکل استانداردی مواجه میکند و شاید بهتر باشد که دستهبندی مشخص تری بر محور ابرچالشهای کشور داشته باشیم و از نهادهای متولی سیاستگذاری هر حوزه نیز دعوت شود تا نمایندگانی در این مسابقات داشته باشند تا هم از خروجی مسائل و مباحث مطرح شده استفاده کنند و هم دیدگاه جوانان، دانشجویان و نخبگان دانشگاهی را نسبت به مسایل حوزه خود درک کنند و اینگونه در سیاستگذاریهای کشور با نگاه جامعتری تصمیم بگیرند.
نوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز با اشاره به این که جوانان و دانشجویان همواره بین انتخاب جمعها و تشکلهای دانشجویی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک مرجع علمی و فرهنگی انتخاب میکردند، بیان کرد: امروزه نقش جهاددانشگاهی در دانشگاهها نسبت به گذشته کمرنگتر شده و این به ایجاد انگیزههایی برای دانشجویان نیاز دارد. شاید بد نباشد از ظرفیت بنیاد ملی نخبگان، مرکزپژوهشهای مجلس و سایر نهادهایی علمی دانشجویی در برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی استفاده کرد تا بتوانیم دامنه اثرگذاری این رویداد دانشجویی را گسترش دهیم و در این دوره آن را به یک رویداد فراگیر دانشجویی در کشور تبدیل کنیم.
طالبی، رئیس دانشگاه علم و هنر یزد که به صورت مجازی در این نشست حضور پیدا کرد، نیز گفت: امروزه جهاددانشگاهی به خوبی توانسته ستون اعتباری محکمی در بین نهادها و مراجع فرهنگی کشور باشد البته ضعفهایی نیز وجود دارد، اما وجود برنامههایی همچون مسابقات مناظرات دانشجویی موجب میشود تا دستگاههای تصمیمگیر و سیاستورز از ظرفیت دانشجویان نخبه در حل مسائل کشور استفاده کنند.
موضوعات مهم در گزارههای مناظره
سنگی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت نیز در این نشست بیان کرد: با بررسی گزارهها آنچه که به نظر میآید این است که تعداد و محور گزارهها زیاد و کلی است و بهتر است تا به جای پراکندگی موضوعات بر مسائلی بحث شود که امروزه به عنوان ابرچالشها در کشور یاد میشود.
وی با بیان اینکه طی سالها برگزاری این مسابقات به نظر میآید برای نگاه حل مسئله در این رویداد جایگاهی تعریف نشده است، افزود: اگر بتوانیم بخشی به این مسابقات اضافه کنیم تا دانشجویان بتوانند دیدگاههای خود را نسبت به حل مسائل نیز ارائه دهند. بهتر میتوانیم از مشارکت آنها در سیاستگذاری و حکمرانی استفاده کنیم. همچنین موضوعاتی، چون شکاف طبقاتی، مسایل زنان، مهاجرت، اجارهنشینی و مشکل مسکن نیز از موضوعات مهمی است که دراین گزارهها یا نیامده یا بصورت مختصر اشاره شده و جای پرداخت بیشتری دارد. همچنین وی پیشنهاد کرد تا پایشی ترتیب داده شود تا بتوانیم بسنجیم که در این دوازده سال، این مسابقات در روند جامعهپذیری افراد شرکت کننده چه تأثیراتی داشته است.
صادق زینالی نیز در این نشست افزود: ایراداتی هم از جنبه گزارهبندی و هم از جنبه محتوایی به برخی از موضوعات و محورها وارد است که اگر برطرف شود به دقیقتر شدن مناظرات کمک خواهد کرد.
یادآور میشود، مرحله کشوری این دوره از مسابقات با حضور ۶۴ گروه دانشجویی از دانشگاههای سراسر کشور از ۵ تا ۱۰ خرداد ماه در تهران برگزار میشود.
انتهای پیام